Bygga en baslåda med en bilbashögtalare

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
eifan
Medlem

Bygga en baslåda med en bilbashögtalare

Inlägg av eifan »

Hallå.

Jag vet inte om det har pratats om det här.

Jag har fått en högtalare som det inte står nått på men jag har tagit reda på vad det är för nått.

Det är en Rockford Fosgate The punch Power högtalare. Model PWR412.

Nominal Diameter: 12"
Frequency Range: 25-1,500 Hz
Nominal Impedance: 4 ohm
DC Resistance: 3.4 ohm
Resonance Frequency: 25Hz
Mechanical Q Factor: 2.89
Electrical Q Factor: 0.28
Total Q Factor: 0.26
Effective Cone Area: 84.48 in^2
Equivalent Air Volume: 4.679 ft^3
Compliance: 0.00033 m/N
Moving Mass: 4.30 oz
Sensitivity: 91.0 dB W/m
Operating Power: 600W

Hoppas att nån kan sånt här och kan hjälpa mig..
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Hur menar du? Vill du ha hjälp att optimera en låda till elementet, att ha i bilen, eller ska du bygga en låda till basförstärkaren? (Det här är ju ett bas forum) Om du menar det senare så har jag ett kort svar; Nej!
Det blir inte bra att använda till elbas. Ljudmiljön i en bil är väldigt speciell, och elementen måste vara konstruerade på ett visst sätt. Jag har i min vilda ungdom själv provat, så det är inte bara teoretiskt resonemang, jag VET att det inte funkar!
Om du menar det första är du på fel forum.
eifan
Medlem

Inlägg av eifan »

Jag vet att det är ett bas forum.

Jag ville bygga en låda till basförstärkaren.. Tack för ditt korta svar.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Klart det GÅR.
Det är väl som Lestrange skriver inte ett optimalt element, men det beror ju lite på vad du ska ha lådan till och vad du ska driva den med.
Jag hade ett liknande sånt Fosgate bilstereoelement i en monitorlåda ett tag, och det funkade rätt bra. Men bygger du en låda som blir bra kan du ju alltid byta ut elementet mot ett lämpligare senare.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
eifan
Medlem

Inlägg av eifan »

Jag tänkte bygga en mindre låda istället för att dra runt en stor Marshall 4x12a :P Jag tänkte driva den med en TC Electronic RH450 topp..
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

Bilstereobasar låter helt enkelt inte bra till bas.. i en sluten avmätt låda funkar den till det den ska göra.. Sub bas.. sälj skiten till nån 18åring med en 240 och köp ett riktigt element istället..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Jag har provat med MDS fanaticbasar. Inge bra. Det var bra mycket bättre med Skit-PA element som kostade några hundra styck nya...

1. Bilbasar är inte alls gjorda för det frekvensomfånget en elbas har. Du får inte mycket ljud över 1000 Hz ,om ens det...

2. Känsligheten blir alldeles för låg. D.v.s du kan inte spela tillräckligt högt, om du inte har Ringhals III till förstärkare förstås.

Jag har läst om fler som använt bilelement i byggen med samma dåliga resultat. rekommenderas inte.
Bättre att sälja bilbasarna och kanske köpa dessa i stället:
http://www.eminence.com/proaudio_speake ... B_CAT_ID=3

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa men de används ju i Talkbass:s forumhögtalare:
http://www.eminence.com/proaudio_speake ... B_CAT_ID=3
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
DJ
Medlem

Inlägg av DJ »

Jag spelar ibland genom en oförskämt liten låda med en Lanzar 10"-bil-bas. Den låter oförskämt bra för att vara så liten, faktiskt. Ett tag hade jag ett par små lådor med 8" Zachry-bilbasar. De lät faktiskt ännu bättre.

Har du prylarna hemma, så testa! Lite träskivor är ju billigt.

Visst, mina PA-element för 3500 kr styck låter bättre. Men bil-basarna var roligare. Att ställa sig med en liten 8"-låda som spelar tillräckligt högt och bra för att få alla andra att förbryllat leta efter basförstärkaren var kul! :lol:

Men JA, det behövs en bra förstärkare.

Bilstereobasar trivs ofta i små lådor. Gärna slutna lådor så att elementen tål högre effekt utan att slå igenom, och får bättre respons i nedre mellanregistret.

Skriv svar