Byte av mickar?

Prata om mickar och elektronik
josephhh
Medlem

Byte av mickar?

Inlägg av josephhh »

Har en längre tid funderat på att byta mickar på min p-bas.
Har ingen som helst erfarenhet av detta så min fråga är ju då ifall det är svårt?
..och vad för utrustning behöver man?
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Lödpenna och skruvmejsel kommer du att behöva.

Vad vill du ha för ljudkaraktär? Det finns en mängd olika typer av P-basmickar.

De populäraste är väl Seymour Duncan, Di Marzio, EMG och Delano men det finns många fler tillverkare.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
josephhh
Medlem

Inlägg av josephhh »

Spelar mestadels rock på p-basen och vill ha ett rått men varmt mullrigt ljud.

Har kollat lite på Seymour Duncan SPB-3 Quarter-Pound-mickarna, men det kanske inte alls är vad jag söker egentligen?
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

josephhh skrev:Spelar mestadels rock på p-basen och vill ha ett rått men varmt mullrigt ljud.

Har kollat lite på Seymour Duncan SPB-3 Quarter-Pound-mickarna, men det kanske inte alls är vad jag söker egentligen?
Då rekommenderar jag Dimarzio model P.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag är ganska dålig på olika mickar, men de jag har på min P-bas är original. Basen är en 80 men det är en sjuttiotalsbas i känsla och karaktär. Det funkar mycket bra till rock/metal. Den funkar bra till Motown och disco också, men den har ett underbart rocksound. Särskilt med mycket dist. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
josephhh
Medlem

Inlägg av josephhh »

Cliffy skrev:
josephhh skrev:Spelar mestadels rock på p-basen och vill ha ett rått men varmt mullrigt ljud.

Då rekommenderar jag Dimarzio model P.
Har Dimarzio modell J på jazzen och det är jag riktigt nöjd med! Kanske vore något att sätta motsvarande på p-basen?
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem

...jag lät

Inlägg av Albrecht »

...jag lät MasterBuilder Uncle Bobo i Almunge linda nya pickups till min Precision och min Jazzbas. det har jag aldrig ångrat - han har rätt tråd! och han har justa priser, är trevlig och professionell. behöver man en försträkare så kan han bygga en oxå....mitt projekt är att få honom att knåpa ihop en Versatone Pan-O-Flex-klon!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
josephhh
Medlem

Re: ...jag lät

Inlägg av josephhh »

Albrecht skrev:...jag lät MasterBuilder Uncle Bobo i Almunge linda nya pickups till min Precision och min Jazzbas. det har jag aldrig ångrat - han har rätt tråd! och han har justa priser, är trevlig och professionell. behöver man en försträkare så kan han bygga en oxå....mitt projekt är att få honom att knåpa ihop en Versatone Pan-O-Flex-klon!
Låter intressant, men jag tror jag avvaktar lite med något sådant just nu.. :)
Fender - Marshall amp
Skriv svar