Bjärton till salu i malmö

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
joelspatunskij2
Medlem

Bjärton till salu i malmö

Inlägg av joelspatunskij2 »

http://www.blocket.se/malmo/Bjarton_sta ... a=23_3&w=3

Jag pratade nyss med ägaren och jag ska dit imorgon och testa den. Vad tror ni?
Det låter väl onekligen intressant med 8 000 för en bjärton från 51?

Vet någon vad det kan vara för modell?

Jag återkommer imorgon efter provspel!
Silverfisk
Medlem+

Re: Bjärton till salu i malmö

Inlägg av Silverfisk »

Oj! Ser trevlig ut! Synd att man inte hann se annonsen först...
joelspatunskij2 skrev:http://www.blocket.se/malmo/Bjarton_sta ... a=23_3&w=3

Jag pratade nyss med ägaren och jag ska dit imorgon och testa den. Vad tror ni?
Det låter väl onekligen intressant med 8 000 för en bjärton från 51?

Vet någon vad det kan vara för modell?

Jag återkommer imorgon efter provspel!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Den verkar jättefin! Jag hade en Bjärton som hade laminerat lock och den var underbart skön.

Är den dessutom rundbottnad kommer den låta väldigt bra. Min var flat och den hade ganska tunt ljud.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Oj, där var du också, Joel.

Lycka till o så ses vi imorgon ;)
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Nick Nail
Medlem

Inlägg av Nick Nail »

...Men ÄR det en Bjärton? Jag är absolut ingen expert, men den ser annorlunda ut runt kanten på locket än de Bjärtonbasar jag har sett tidigare. Men snygg är den! Du måste rapportera när du har sett den!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Det där med modeller och Bjärton är inte så lätt att reda ut. Men det har diskuterats förr här på forumet så sök så hittar du en del diskussioner om det. Somliga gjordes med laminerat lock och andra med lock i helträ, det senare är nog att föredra men jag har en Bjärton med laminerat lock och gillar ljudet skarpt i den. runt och fint med tung botten. Allt annat jag testat i jämförbara prislägen har låtit kaffeburk med hårt mellanregister och fjuttig lågbas jämfört med Bjärton. Priset är det heller inget fel på om den är i bra skick. Jag betalade mer för min trots att den är i lite halvrisigt skick.

Och på en Bjärton så står namnet på sidan av halsinfästningen:

Bild

...och oftast också på en liten klisterlapp på bakstyckets insida som du kan läsa genom f-hålen.

/Mats D
Användarvisningsbild
joelspatunskij2
Medlem

Inlägg av joelspatunskij2 »

Jag har precis varit och provat basen:

Ägaren hittade den hos någon gammal frikyrka i trakterna kring helsingborg för ca 15 år sedan och då var locket i princip helt av och det verkar som det även var något vajsing med ryggen.

Han har lämnat in den till en fiolreparatör vid eriksfältsgatan som har limmat om locket och fixat ryggen, han har även slipat greppbrädan.

Locket är tjockt och i gran, MUMMA!

Greppbrädan och ryggen ser bra ut. det finns flera sprickor i basen bland annat en lodrät genom i princip hela locket i mitten där det är fogat. Finns även en hel del sprickor i sargen efter att basen har stött till olika saker. Basen skorrar däremot inte alls.

Basen är som det står i annonsen, väldigt lättspelad och rolig! melanregister och de högre registren låter mumma. Det enda som oroar mig är att den kanske inte har tillräckligt fylligt basljud i de lägre registren. den sjunger bra men inte särskillt högt. stränghöjden är i nuläget aningen för låg, jag känner till att det påverkar volymen, men påverkar det fyllligheten också?

Innuti basen på sargen finns en klisterlapp där det står serinummret 822 och tillverkningsår 1951.

Det finns dock inget serienummer inpräntat på basen, hm?

Det finns även en ca 2 mm stor glipa i början av halsen efter där strängarna fäster, samt att stämskruvarna är stenhårda att vrida.

Jag är fortfarande väldigt intresserad men eftersom jag inte har så stor erfarenhet är det gäller att spela på olika kontror så vet jag inte riktigt om det är ett bra instrument eller helt ok.
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Måste bara fråga: vad gör du med din andra om du köper denna? Behåller du den o lirar på båda eller säljes den?
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Skit osså att man skaffat mc-kort nu annars hade jag fan vatt där nere och dragit loss på bjärtonen.
Hate Thy Neighbour!
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

cougar skrev:Skit osså att man skaffat mc-kort nu annars hade jag fan vatt där nere och dragit loss på bjärtonen.
Vadå? Pruta och köp för bövelen :twisted:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

cougar skrev:Skit osså att man skaffat mc-kort nu annars hade jag fan vatt där nere och dragit loss på bjärtonen.
MC-kort? Håll dig till Chevan och ståbasen istället ;).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Svensson skrev:
MC-kort? Håll dig till Chevan och ståbasen istället ;).
Ähh. kan man väl göra men jag är lite självmordsbenägen! :lol:
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
john.b
Medlem

Inlägg av john.b »

Av annonsen att döma så har jag en likadan, fast från 49. Jag gav 15 lök för den och är fortfarande supernöjd med den. Min bas har ett bjärtonmärke i metall där halsen möter kroppen. Med en liten reservation för reparationskostnader så rekomenderar jag verkligen basen
Turn on, tune in, drop out
Användarvisningsbild
john.b
Medlem

Inlägg av john.b »

Av annonsen att döma så har jag en likadan, fast från 49. Jag gav 15 lök för den och är fortfarande supernöjd med den. Min bas har ett bjärtonmärke i metall där halsen möter kroppen. Med en liten reservation för reparationskostnader så rekomenderar jag verkligen basen
Turn on, tune in, drop out
Skriv svar