Aguilar Tonehammer, Sansamp Paradriver eller MXR M80+
- Cliffy
- Medlem++
Aguilar Tonehammer, Sansamp Paradriver eller MXR M80+
Vilken föredrar ni? Behöver ha en Pedal jag kan köra rakt in i PA:t och har varit riktigt när att beställa en Paradriver flera gånger men det har inte blivit av än. Som jag fattat det är alla dessa OK att köra direkt in i ett PA.
Har valt Paradrivern istället för Bassdrivern för den har en midratt.
Vill inte har för mycket krångel med massa svåra rattar utan en pedal som kan ge ett bra grundljud. Kommer inte använda den till vråldist utan mer för ett väldigt lätt kanske lite överstyrt ljud. Dist tar jag från andra pedaler.
Så vilken rekommenderar ni?
Har valt Paradrivern istället för Bassdrivern för den har en midratt.
Vill inte har för mycket krångel med massa svåra rattar utan en pedal som kan ge ett bra grundljud. Kommer inte använda den till vråldist utan mer för ett väldigt lätt kanske lite överstyrt ljud. Dist tar jag från andra pedaler.
Så vilken rekommenderar ni?
- Aslan
- Medlem++
En Sansamp VT Bass 
Har dock ingen DI om du behöver det, om du inte köper VT Bass Deluxe. Fantastisk pedal!

Har dock ingen DI om du behöver det, om du inte köper VT Bass Deluxe. Fantastisk pedal!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
-
- Medlem
Jag lägger nog min röst på M80+ då den är snäppet månsidigare än BDDI (Tonehammer vet jag ingenting om).
Den har nämligen två switchar. En för att slå på/av effekten helt och hållet och en för att slå på disten.
Om du då väljer att inte köra med preampen på konstant har du alltså både en boost/eq-pedal och dist i samma låda.
Dock saknar M80+ Presence-kontroll, vilket verkar vara den del av BDDI som många uppskattar mest.
Men enligt vad du beskriver så kanske det är mer troligt att du kör med den på hela tiden.
Den har nämligen två switchar. En för att slå på/av effekten helt och hållet och en för att slå på disten.
Om du då väljer att inte köra med preampen på konstant har du alltså både en boost/eq-pedal och dist i samma låda.
Dock saknar M80+ Presence-kontroll, vilket verkar vara den del av BDDI som många uppskattar mest.
Men enligt vad du beskriver så kanske det är mer troligt att du kör med den på hela tiden.
- BB3000S
- VIP medlem
Av dom tre du efterlyser input på har jag bara erfarenhet av Aguilar Tonehammer, men om den har jag bara gott att säga. Vill man ha ett ganska cleant ljud med mest Eq är den överlägsen Sansamp BDDI och VT Bass i mitt tycke, och vill man få in lite rörtopp feeling är AGS-läget kanon. AGS'en kan dista mycket som tusan med för den delen, men det är inget jag gillar. Kör den med lite drive i AGS eller helt clean.
Kör min Tonehammer efter en VT Bass, och blev jag tvunget att välja skulle jag ta Aguilar'en före Sansamp'en för allt annat än Blues där VT'ns förmåga att ta bort diskant och mid så man får en mysig och mullig Ampegkaraktär.
Enda nackdelen (som egentligen kanske är mest en fördel) är att diskantkontrollen ligger ganska lågt, typ 5kHz eller nåt sånt. Så ett riktigt Hi Techigt slapsound är den inte riktigt lämpad för, då finns det andra bättre alternativ. Fast det lär knappast vara en nackdel för dig misstänker jag. Fördelen med en lägre diskantkontroll är tycker jag att den blir mer musikaliskt användbar, både för cut o boost.
Alltså,
för Aguilar Tonehammer, de andra två har jag inte testat.
Kör min Tonehammer efter en VT Bass, och blev jag tvunget att välja skulle jag ta Aguilar'en före Sansamp'en för allt annat än Blues där VT'ns förmåga att ta bort diskant och mid så man får en mysig och mullig Ampegkaraktär.
Enda nackdelen (som egentligen kanske är mest en fördel) är att diskantkontrollen ligger ganska lågt, typ 5kHz eller nåt sånt. Så ett riktigt Hi Techigt slapsound är den inte riktigt lämpad för, då finns det andra bättre alternativ. Fast det lär knappast vara en nackdel för dig misstänker jag. Fördelen med en lägre diskantkontroll är tycker jag att den blir mer musikaliskt användbar, både för cut o boost.
Alltså,

| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- Cliffy
- Medlem++
Nu blev det ju genast svårare. I å försig har ju thomann 30 dagars öppet köp så det är ju en väg att gå.BB3000S skrev:Av dom tre du efterlyser input på har jag bara erfarenhet av Aguilar Tonehammer, men om den har jag bara gott att säga. Vill man ha ett ganska cleant ljud med mest Eq är den överlägsen Sansamp BDDI och VT Bass i mitt tycke, och vill man få in lite rörtopp feeling är AGS-läget kanon. AGS'en kan dista mycket som tusan med för den delen, men det är inget jag gillar. Kör den med lite drive i AGS eller helt clean.
Alltså,![]()
![]()
Tack för inputen. Nån som har provat alla tre?
- Cliffy
- Medlem++
Är den svårrattad?BB3000S skrev:Av dom tre du efterlyser input på har jag bara erfarenhet av Aguilar Tonehammer, men om den har jag bara gott att säga. Vill man ha ett ganska cleant ljud med mest Eq är den överlägsen Sansamp BDDI och VT Bass i mitt tycke, och vill man få in lite rörtopp feeling är AGS-läget kanon. AGS'en kan dista mycket som tusan med för den delen, men det är inget jag gillar. Kör den med lite drive i AGS eller helt clean.
Alltså,![]()
![]()
- Basare
- Medlem+
Får det vara en rackenhet? Denna gör allt du efterfrågar och lite till.
http://www.gnu.se/Tester/Tech21RBI.htm
- BB3000S
- VIP medlem
Nej inte alls, tvärtom. Från början störde jag mig iofs lite på att ratten för val av midfrekvens inte hade nån sifferskala, men man lär sig snabbt vad man gillar att boosta eller skära. VT Bass'en är som jämförelse mycket svårare att ratta, en liten vridning gör jättemycket på ljudet.Cliffy skrev:Är den svårrattad?BB3000S skrev:Alltså,![]()
![]()
En nackdel dock för dom som ofta växlar mellan cleant och distat ljud är att det är en volymskillnad mellan AGS-läget och det cleana. Fast båda låter mycket bra.
- Cliffy
- Medlem++
Lite dyr bara och jag vill helst ha i pedalformat men tack för tipsetBasare skrev:Får det vara en rackenhet? Denna gör allt du efterfrågar och lite till.
- Cliffy
- Medlem++
Ok. Låter som den kan funka bra för. Jag har lätt för att ratta bort mig och egentligen tror jag en BDDI skulle funkat men jag är rädd för att bli borttappad i bandsammanhang när den är så midscoopad.BB3000S skrev:Nej inte alls, tvärtom. Från början störde jag mig iofs lite på att ratten för val av midfrekvens inte hade nån sifferskala, men man lär sig snabbt vad man gillar att boosta eller skära. VT Bass'en är som jämförelse mycket svårare att ratta, en liten vridning gör jättemycket på ljudet.Cliffy skrev:Är den svårrattad?BB3000S skrev:Alltså,![]()
![]()
En nackdel dock för dom som ofta växlar mellan cleant och distat ljud är att det är en volymskillnad mellan AGS-läget och det cleana. Fast båda låter mycket bra.
- BB3000S
- VIP medlem
Kul!!:tummenupp:Cliffy skrev:Blev en Tonehammer och jag är riktigt nöjd med den. Kör med lite OD påslaget den men mesta skiten kommer från en STF istället. Funkar klockrent.
Grymt med en SFT också - shit vad den låter bra!

- Cliffy
- Medlem++
No shit. Så mycket bättre än Tubescreamer och Boss SD-1 som jag haft innan.BB3000S skrev:Kul!!:tummenupp:Cliffy skrev:Blev en Tonehammer och jag är riktigt nöjd med den. Kör med lite OD påslaget den men mesta skiten kommer från en STF istället. Funkar klockrent.
Grymt med en SFT också - shit vad den låter bra!