Behöver tips till byte av elektronik på gamla Vantage bas (VP-710B). Låter bra till 7:an på volympotarna sedan distar det mer och mer. Tonkontrollerna påverkar inte på samma sätt. Det är dubbla P-bas mickar. Byta ut elektroniken helt och hållet eller?
Chrillan
Måste byta elektronik till en Vantage VP-710B. Tips!
- Chrillan
- Kontot är inaktiverat
- inber
- VIP medlem
Re: Måste byta elektronik till en Vantage VP-710B. Tips!
Antingen är det oxid i volympotarna, det låter rätt ofta snarlikt dist, tycker jag. Men det kan ju vara så enkelt som att din bas lämnar starkare utsignal än vad försteget i din förstärkare klarar av. Om det är signalstyrkan som är problemet så löser du inte det genom att byta ut potarna.Chrillan skrev:Behöver tips till byte av elektronik på gamla Vantage bas (VP-710B). Låter bra till 7:an på volympotarna sedan distar det mer och mer. Tonkontrollerna påverkar inte på samma sätt. Det är dubbla P-bas mickar. Byta ut elektroniken helt och hållet eller?
Chrillan
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Chrillan
- Kontot är inaktiverat
Då tänker jag att här vore det väl bra att byta ut allt och löda om det hela men behålla mickarna. Fungerar inte det byter jag även mickarna. Dock vet jag att basen har en väldigt hög output jämfört med mina andra basar (Squire P-special) - (Aria The cat bass). Alla spelas på en Ampeg B1-RE med 4x10" + 1x15".inber skrev:Antingen är det oxid i volympotarna, det låter rätt ofta snarlikt dist, tycker jag. Men det kan ju vara så enkelt som att din bas lämnar starkare utsignal än vad försteget i din förstärkare klarar av. Om det är signalstyrkan som är problemet så löser du inte det genom att byta ut potarna.Chrillan skrev:Behöver tips till byte av elektronik på gamla Vantage bas (VP-710B). Låter bra till 7:an på volympotarna sedan distar det mer och mer. Tonkontrollerna påverkar inte på samma sätt. Det är dubbla P-bas mickar. Byta ut elektroniken helt och hållet eller?
Chrillan
- inber
- VIP medlem
Vore det min egen skulle jag börja med att knipsa potarna och koppla halsmicken eller båda direkt till uttaget för att höra hur det låter. Då vet du ju om mikarna lämnar för mycket output eller inte.Chrillan skrev:Då tänker jag att här vore det väl bra att byta ut allt och löda om det hela men behålla mickarna. Fungerar inte det byter jag även mickarna. Dock vet jag att basen har en väldigt hög output jämfört med mina andra basar (Squire P-special) - (Aria The cat bass). Alla spelas på en Ampeg B1-RE med 4x10" + 1x15".inber skrev:Antingen är det oxid i volympotarna, det låter rätt ofta snarlikt dist, tycker jag. Men det kan ju vara så enkelt som att din bas lämnar starkare utsignal än vad försteget i din förstärkare klarar av. Om det är signalstyrkan som är problemet så löser du inte det genom att byta ut potarna.Chrillan skrev:Behöver tips till byte av elektronik på gamla Vantage bas (VP-710B). Låter bra till 7:an på volympotarna sedan distar det mer och mer. Tonkontrollerna påverkar inte på samma sätt. Det är dubbla P-bas mickar. Byta ut elektroniken helt och hållet eller?
Chrillan
(Om det vore problemet skulle jag för övrigt behålla mikarna och sätta in en trimpot som drar ner volymen så att stärkarens försteg inte distar).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...