En tjej som fick mig att nästan ramla av stolen när jag första gången hörde hennes spel !
Nina De Heney
Kontrabasisten Nina de Heney Sverige, f. 1962 i Schweiz, studerade för Miroslav Vitous New-England Conservatory Boston 1981-1983. Musikhögskolan Göteborg 1988-1993, diplomstudier 2004-2006. Stipendier från Konstnärsnämnden och Stena A Olssons kulturstipendiefond. de Heney frilansar inom den svenska jazz- och improvisationscenen som solist och med bl.a. Christian Jormin 3 , 9 Swans Repeat, Nordlund-deHeney duo, Pfau, Henrik Wartel trio, Acoustic Electronics samt i tvärkonstnärliga projekt bl.a. med dansaren Anna Westberg.
Nina de Heneys första soloskiva och Acoustic Electronics cd med Charlotte Hug och Christian Jormin, gavs ut 2007. de Heney och Anna Westberg arrangerade festivalen Dance’n bass på Atalante maj 2oo8. Fem dansare och fem basister uppträder i duoformat. Duon Nordlund-de Heneys projekt Nordstan No Shopping där de konfronterar improvisationsmusik med shoppingkulturen initierades under våren 2008.
Länk:
http://www.myspace.com/ninadeheney
Finns många bra klipp på you tube också
Kom gärna med fler länkar till svenska tjejer som spelar bas
Btw Min dotter börjar bli riktigt duktig