Cubase!
- TDHP
- Forumvärd
Var hittar jag den då?enor skrev:Enklast och bäst är att ta hela undermappen som projektet ligger i, så får du med alla filer som behövs.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- engson
- Hedersmedlem
- TDHP
- Forumvärd
Precis det jag vill, spara hela projektet med ljudfiler och allt till en ny mapp.engson skrev:Välj 'spara som' så ser du nog var du har sparat filerna.TDHP skrev:Var hittar jag den då?enor skrev:Enklast och bäst är att ta hela undermappen som projektet ligger i, så får du med alla filer som behövs.
Annars finns det ett altrernativ där du sparar hela projektet till en ny mapp.
Hur gör jag enklast det?
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Haha, det var så himla svårt så att man valde "Save project to new folder" under arkiv!
Man kanske skulle läsa ordentligt innan man ger upp och börjar fråga! Tack ändå! 

TDHP

TDHP
- engson
- Hedersmedlem
Under File-menyn, väl?TDHP skrev:Precis det jag vill, spara hela projektet med ljudfiler och allt till en ny mapp.engson skrev:Välj 'spara som' så ser du nog var du har sparat filerna.TDHP skrev:Var hittar jag den då?enor skrev:Enklast och bäst är att ta hela undermappen som projektet ligger i, så får du med alla filer som behövs.
Hur gör jag enklast det?
Eller är det nåt som kom i senare versioner?? Sorry i så fall, kommer inte ihåg.
Annars ska det heta:
Save Project to New Folder
- TDHP
- Forumvärd
Jepp, hittade nyss! Tack ändå!engson skrev:Under File-menyn, väl?TDHP skrev:Precis det jag vill, spara hela projektet med ljudfiler och allt till en ny mapp.engson skrev:Välj 'spara som' så ser du nog var du har sparat filerna.TDHP skrev:Var hittar jag den då?enor skrev:Enklast och bäst är att ta hela undermappen som projektet ligger i, så får du med alla filer som behövs.
Hur gör jag enklast det?
Eller är det nåt som kom i senare versioner?? Sorry i så fall, kommer inte ihåg.
Annars ska det heta:
Save Project to New Folder
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Dagens fråga!
Jag har inbillat mig att om man som jag har ett 2-kanals ljudkort, i mitt fall ett M-audio Fast Track Pro, så ska man kunna spela in 2 kanaler samtidigt i Cubase, men jag lyckas inte med det. Har jag trott fel eller är det nån inställning? Spela in i stereo på EN kanal går ju bra, men jag kan inte splitta kortet till två kanaler.
Om detta inte går, vad behöver jag då?
Hjälp!
Jag har inbillat mig att om man som jag har ett 2-kanals ljudkort, i mitt fall ett M-audio Fast Track Pro, så ska man kunna spela in 2 kanaler samtidigt i Cubase, men jag lyckas inte med det. Har jag trott fel eller är det nån inställning? Spela in i stereo på EN kanal går ju bra, men jag kan inte splitta kortet till två kanaler.
Om detta inte går, vad behöver jag då?
Hjälp!
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Ja, det är spela in i mono på två kanaler jag vill göra, men jag får inte till det!Ahab skrev:Du kan spela in STEREO på EN kanal eller spela in MONO på TVÅ kanaler...
Jag får tex gitarren på vänster kanal i båda audiospåren i Cubase.
Måste jag "assigna" hö resp vä kanal till resp audiospår nånstans?
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Försöker exportera wav-filer, men spår jag har "klistrat ihop" exporteras som separata filer. Hur får jag det jag ska exportera att sitta ihop som man ser det på skärmen?
TDHP

TDHP
- engson
- Hedersmedlem
Menar du spår som i "på olika tracks"?TDHP skrev:Försöker exportera wav-filer, men spår jag har "klistrat ihop" exporteras som separata filer. Hur får jag det jag ska exportera att sitta ihop som man ser det på skärmen?
Har du rätt på markeringen av det du vill exportera? Left and right locator?
File / export / audio mixdown...?
- TDHP
- Forumvärd
Nä, jag ville ha ner varje spår som separat wav-fil!engson skrev:Menar du spår som i "på olika tracks"?TDHP skrev:Försöker exportera wav-filer, men spår jag har "klistrat ihop" exporteras som separata filer. Hur får jag det jag ska exportera att sitta ihop som man ser det på skärmen?
Har du rätt på markeringen av det du vill exportera? Left and right locator?
File / export / audio mixdown...?
Men det har just löst sig, jag kom på hur man skulle göra, tror jag. Funkade i alla fall!
Det räckte inte med att klistra ihop spåren, man måste "bounca" dem också.
Då blev de separata delarna ett enda spår.
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Dagens problem!
Hur panorerar man midi-spår?
Jag har nu tex lagt en orgel på ett spår och en stråksynt på ett annat och jag vill dela dem lite åt varsitt håll. Huru?
Hur panorerar man midi-spår?
Jag har nu tex lagt en orgel på ett spår och en stråksynt på ett annat och jag vill dela dem lite åt varsitt håll. Huru?
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Vaddå?Assar skrev:Panorera inte på midi-regeln utan på instrumentregeln - i mixern alltså.
Kolla vilka typer av reglar du dolt/visar i mixern.
Var då?
TDHP

TDHP
- Assar
- Medlem+
Se till att du tar fram mixern. Tror man trycker F3.
Längst till vänster i mixern kan du klicka på och av visning av olika typer av mixerregler. Det finns t ex mixerreglar av typen "midi-kanal", "audiokanal" och "instrumentkanal".
Klicka av visningen av midi-kanalen i mixern, den har du ingen användning av där.
Midispåret skickar ju midi-data till ett VST-instrument. Instrumentet spela utifrån det upp ljud som skickas till mixern, och om jag minns rätt så kommer det till en instrumentkanal.
Så om du ska panorera ljudet som skapas av midi-datat på ett midispår i projektfönstret, så gör du det lättast på mixerregeln för instrumentkanalen.
Är det begripligt?

Längst till vänster i mixern kan du klicka på och av visning av olika typer av mixerregler. Det finns t ex mixerreglar av typen "midi-kanal", "audiokanal" och "instrumentkanal".
Klicka av visningen av midi-kanalen i mixern, den har du ingen användning av där.
Midispåret skickar ju midi-data till ett VST-instrument. Instrumentet spela utifrån det upp ljud som skickas till mixern, och om jag minns rätt så kommer det till en instrumentkanal.
Så om du ska panorera ljudet som skapas av midi-datat på ett midispår i projektfönstret, så gör du det lättast på mixerregeln för instrumentkanalen.
Är det begripligt?

- TDHP
- Forumvärd
Ah, nu fattar jag!
Jag hade dolt VST-reglarna, men nu hittade jag dem igen och där ligger ju VST-instrumenten och där funkar det som vanligt!
Tackar!
Jag hade dolt VST-reglarna, men nu hittade jag dem igen och där ligger ju VST-instrumenten och där funkar det som vanligt!
Tackar!

TDHP

TDHP