Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är ju inte bara skakigheten som är problemet.
Ofta knäpper man ju kort på objekt som rör sig så att säga.

Brukar oftast försöka ha fasta gluggen då, och absolut om jag är inomhus vilket funkar rätt bra.

Men jag gillar de bra bilderna med 18-105:an egentligen, men de bilderna är tyvärr inte så många och då ska det vara väldigt ljust.
Men att köpa ett ljusstarkare objektiv med mer/likvärdig brännvidd kostar ju skjortan... :(

Ska kolla igenom det där kapitlet lite mer sedan.
Och även i manualen jag har till kameran.

Men framförallt så får man väl helt enkelt lära sig bländar/slutar-bitarna ordentligt känns det som.

Skulle gå en fotokurs var det tänkt men hon jag skulle gå med var hon som dog i cancer i somras och sedan har det inte känts nå kul.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är ju inte bara skakigheten som är problemet.
Ofta knäpper man ju kort på objekt som rör sig så att säga.

Brukar oftast försöka ha fasta gluggen då, och absolut om jag är inomhus vilket funkar rätt bra.

Men jag gillar de bra bilderna med 18-105:an egentligen, men de bilderna är tyvärr inte så många och då ska det vara väldigt ljust.
Men att köpa ett ljusstarkare objektiv med mer/likvärdig brännvidd kostar ju skjortan... :(

Ska kolla igenom det där kapitlet lite mer sedan.
Och även i manualen jag har till kameran.

Men framförallt så får man väl helt enkelt lära sig bländar/slutar-bitarna ordentligt känns det som.

Skulle gå en fotokurs var det tänkt men hon jag skulle gå med var hon som dog i cancer i somras och sedan har det inte känts nå kul.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

mm.. saker som rör sig fort.. då blir det HÖG iso och STOR bländare.. så då snacker vi stålars oftast.. en grej.. använd inte exempelvis en 50mm 1.4 på bländare 1.4 inomhus om du inte vill ha just det kortaste möjliga skärpedjupet för bländar du ner ett sånt objektiv till 2.8 så blir det oftast betydligt skarpare.. men det hjälper inte om man behöver ner med slutartid.

Tråkigt med fotokursen.. jag skulle bara vilja tipsa på att försöka fotografera så mycket som möjligt och laborera istället.. för det är betydligt skojjigare så..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fotokurs är väl kanske att ta en genväg till att lära sig grunderna i hur sakerna fungerar.

Ska tänka på det där du skrev om 50mm.
Nu har jag ju ett 35/1,8 men ändå.
Får väl helt enkelt gå upp lite i ISO istället kanske, men då är det ju risk för mer brus istället.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Hellre en brusig bild än en oskarp. Inomhus kommer jag sällan under 1600 iso.. och då med brusreducering AVSLAGEN, för det blir bara ful reducering i kameran ändå.

Edit: med under 1600 menar jag att jag snarare hamnar på iso 3200 eller 6400 än 800. Och min kamera har samma sensor som din.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Parkas, har du förresten bildstabilisator i dina objektiv? IS (Image stabilizer) heter det på Canon, vet inte vad det heter på Nikon. Jag har postat detta tidigare men jag kör en repris här:
Johannes skrev: Jag ställde kameran i autoläget och ställde in ISO 800, ställde mig upp och tog några bilder utan stativ, på ett papper som låg på en pall.
1/25 sek
f/4.0

Här är en bild utan IS och en med. Jag har valt den skarpaste bilden från båda inställningarna. Inget är fixat med bilderna förutom att jag har beskurit dom.
Bild
Bild
Jag tycker det blev en ganska stor skillnad till det bättre.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Johannes skrev:IS (Image stabilizer) heter det på Canon, vet inte vad det heter på Nikon.
Vibration Reduction (VR) i Nikon-objektiv, Optical Stabilization (OS) i Sigma-obektiv och Vibration Compensation (VC) i Tamrons objektiv.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Med 35mm gluggen så brukar jag kunna klara mig på 800 ISO inomhus även kvällstid i någorlunda normalt upplysa rum.
Inte alls några superbilder, men jag gillar ändå bilderna som ofta blir väldigt varma direkt i kameran.

Japp, jag har VR-objektiv, det var ett av kraven med mina skakiga händer... :D

Känner att det skulle vara kul att sätta sig in i det här ordentligt någon gång, men när ska man få tid?

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

FAST.. där har du nog problemet om slutartiderna inte blir tillräckligt snabba.. höj ison.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett alternativ skulle faktiskt kunna vara att överväga att köpa blixt. Den inbyggda blixten är ju oftast helt bedrövlig men jag lånade en 430EX av en kompis och plåtade lite med den och det blev absolut över förväntan. En oerhörd skillnad jämfört med den inbyggda blixten. Kostar drygt 2.000 kr, finns säkert en motsvarande till Nikon.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Det finns det absolut ...

Nikons heter SB-600, 800 och 900 och går från dryga 2000 och uppåt ...

Sigma, Nissin, YongNuo m.fl. tillverkar också blixtar med likvärdiga prestanda till lägre priser ...

Jag tror att man förlorar lite automagi med Nikon Creative Lighting System (CLS) om man köper tredjepart, men jag vet inte ...

OBS!
Allt detta är saker jag LÄST PÅ INTERNET och jag vet faktiskt inget om det själv. Än.
Jag planerar att köpa mig en i-TTL blixt nästa gång, för att ta automagiska blixtbilder med min D70.
Jag har en gammal Sigma-blixt som jag tänkte köra lite lattjo med sen, den fungerar inte via TTL med D70 tyvärr.

YongNuo kan man köpa rövbilligt på http://www.dealextreme.com.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

En fräck grej som är vettig att känna till om nikons blixtar är att SB800/900 kan fjärrstyra andra blixtar trådlöst. Det kan inte SB600 som enbart kan agera Slave dvs bli fjärrstyrd av annan enhet.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Och den fjärrstyr också med att överföra i-TTL information också va?

Annars går det ju att jobba runt själva triggningen med enkla medel ...

ISO-fråga:
Brukar ni köra Auto eller lattja runt med inställningarna hela tiden?
Jag har tydligen kört ISO200 hela tiden :oops:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Folxam skrev:Och den fjärrstyr också med att överföra i-TTL information också va?

Annars går det ju att jobba runt själva triggningen med enkla medel ...

ISO-fråga:
Brukar ni köra Auto eller lattja runt med inställningarna hela tiden?
Jag har tydligen kört ISO200 hela tiden :oops:
yepp.. i-ttl förs över om jag inte minns fel.
Jag kör autoiso påslaget och ställt på 200-3200 alla gånger som jag inte har stativ med för låååånga slutartider och kör därefter PAS-lägena och exponeringskomp på det istället för manuellt.
Man vänjer sig vid brusnivåerna i bilderna om man har brusreducering avstängd. Den inbyggda brusreduceringen smetar bara ut bilderna, speciellt i kombination med ActiveDelightning..
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32980

I reviewsen står bl.a.
It's cheap, it's built extremely well and it just works. If it had high speed sync and CLS, it'd be as good as the Nikon SB-600, but since I've never needed such functions in real life, I don't really see that as a problem. You can, after all, buy 4 of these for the price of one SB-600.
~450 kr, frakten är gratis.
Jag kommer att köpa en när jag får pengar över 8)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Har en SB-800 som jag brukar utlösa på fjärr med hjälp av den inbyggda blixten. Kan skapa riktigt schysta ljuseffekter genom att ställa blixten bakom eller vid sidan av.

Har inte auto-ISO på min, kör manuellt. Far alltid upp o ner med ISOn beroende på ljuset. Brus är bättre än skak, som tidigare konstaterat.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Konstigt att det inte förekommit några hetsiga Canon-eller-Nikon-diskussioner här, det verkar ju vara ett hett ämne på andra håll. Själv har jag aldrig ens testat någon annat märke än Canon så jag har inget att jämföra med och jag har ingen uppfattning i frågan.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Rix skrev:Har inte auto-ISO på min, kör manuellt. Far alltid upp o ner med ISOn beroende på ljuset. Brus är bättre än skak, som tidigare konstaterat.
Jag har ställt på ISO AUTO nu, så får jag se om det blir lite bättre bilder framöver :oops:
Johannes skrev:Konstigt att det inte förekommit några hetsiga Canon-eller-Nikon-diskussioner här
Alla är upptagna med J vs P och alla de motsatsfrågorna :)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Folxam skrev:
Rix skrev:Har inte auto-ISO på min, kör manuellt. Far alltid upp o ner med ISOn beroende på ljuset. Brus är bättre än skak, som tidigare konstaterat.
Jag har ställt på ISO AUTO nu, så får jag se om det blir lite bättre bilder framöver :oops:
Hah! Min D90 hade visst Auto-ISO, gött.. (Man kanske ska titta igenom menyerna lite då o då.)

Då slipper man stirra sig blind på den och råka glömma den på 3200 i solljus.. :mrhappy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

macahan skrev:Hellre en brusig bild än en oskarp.
Jag tycker många gånger att brus kan vara riktigt snyggt. Som en bild i Borås Tidning 1981 typ.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:Konstigt att det inte förekommit några hetsiga Canon-eller-Nikon-diskussioner här, det verkar ju vara ett hett ämne på andra håll. Själv har jag aldrig ens testat någon annat märke än Canon så jag har inget att jämföra med och jag har ingen uppfattning i frågan.
Det kanske är som så att bra grejor är bra grejor oavsett fabrikat?
Nikon gör bra prylar och det gör Canon också.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
Johannes skrev:Konstigt att det inte förekommit några hetsiga Canon-eller-Nikon-diskussioner här, det verkar ju vara ett hett ämne på andra håll. Själv har jag aldrig ens testat någon annat märke än Canon så jag har inget att jämföra med och jag har ingen uppfattning i frågan.
Men visst rasar Canon/Nikon-debatten på andra forum ungefär lika högljutt som våra Fender/Warwick-diskussioner? Eller så har jag bara fått för mig det. Högst troligt när jag tänker efter.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Apropå brus. Ofta så syns inte bruset när bilden är förminskad till hanterlig storlek tycker jag. Titta på bilderna nedan, i originalstorlek är den väldigt brusig men här syns det knappt vare sig i 800 eller 1000 pixlar.

Bangkok
f/11
13 sek
ISO 400

800 pixlar bred
Bild

1000 pixlar bred
Bild

Originalstorlek, beskuren
Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Klopper skrev:
Men visst rasar Canon/Nikon-debatten på andra forum ungefär lika högljutt som våra Fender/Warwick-diskussioner? Eller så har jag bara fått för mig det. Högst troligt när jag tänker efter.
Det gör dom säkerligen. Tycker dock att det är tramsigt.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
DSBass
Medlem+

Inlägg av DSBass »

Här är en bra sida om man vill lära sig om slutare, bländare och ISO samt vad dessa har för betydelse och hur dom funkar tillsammans.

http://www.kamerasimulator.se/eng/?page_id=2

MVH/Danne
Skriv svar