en mick framför kontran

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+

en mick framför kontran

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Jag skulle vilja ha tips på en bra mick att rigga framför kontrabasen vid live gig.
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Jag brukade med ganska bra resultat göra detta: först knyta fast en gummisnodd runt benen på stallet. Sedan trä en Beta-57 snett underifrån (om basen står upp) så att den vilar mot gummisnodden (bara ett par centimeter från locket). Kontakten till micken klämde jag fast med hjälp av en tygbit mellan A och D-strängen. Med detta arrangemang hänger micken fast av sig själv.

I och med att micken är dynamisk är den inte lika känslig för rundgång. Proximaleffekten gör också att du får ganska bra botten i ljudet.

En annan enklare variant är att helt enkelt slå in en SM-57 eller annan lämplig mick i skumgummi och trycka in den i stallet.

Annars kan det gå att ha en mick på stativ men generellt undvik f-hålen.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag sågade av bommen från ett mikstativ och satte fast det i stallet med en liten skruvtving, micken var en Shure SM 57 som pekade upp mot f-hålet på G sträng-sidan snett underifrån att par cm från hålet. Funkade väl hyfsat men alltid problem om man ska spela på högre volym. "Mikrofon inlindad i handduk och nedstoppad i stränghållarn"-tricket har jag också testat och det funkade förvånandsvärt bra faktiskt. Har du höga krav på soundet så finns det nog bättre sätt än dessa två...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Svensson skrev:"Mikrofon inlindad i handduk och nedstoppad i stränghållarn"-tricket har jag också testat och det funkade förvånandsvärt bra faktiskt.
Jag har spelat in på det sättet med en SM58, (ville inte att det bara skulle låta piezomik) och blev också förvånad över hur bra det lät.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

http://www.dpamicrophones.com/en/produc ... item=24359

+

http://www.headwaymusicaudio.com/acoust ... p_edb1.php

är nog det bästa du kan hitta om det ska vara smidigt, rundgångsfritt och låta bra. Det är vad jag själv har.

Den där Line Audio CM3 med stallfäste som du skickade med när jag köpte din kontra låter också bra, är en billigare lösning men inte särskilt okänslig för rundgång. Kräver också fantommatning.

En dynamisk mik kan väl annars vara ett alternativ för närmikning, jag skulle kanske välja en som har ett runt och gott ljud inte en Shure SM57 som nämns ovan utan t ex en Sennheizer MD 421 (rakapparaten) men då har jag inte vägt inte rundgångsproblemen. Har inte koll på vilka mikar förutom DPA-miken jag har som har en bra och riktad karakterisitik som ger minimal rundgång.

Ska du avståndsmika (över ca 20 cm) så går dock de flesta dynamiska mikar bort och kondensatormikar blir det givna alternativet. Vill du slippa fantommatning kan du leta efter nån bra elektret-mik som går på batteri.

/Mats D
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Just hemkommen från spelning. Ljudteknikern fick till ett grymt bra ljud med en AKG414 i runtupptagande(!) upphängd med gummisnoddar mellan stallets ben två ben. Det funkar t o m så bra att det inte behövdes någon line fastän bandet spelar rätt stark jazz. Man får bara se till att vända bort basen från trumslagaren.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

jannej skrev:Just hemkommen från spelning. Ljudteknikern fick till ett grymt bra ljud med en AKG414 i runtupptagande(!) upphängd med gummisnoddar mellan stallets ben två ben. Det funkar t o m så bra att det inte behövdes någon line fastän bandet spelar rätt stark jazz. Man får bara se till att vända bort basen från trumslagaren.
Ibland är den enklaste lösningen den bästa!
Skriv svar