Jag rotade upp lite älgben ur frysen. "Vad gör du" frågade min hungriga tonårsgrabb. Förklarade att plastsadeln på min gamla yamaha hade spruckit så jag behövde göra en ny. "Äh!" sa han. Lite senare kom han ner i källaren och såg när jag sågade. "Var du allvarlig!?" frågade han
Så, efter lite sågande och jäkla massa slipande så sitter det en sadel i älgben på den nu. Visst blev den snygg?
Enda orosmomentet är hunden som man kan ana i mörkret, han har varit med under hela processen och slickar sig lystet om munnen när han tittar på basen
Det ryktades i fordom dagar att Janne Helgé, på den tiden när han fortfarande jobbade på Boogie Music, använde älgens skenben att göra sadlar av. Detta ben har högst densitet, eftersom hela älgens vikt ligger där.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Ben användes till dyra gitarrer, mammutben och så vidare, Bra material, men luktar illa när man slipar, men det är bara en kort stund. Man måste ha bra verktyg.
Hur sågade du, bandsåg med fin tandning? Svårast är att få spåren lagom stora och
om spåret har samma relief som greppbrädan = Fender. Gibson har ofta plant spår för sadel.
Bra gjort, du skulle ha tagit bilder under jobbet.
Seppo
Ben användes till dyra gitarrer, mammutben och så vidare, Bra material, men luktar illa när man slipar, men det är bara en kort stund. Man måste ha bra verktyg.
Hur sågade du, bandsåg med fin tandning? Svårast är att få spåren lagom stora och
om spåret har samma relief som greppbrädan = Fender. Gibson har ofta plant spår för sadel.
Seppo
En kompis gjorde i högstadiet en kniv vars handtag bestod till stor del av ben och det luktade APA i flera veckor i träslöjdssalen när han slipade och slipade och slipade.....
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Seppo
Jag sågade med fintandat blad på en gersåg, inte det bästa men man tager vad man haver. Fick ju såga med marginal så sen fick jag slipa ganska mycket, slipade för hand mot ett sandpapper som jag lade på arbetsbänken. Jobbigt men det luktar inget när man gör så i varje fall
Det var plant spår för sadeln här. Spåren för strängarna filade jag med nålfilar.
Seppo
En kompis gjorde i högstadiet en kniv vars handtag bestod till stor del av ben och det luktade APA i flera veckor i träslöjdssalen när han slipade och slipade och slipade.....
använde han inte horn?
malt renhorn används som potensmedel i japan..
BBQV skrev:Konstigt att göteborgarna inte nämnt rådjurssadel än...
håller kanske på att bli folk av dom också
Nu drar du förhastade slutsatser!
Just det. Det finns ju damsadel också!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Haha, ja, jag räknade kallt med att den skulle "spåra ur". Hursomhelst tycker jag att det är en lagom ambitionsnivå på den här sadeln. Har själv skjutit älgen, släpat den genom ett träsk med bara min systerson som hjälp (han är iofs 4 ggr så stark som jag ), flått, styckat och sedan norpat ett av benen (som jag fryst in åt min köttsoppelagande morsa) och sedan sågat och slipat. Jävlar vad jag jag ska spela på lösa strängar på den basen
Haha, ja, jag räknade kallt med att den skulle "spåra ur". Hursomhelst tycker jag att det är en lagom ambitionsnivå på den här sadeln. Har själv skjutit älgen, släpat den genom ett träsk med bara min systerson som hjälp (han är iofs 4 ggr så stark som jag ), flått, styckat och sedan norpat ett av benen (som jag fryst in åt min köttsoppelagande morsa) och sedan sågat och slipat. Jävlar vad jag jag ska spela på lösa strängar på den basen
Lagom ambitionsnivå skrek han!
Om inte detta är DIY så vet jag inte vad det skulle vara!
Skit kul att läsa!