Grundläggande inspelningstips, EQ, kompressor mm
-
- Medlem
Grundläggande inspelningstips, EQ, kompressor mm
Hej,
OBS nybörjarfråga
Jag spelar in mig själv då och då, mest för att kolla hur jag låter och ibland lite delar av låtar. Iallafall, jag tycker att ljudet blir rätt dåligt när jag spelar in. Det känns stort och flygit, odistinkt. Får ofta för mycket botten, buller, lågbas som jag måste försöka ratta bort med EQ. Sjävklart är min teknik bristfälligt men ändå..
Jag har följande. Yamaha BB414 (gamla strängar) EBS Fafner, XLR-ut från stärkaren till XLR in i Maudio ljudkort, sedan Garageband i Macen.
Finns det några grundinställningar vad gäller EQ, kompressor som man kan tänka på? Eller ska ljudet redan va så bra rattat på stärkaren att det inte ska behövas?
Jag förstår att det finns tusentals olika ljudideal men ingen har mitt nuvarande ljud som ideal iallafall;)
Alla tips uppskattas!
tjena
OBS nybörjarfråga
Jag spelar in mig själv då och då, mest för att kolla hur jag låter och ibland lite delar av låtar. Iallafall, jag tycker att ljudet blir rätt dåligt när jag spelar in. Det känns stort och flygit, odistinkt. Får ofta för mycket botten, buller, lågbas som jag måste försöka ratta bort med EQ. Sjävklart är min teknik bristfälligt men ändå..
Jag har följande. Yamaha BB414 (gamla strängar) EBS Fafner, XLR-ut från stärkaren till XLR in i Maudio ljudkort, sedan Garageband i Macen.
Finns det några grundinställningar vad gäller EQ, kompressor som man kan tänka på? Eller ska ljudet redan va så bra rattat på stärkaren att det inte ska behövas?
Jag förstår att det finns tusentals olika ljudideal men ingen har mitt nuvarande ljud som ideal iallafall;)
Alla tips uppskattas!
tjena
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Fafner
TKS215
- Jan Hellman
- VIP medlem
Svårt att ge råd i detta då, som du säger, ljudideal är olika från person till person. Några generella tankar i ärendet dock......
* Lyssna på andra basisters ljud som du tycker om och försök analysera hur dom kan ha gjort.
* Komprimera inte över 4dB. Såvidare du inte vill använda kompressorn som en effekt givetvis men många komprimerar för hårt och då blir resultatet platt och "endimentionellt".
* I detta fall, om du inte tänker micka högtalaren och inte är nöjd med det du får ut via line-utgången på förstärkaren, låna en linebox av någon polare och prova med att köra basen rätt in i ljudkortet. Om det du gör nu inte funkar, prova något annat.
* Ett basljud ska funka i en mix och inte för sig själv. Såvidare man inte ska göra en solobasinspelning förstås. Men generellt sett låter min bas ganska rejält "illa" om man sololyssnar den när ljudet funkar tillsammans med trummor och i en ljudbild. Detta ska man inte glömma bort. Helheten är det viktiga. Inte hur basen låter för sig.
Några små tankar så här på morgonkvisten innan jag drar till jobbet.
MVH//Jan
* Lyssna på andra basisters ljud som du tycker om och försök analysera hur dom kan ha gjort.
* Komprimera inte över 4dB. Såvidare du inte vill använda kompressorn som en effekt givetvis men många komprimerar för hårt och då blir resultatet platt och "endimentionellt".
* I detta fall, om du inte tänker micka högtalaren och inte är nöjd med det du får ut via line-utgången på förstärkaren, låna en linebox av någon polare och prova med att köra basen rätt in i ljudkortet. Om det du gör nu inte funkar, prova något annat.
* Ett basljud ska funka i en mix och inte för sig själv. Såvidare man inte ska göra en solobasinspelning förstås. Men generellt sett låter min bas ganska rejält "illa" om man sololyssnar den när ljudet funkar tillsammans med trummor och i en ljudbild. Detta ska man inte glömma bort. Helheten är det viktiga. Inte hur basen låter för sig.
Några små tankar så här på morgonkvisten innan jag drar till jobbet.
MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 03 nov 2010, 10:31, redigerad totalt 2 gång.
- cub
- Medlem++
Oj, det kan säkert komma 1000 olika svar på det om alla bara orkar skriva. 
Så som jag som glad hemmapulare har gjort så har jag haft samma problem med odistinkt ljud och lågbas som spräcker mina små lyssningshögtalare. Det som har blivit min melodi är att jag använder min Sansamp, genom den får jag numera ett ljud som jag ytterst sällan behöver peta i för mixning. Sedan råder det väl olika meningar om hur "bra" den låter men så länge jag är nöjd så är det bra.
I själva mixningen så kan jag ibland lägga en kompressor på, men oftast har jag lite distat ljud eller även Sansamp -> Art tube preamp -> ljudkort så det brukar inte behövas. Ytterst sällan lägger jag någon eller mycket EQ på. Däremot köpte jag ett samlingsnummer av Studio som handlade om mixning och efter det har jag börjat skära botten med ett högpassfilter nånstans vid 50-100 Hz beroende på hur det låter.
Senaste låter When Dreams på http://www.myspace.com/jimmysjolund är inspelad med: Yamaha BB414 -> RAT -> Sansamp -> Art tube preamp -> ljudkort.
Kanske kaka på kaka med både sansamp och ART men varför inte?

Så som jag som glad hemmapulare har gjort så har jag haft samma problem med odistinkt ljud och lågbas som spräcker mina små lyssningshögtalare. Det som har blivit min melodi är att jag använder min Sansamp, genom den får jag numera ett ljud som jag ytterst sällan behöver peta i för mixning. Sedan råder det väl olika meningar om hur "bra" den låter men så länge jag är nöjd så är det bra.
I själva mixningen så kan jag ibland lägga en kompressor på, men oftast har jag lite distat ljud eller även Sansamp -> Art tube preamp -> ljudkort så det brukar inte behövas. Ytterst sällan lägger jag någon eller mycket EQ på. Däremot köpte jag ett samlingsnummer av Studio som handlade om mixning och efter det har jag börjat skära botten med ett högpassfilter nånstans vid 50-100 Hz beroende på hur det låter.
Senaste låter When Dreams på http://www.myspace.com/jimmysjolund är inspelad med: Yamaha BB414 -> RAT -> Sansamp -> Art tube preamp -> ljudkort.
Kanske kaka på kaka med både sansamp och ART men varför inte?

- Basare
- Medlem+
XLR-ingångarna på M-Audio kortet kan vara problemet. Jag har ett 1010LT kort som har två XLR som ska ha någon sorts preamps. Det finns även två switchar på kortet för att välja känslighet på dessa. Jag har dock aldrig fått dessa att låta ens nästan bra vare sig med linje- eller micsignal. Om du har ett kort med fler ingångar än dessa så prova dom istället, även om det blir obalanserad siganl.
Vilket kort har du?
Vilket kort har du?
-
- Medlem
- basmartin
- Medlem+++
Hej Jean Jaures!
Nu är väl detta en smaksak, men jag tycker att gamla rundspunna strängar låter helt förkastligt. Vill man ha det mjuka, gamla goa ljudet så är det i så fall bättre att köra med flats. Flats låter fett, gamla rounds låter odefinierat och bumligt. IMO.
Jag brukar sätta ett hipass-filter, vid 40 hz för att städa bort lite onödig bas. Bumliga frekvenser ligger väl runt 80 hz, prova att skära lite där, en dB eller så.
Nu vet jag inte vad du har gjort för inspelningar, men om du spelat in bas till massa andra instrument, som t ex piano och gitarr, släng dit ett hipass-filter på dem också. Skär tills att det börjar låta dåligt och sedan backar du tillbaka lite grand...
Bas och baskagge måste komma överens, så skulptera soundet så att de passar ihop, utan allt för jobbiga frekvenskrockar.
Nu är väl detta en smaksak, men jag tycker att gamla rundspunna strängar låter helt förkastligt. Vill man ha det mjuka, gamla goa ljudet så är det i så fall bättre att köra med flats. Flats låter fett, gamla rounds låter odefinierat och bumligt. IMO.
Jag brukar sätta ett hipass-filter, vid 40 hz för att städa bort lite onödig bas. Bumliga frekvenser ligger väl runt 80 hz, prova att skära lite där, en dB eller så.
Nu vet jag inte vad du har gjort för inspelningar, men om du spelat in bas till massa andra instrument, som t ex piano och gitarr, släng dit ett hipass-filter på dem också. Skär tills att det börjar låta dåligt och sedan backar du tillbaka lite grand...
Bas och baskagge måste komma överens, så skulptera soundet så att de passar ihop, utan allt för jobbiga frekvenskrockar.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem
Hej igen!
Jag hade inte så mycket tid igår att testa men vad jag hann med var att skära bort de lägsta frekvenserna på redan gjorda inspelningar. Det gjorde absolut susen! Oftast har jag spelat in bas och trumma och plötsligt när jag satt och tog bort låga frekvenser på basen så blev det bättre tryck kändes det som. Det blev en annan attack på nåt sätt kändes det som, ett steg i rätt riktning:)
Jag har varit sugen på flats länge men jag har varit lite skraj för att den tunna halsen på min BB414 inte skulle palla det. Det kanske den gör, då köper jag flats direkt! Jag vill att basen ska låta mjukt, med tryck, inte mkt topp men inte heller grumlig botten. Det är det som vart mitt största problem. Jag har rattat bort ganska mkt topp och fått en luddig grötbotten:)
Jag hade inte så mycket tid igår att testa men vad jag hann med var att skära bort de lägsta frekvenserna på redan gjorda inspelningar. Det gjorde absolut susen! Oftast har jag spelat in bas och trumma och plötsligt när jag satt och tog bort låga frekvenser på basen så blev det bättre tryck kändes det som. Det blev en annan attack på nåt sätt kändes det som, ett steg i rätt riktning:)
Jag har varit sugen på flats länge men jag har varit lite skraj för att den tunna halsen på min BB414 inte skulle palla det. Det kanske den gör, då köper jag flats direkt! Jag vill att basen ska låta mjukt, med tryck, inte mkt topp men inte heller grumlig botten. Det är det som vart mitt största problem. Jag har rattat bort ganska mkt topp och fått en luddig grötbotten:)
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Fafner
TKS215
-
- Medlem
-
- Bannad
Flats är förmodligen det värsta som hänt elbasen efter Sid Vicious.
Ett par grundregler för machobasisten:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Allt som kan göras med flats kan göras lika bra eller bättre med med round.
XXX
XXX
Senast redigerad av Gäst- den fre 05 nov 2010, 14:02, redigerad totalt 1 gånger.
- mågis
- Medlem+
- peter_s
- Medlem++
- cub
- Medlem++
-
- Bannad
Sa flickan!peter_s skrev:Jag kan snabbt konstatera att jag inte är någon "machobasist". Tack och lov!Perennial skrev:Ett par grundregler för machobasisten:
XXX

-
- Bannad
- GandhiMK2
- Medlem++

Senast redigerad av GandhiMK2 den lör 06 nov 2010, 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Daionsavage
- Medlem++
Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!Perennial skrev: Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Och gör du om det här med elbasen och får det att se lika bra ut så blir jag riktigt impad:

Sorry för OT JJ. men jag spelar in som en djäkla kratta så där har jag inga goda råd att komma med.

"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
-
- Bannad
Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?Daionsavage skrev:Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!Perennial skrev: Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Och gör du om det här med elbasen och får det att se lika bra ut så blir jag riktigt impad:
Sorry för OT JJ. men jag spelar in som en djäkla kratta så där har jag inga goda råd att komma med.

- GandhiMK2
- Medlem++
Det kallas, håll i dej nu , för att ha KUL. Jag vet att tanken kanske är skrämmande...Perennial skrev:Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?Daionsavage skrev:Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!Perennial skrev: Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Daionsavage
- Medlem++
För att det är roligt! -Du anar inte vilket vrål som kom från publiken den första gången jag lyckades att klänga mig upp på kontran under en spelning.Perennial skrev:Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?Daionsavage skrev:Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!Perennial skrev: Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.

"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
-
- Bannad
Jaja, jag fattar. Jag brukar lämna det roliga åt cirkusartister dock, eller stand-up komiker. Men smaken är som baken. Slap rockabilly är jädrans kul BTW! Jag minns när jag skulle spela in en låt med det och pajade mina vackra fingrar under en vecka. Usch.Daionsavage skrev:För att det är roligt! -Du anar inte vilket vrål som kom från publiken den första gången jag lyckades att klänga mig upp på kontran under en spelning.Perennial skrev:Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?Daionsavage skrev:Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!Perennial skrev: Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.

-
- Bannad
Om du tror att jag har pluggat i mer än 20 år för att bli en pajas så har du väldigt fel!...Å andra sidan så har du också väldigt fel om du tror att man inte kan ha kul utan att vara en pajas.f-bass skrev:Det kallas, håll i dej nu , för att ha KUL. Jag vet att tanken kanske är skrämmande...Perennial skrev:Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?Daionsavage skrev:Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!Perennial skrev: Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
XXX
- MartinB
- Medlem+
Flats är fantastiska. allt som kan göras på rounds kan göras på flats, fast bättre.Perennial skrev:Flats är förmodligen det värsta som hänt elbasen efter Sid Vicious.
XXX
En elbas kan ALLDRIG låta som en kontrabas.
/Martin
-
- Bannad
Haha! Ok, jag tar utmaningen. Hur gör vi? Du får sätta reglerna.psykopatsak skrev:Flats är fantastiska. allt som kan göras på rounds kan göras på flats, fast bättre.Perennial skrev:Flats är förmodligen det värsta som hänt elbasen efter Sid Vicious.
XXX
En elbas kan ALLDRIG låta som en kontrabas.
Spela in video? Planka nån låt? Komponera? Improvisera?
Väntar på svar.
PS: Lägg märke till att jag inte sa att en elbas lät som en kontrabas.
- bootsy
- Medlem+++