Jag har införskaffat mig en Boss ge-7b-pedal (den bruna, MIJ) men har inte aning om vilken adapter som passar!
Har lyckats läsa mig till att den vill ha AC-ström. Men hur mycket volt och mA?
Den enda AC-adaptern jag har hemma ger 12v och 250mA, tror ni den passar?
Svarar här istället för pm-funktionen fungerar inte som den ska. Det ska vara standard 9v DC till merparten av boss pedaler. En del av de äldre vill gärna ha 12V men fungerar bra även med 9.
Koppla INTE in en växelströmsadapter för då kan du bränna pedalen.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
newheartshadow skrev:Svarar här istället för pm-funktionen fungerar inte som den ska. Det ska vara standard 9v DC till merparten av boss pedaler. En del av de äldre vill gärna ha 12V men fungerar bra även med 9.
Koppla INTE in en växelströmsadapter för då kan du bränna pedalen.
Ska jag INTE ge den AC-ström alltså?
Såhär står det vid strömjacket pedalen "use boss ACA adaptor only" och undersidan står det "boss ac adaptor", men inget om volt eller så...
Utav det jag lyckats läsa på nätet verkar den ju vilja ha AC-ström... Om jag inte missuppfattat det totalt!
Du har väl en likadan pedal, den gamla bruna som är made in japan? Vad driver du den med?
Har samma pedal och dom framför det som att man ska ha en AC adapter. Tror dom skriver på det sättet för att dom vill att man ska köpa deras adaptrar. Jag kör med en 9v DC adapter och det funkar som det ska
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Nämen vänta här nu...
jag minns att jag i en gammal tråd ondgjorde mig över att min japanska Boss-pedal inte funkade med en 9 voltsadapter/power supply.
Nu minns jag inte svaret, men det var nåt skumt med alltsammans, va..?
De äldre japanska Boss-pedalerna ska i a f ha Boss-adapter ACA 220 och de nya taiwanesiska ska ha en adapter benämnd PSA-230.
Jag vet dock inte vad det i realiteten är för skillnad mellan dessa båda.
Mr Spock skrev:Nämen vänta här nu...
jag minns att jag i en gammal tråd ondgjorde mig över att min japanska Boss-pedal inte funkade med en 9 voltsadapter/power supply.
Nu minns jag inte svaret, men det var nåt skumt med alltsammans, va..?
De äldre japanska Boss-pedalerna ska i a f ha Boss-adapter ACA 220 och de nya taiwanesiska ska ha en adapter benämnd PSA-230.
Jag vet dock inte vad det i realiteten är för skillnad mellan dessa båda.
AxelStingray skrev:Har samma pedal och dom framför det som att man ska ha en AC adapter. Tror dom skriver på det sättet för att dom vill att man ska köpa deras adaptrar.
Boss själva är nog inte speciellt intresserade av att man ska använda andra adaptrar än deras egen - dels av garantiskäl, dels för att få sälja adaptrar.
Men med det sagt - en del av rörigheten beror på att amerikaner kallar alla nätaggregat/batterieliminatorer för AC adapter, oavsett typ av utspänning:
"AC adapter" = batterieliminator
"AC output" = växelström ut
"DC output" = likström ut
Så om det står "AC adapter" i en löpande text så betyder det ingenting om vad den ska leverera i själva kontakten.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...