Mudbuckers - finns dom?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Mudbuckers - finns dom?

Inlägg av Mungi »

Ska det vara så svårt att hitta en riktig mudbucker idag? Vad jag förstår ska en tvättäkta mudbucker hålla runt 30K ohms. I så fall finns det, vad jag förstår, bara en enda mudbucker på marknaden idag, och det är Artec. Och vad jag förstår är den av tvivelaktig kvalitet (även om priset är väldigt vänligt).

Det här är var jag hittat:

Artec Mudbucker - 29.7K ohms

DiMarzio Model One - 11.31K ohms

DiMarzio Will Power neck - 12.50K ohms

Allparts Humbucker - 8.0K ohms (allparts humbucker är alltså inte samma som Artecs, som vissa verkar tro)

Schaller Humbucker - 15.2 kOhm

Sen har Urban Pickups lindat en till Anli som visst låg på 29K Ohms. Den skulle man gärna vilja veta mer om.
Den som sitter inne på fler tips, eller recensioner på ovan nämnda, får mer än gärna bidra med det!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Urban har lindat en åt mig också, baserat på Gibsons (ursprungliga) EB-0 specifikationer.

Rekommenderar en beställning från Urban alla dagar i veckan!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Äkta Mudbuckers har inte tillverkats på 30 år. Enda chansen är att köpa begagnat. Artecen är som sagt det närmaste man kommer, dock är distansen mellan polerna längre än originalet. Resten är bara alternativ som passar storleksmässigt men ljudmässigt inte är i närheten.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Mr Spock skrev:Urban har lindat en åt mig också, baserat på Gibsons (ursprungliga) EB-0 specifikationer.

Rekommenderar en beställning från Urban alla dagar i veckan!
Var en omlindning av en Epiphone mick!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Nån som vet nåt om Gotoh humbuckers?

http://www.guitarpartsresource.com/bpic ... market.htm
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Har finkammat nätet och kommit fram till att det bara finns två after-market mudbuckers på marknaden + eventuella specialbeställningar. Den ena är Artec, som har bredare mellan polerna. Den andra är Curtis Novak mudbucker som vad jag förstår har samma bredd som orginalet i en EB0. 190 dollar går den lös på och här hittar ni den:

http://curtisnovak.com/pickups/EB-0.shtml

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Men hur är de som sitter på Gibson och Epiphone idag då?
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Nyasu skrev:Men hur är de som sitter på Gibson och Epiphone idag då?
Vad jag förstår låter de klenare med runt 12 K ohms istället för de 30 K ohms som orginalet hade.

Som av en händelse hittade jag en jättebra tråd på talkbass med ljudklipp som jämför en ny Gibson SG-mick (vet inte om det är en sån som sitter i Reissue eller en som som sitter i Faded) och em Dimarzio Model One.

Jag tycker båda låter bra men Dimarzion låter lite bättre i en del av klippen.

http://www.talkbass.com/forum/f38/stock ... ps-712002/

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Epiphone-micken låter ganska klent och urholkat medan Gibson-micken har medium output. Konstruktionsmässigt är den moderna sk TB Plus-micken inte alls som de gamla Sidewinder-mickarna utan mer som en traditionell bladmagnetsmick med en extra platta där man monterat polskruvarna:

Bild stulen från anli där mittmicken är en original Gibson Mudbucker:

Bild

Bild på min SG Reissue med kåpan bortskruvad:

Bild
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Danne skrev:
Epiphone-micken låter ganska klent och urholkat medan Gibson-micken har medium output. Konstruktionsmässigt är den moderna sk TB Plus-micken inte alls som de gamla Sidewinder-mickarna utan mer som en traditionell bladmagnetsmick med en extra platta där man monterat polskruvarna:

Bild stulen från anli där mittmicken är en original Gibson Mudbucker:

Bild

Bild på min SG Reissue med kåpan bortskruvad:

Bild
Intressant! Vad är det som hindrar Gibson/Epiphone från att göra en riktig sidewinder? Är det produktionstekniskt svårare eller dyrare? Verkar lite urvattnat att släppa SG-basar som på insidan bara är urvattnade versioner av dom riktiga EB0 och EB3. Vill dom hålla liv i secondhandmarknaden och på så sätt hålla uppe sitt varumärke idag?

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Thundertoes
Medlem

Inlägg av Thundertoes »

Hallao, vem är denna legendariska Urban? och vad tar han för en sådan Mick?
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Thundertoes skrev:Hallao, vem är denna legendariska Urban? och vad tar han för en sådan Mick?
:vinkar:

Det är så sjukt mycket mer tråd på en riktig mot en epi och det är väl just därför att det blir så dyrt att dom inte gör en riktig! Det är runt ca 8000-9500 vara lindat på en Jazz mick och på en Mudbucker så är det ca 23000 varv på varje spole..alltså ca 46000 varv på en hel mudbucker! Så ni förstår ju hur mycket mer det är, även fast spolarna på en jazz är mycket längre och ett varv på en jazz är lite mer tråd än ett varv på en Mudbucker, men ändå!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Mungi skrev: Vad är det som hindrar Gibson/Epiphone från att göra en riktig sidewinder? Är det produktionstekniskt svårare eller dyrare? Verkar lite urvattnat att släppa SG-basar som på insidan bara är urvattnade versioner av dom riktiga EB0 och EB3. Vill dom hålla liv i secondhandmarknaden och på så sätt hålla uppe sitt varumärke idag?
En stor anledning tror jag är att de räknar med att inte så många skulle vara intresserade av det monstruösa ljud som kommer ur en riktig Mudbucker. Mao mindre försäljning i slutändan.
Skriv svar