Facit.
-
- Bannad
- groovyjr
- VIP medlem
James Jamerson är absolut en av husgudarna både vad gäller spel, sound osv.
Hans approach till basen, spelet och sinne för snygga linjer är utan tvekan något som skulle funka än idag. Däremot har jag mycket att lära och plocka innan jag själv är i närheten av något liknande - boken "Standing in the shadows of motown" är dock en bra början. Finns en anledning till varför jag har en sunburst pre cbs p-bas med flats!
Hans approach till basen, spelet och sinne för snygga linjer är utan tvekan något som skulle funka än idag. Däremot har jag mycket att lära och plocka innan jag själv är i närheten av något liknande - boken "Standing in the shadows of motown" är dock en bra början. Finns en anledning till varför jag har en sunburst pre cbs p-bas med flats!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
- bootsy
- Medlem+++
Jag menar inte dig. Och jag känner mycket väl till hur komplicerade hans basgångar är.Perennial skrev:Hoppas du inte syftar på mig. Fick planka 30 av hans låtar första året i högskolan och hans linjer är inte ett dugg simpla. Skulle våga säga att han var sin tids virtuos på alla sätt.bootsy skrev:Briljans.
Alla chopsvansinniga basister borde stänga in sig och planka Jamerson. Noga.
Stallet liknar mest ett veteflak.
FÖRTYDLIGANDE
Jag postade klippet med JJ för att jag tycker det är HELT fantastiskt. Försökte uttrycka det lite modernt och klatschigt genom att kalla det "Facit" etc.
Dessutom raljerade jag lite med saker som väldigt många basister uppfattar som viktiga, sustain och brillians t.ex.
Detta för att visa på att enligt mig så går det utmärkt att spela FANTASTISKT bra bas UTAN dessa parametrar.
Tydligen har detta missuppfattats, och jag hoppas nu att jag klargjort mina intentioner.
EDIT: stavfel. Man vill ju inte uppfattas som obildad.
Jag postade klippet med JJ för att jag tycker det är HELT fantastiskt. Försökte uttrycka det lite modernt och klatschigt genom att kalla det "Facit" etc.
Dessutom raljerade jag lite med saker som väldigt många basister uppfattar som viktiga, sustain och brillians t.ex.
Detta för att visa på att enligt mig så går det utmärkt att spela FANTASTISKT bra bas UTAN dessa parametrar.
Tydligen har detta missuppfattats, och jag hoppas nu att jag klargjort mina intentioner.
EDIT: stavfel. Man vill ju inte uppfattas som obildad.
Senast redigerad av dereborn den lör 13 nov 2010, 17:56, redigerad totalt 1 gånger.
- groovyjr
- VIP medlem
- Fläppen
- Medlem+
Jag har också flats på min P nuförtiden. Har vant mig och tycker det är helrätt numera.groovyjr skrev:James Jamerson är absolut en av husgudarna både vad gäller spel, sound osv.
/T
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
- Mr Spock
- Medlem++
Jag måste öppet och ärligt erkänna att jag har svårt för de flesta av basismens husgudar, men detta var njutbart i alla avseenden.
Och jag har - trots en livlig fantasi - svårt att läsa in det personliga påhoppet i Dereborns inledning.
Så varför inte spänna av och - faktiskt - njuta av JJ?
Och jag har - trots en livlig fantasi - svårt att läsa in det personliga påhoppet i Dereborns inledning.
Så varför inte spänna av och - faktiskt - njuta av JJ?
Senast redigerad av Mr Spock den lör 13 nov 2010, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- Hangover
- Medlem+
Inte mig välMr Spock skrev:Jag måste öppet och ärligt erkänna att jag har svårt för de flesta av basismens husgudar.

Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
- Mr Spock
- Medlem++
- Albrecht
- Medlem
...det är inget fel med Jamie....
...det är inget fel med Jamie....och att gå till "grunden" när man söker det optimala BASljudet. men jag tycker att det hänt en hel del sedan "sistenes"; Jack Casady, Phil Lesh....och förhoppningsvis kommer BASljudet att utvecklas ännu mer, med hjälp av den moderna tekniken! problemet har ju varit att höras.....
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
James Jamerson ÄR Motownsoundet! Så är det bara.
*edit* Ok.. Var...
*edit* Ok.. Var...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem++
- lowfreq
- Medlem++
Re: Facit.
dereborn skrev:Såhär spelar man bas.
Såhär låter en elbas.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=07wC50bW ... ture=share[/youtube]
Lägg märke till den alltid livsviktiga faktorn SUSTAIN.
Lägg också märke till hur briljant och krispigt ljudet är...

Jamersons spel är fantastiskt bra.
en del av hans basgångar kan tyckas enkla och självklara, men det är just Jamerson som är stor-pappa till hela det här sättet att spela bas på. Fan vet hur det hade låtit idag om inte Jamerson på 60-talet lagt grunden för detta underbara basspel.
Just det, Basspel.
Inte diskantspel.
Jag vet inte huuuur många timmar jag suttit och plankat och lärt mig enormt mycket av honom.
Här en av mina favoriter...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ND-iW51idC0[/youtube]
Senast redigerad av lowfreq den lör 13 nov 2010, 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
Don't mess with me, I do not want any treble!
- TDHP
- Forumvärd
Lärde mig det från en hyvens snubbe som citerade en go basist!dereborn skrev:TDHP skrev:There´s absolutely no money over the fifth fret.
Öööh... Om det där inte är arrogant sagt så vet jag inte vad...
Vem fan ger dig rätt till att peka ut en sanning åt alla andra?

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Nä, faktiskt inte.Perennial skrev:Då antar jag att du inte fick gage på spelningen som din avatarbild togs ifrån?TDHP skrev:There´s absolutely no money over the fifth fret.
Bilden är från ett gig för några veckor sen när vi spelade bara originalmaterial.
Ställde upp bara för att det är kul att spela.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- groovyjr
- VIP medlem
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt: