Facit.

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Tycker det låter utmärkt!
Att snacka Jamerson alltså...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

Perennial skrev:
TDHP skrev:There´s absolutely no money over the fifth fret.
Då antar jag att du inte fick gage på spelningen som din avatarbild togs ifrån?
Hahahaha!
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Jag är nästan helt säker på att jag skrev i den här tråden igår.
Men jag kan ju ha drömt.. :roll:
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Kolla marshalls post? :P
/Martin
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Fast jag saknar lite..hmm..lågfrekvent "Ooompff" i det där. Men beror nog på att jag gillar en annan typ av musik iofs :)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Marshall skrev:Jag är nästan helt säker på att jag skrev i den här tråden igår.
Men jag kan ju ha drömt.. :roll:
Det var jag med :D
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Att radera allt korkat som skrivs är helt kontraproduktivt för forat.
Det kommer bara att förlänga skiten som är just nu.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Raderat?
Inte!
Bara flyttat på! :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

ok. In i osynligheten? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

f-bass skrev:ok. In i osynligheten? ;-)
För oss som inte är moderatorer ja. Det brukar fungera så på forum ;)
/Martin
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

psykopatsak skrev:
Det har nog hamnat i OT++.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

engson skrev:
psykopatsak skrev:
Det har nog hamnat i OT++.
Hall of shame!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Det där spåret + en massa andra finns på:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0881888826
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Re: Facit.

Inlägg av Assar »

lowfreq skrev:Här en av mina favoriter...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ND-iW51idC0[/youtube]
Ja jävlar ... den har av nån anledning gått mig helt förbi ...
Det tog ett tag innan jag insåg att den heter "Darling Dear" och inte "World's Prettiest", samt att jag faktiskt har den i JJ-notboken!

Fan, den ska jag lära mig!
:D
Bild Bild
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev: Dessutom raljerade jag lite med saker som väldigt många basister uppfattar som viktiga, sustain och brillians t.ex.
Detta för att visa på att enligt mig så går det utmärkt att spela FANTASTISKT bra bas UTAN dessa parametrar.
Skojen sie bitte nicht!
Det kan till och med vara så att bägge parametrar till och med är lätt skadliga för den viktigaste av parametrar: Sväng.
Janne

Inlägg av Janne »

f-bass skrev:
dereborn skrev: Dessutom raljerade jag lite med saker som väldigt många basister uppfattar som viktiga, sustain och brillians t.ex.
Detta för att visa på att enligt mig så går det utmärkt att spela FANTASTISKT bra bas UTAN dessa parametrar.
Skojen sie bitte nicht!
Det kan till och med vara så att bägge parametrar till och med är lätt skadliga för den viktigaste av parametrar: Sväng.
Visst kräver det lite mer av ens timing när man spelar med flats (eller med lite sustain öht)? Lättare att gömma sig bakom sustainljudet, märks inte riktigt lika väl om man är lite off. Kanske bara är som jag inbillar mig men det är jäkligt jobbigt med flats när man har en dålig dag. Å andra sidan är det wunderbar när man har en bra dag :D

Har förresten just den låten på repertoaren med ett av banden jag spelar med. Vi repar måndagsmornar. 8.30 till 11.00. Ganska många rep som känns som en dålig dag där... :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Janne skrev:
f-bass skrev:
Skojen sie bitte nicht!
Visst kräver det lite mer av ens timing när man spelar med flats (eller med lite sustain öht)? Lättare att gömma sig bakom sustainljudet, märks inte riktigt lika väl om man är lite off. Kanske bara är som jag inbillar mig men det är jäkligt jobbigt med flats när man har en dålig dag. Å andra sidan är det wunderbar när man har en bra dag :D

Har förresten just den låten på repertoaren med ett av banden jag spelar med. Vi repar måndagsmornar. 8.30 till 11.00. Ganska många rep som känns som en dålig dag där... :D
Kanske, jag upplever det tvärtom, att flats är mer förlåtande för timingen, iaf för min del. Verkar som att flats har något längre insvängningstid än rounds, så om man brukar ligga före beatet, så kommer inte det märkas lika tydligt. Har man tvärtom ett kliniskt sound, så måste man nog spela kliniskt för att det ska fungera.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev:
Janne skrev:
f-bass skrev:
Skojen sie bitte nicht!

Kanske, jag upplever det tvärtom, att flats är mer förlåtande för timingen, iaf för min del. Verkar som att flats har något längre insvängningstid än rounds, så om man brukar ligga före beatet, så kommer inte det märkas lika tydligt. Har man tvärtom ett kliniskt sound, så måste man nog spela kliniskt för att det ska fungera.
Jag får för mej att det har mer med avsaknad av ickiga frekvenser att göra än insvängningstid (whatever that is!!;-)) rörande hur man smälter in i den övriga groovesoppan. ELLER nåt...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Janne skrev:Visst kräver det lite mer av ens timing när man spelar med flats (eller med lite sustain öht)? Lättare att gömma sig bakom sustainljudet, märks inte riktigt lika väl om man är lite off. Kanske bara är som jag inbillar mig men det är jäkligt jobbigt med flats när man har en dålig dag. Å andra sidan är det wunderbar när man har en bra dag :D
Personligen tycker jag precis tvärt om. Lättare att spela med ett mindre diskantrikt ljud då det är färre frekvenser som krockar med andra ljudkällor. Och sustainen även i en fiolbas med flats är mer än tillräcklig. Om man dämpar med skumgummi eller näven däremot så blir sustainen rejält mycket kortare och det helt oberoende vilke typ av strängar man spelar med. Dämpningen gör mer åt sustainen än vad strängtypen gör. På den tiden dämpades det ofta.

James var bra. Syns att han söp så mycket.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Fy faan vad lång tid det tar att skriva på en iPhone. :evil:

//J
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Hellboy skrev:Om man dämpar med skumgummi eller näven däremot så blir sustainen rejält mycket kortare och...
...mer percussivt ljud med lite mera punch. (men det kan dämpas med punsch, flaggpunsch) :)
Senast redigerad av lowfreq den sön 14 nov 2010, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

f-bass skrev:Jag får för mej att det har mer med avsaknad av ickiga frekvenser att göra än insvängningstid (whatever that is!!;-)) rörande hur man smälter in i den övriga groovesoppan. ELLER nåt...
Håller man sig borta från plektrum, slap och stallmick så brukar ju de "ickiga" frekvenserna försvinna rätt bra ändå i groovesoppan, även med rounds.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Vad är timing och varför är det så viktigt?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Basmagnus skrev:Vad är timing och varför är det så viktigt?
Jag tycker är det är väldigt.

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Basmagnus skrev:Vad är timing och varför är det så viktigt?
Du får betalt :lol:
/Martin
Skriv svar