Därför att kvinnor tar längre tid på sig... man måste sätta in stöten vid rätt tillfälle.Basmagnus skrev:Vad är timing och varför är det så viktigt?
Facit.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Finns en logisk förklaring till detta. Överstämmor "stjäl" toppfrekvenserna från underliggande stämmor i en ljudbild. Detsamma gäller bas och instrument som ligger över basen i frekvens. Solar man basen så hör du basens hela frekvensomfång. Lägger du på tex en gitarr och en orgel uppfattar du inte dom högsta frekvenserna i basljudet på samma sätt. Dom drunknar i överstämmorna. Lite detta fenomen som gör att man ibland kan lägga syntbrass på en inspelning och sen lägga överstämman med en riktig trumpet eller en saxofon. Överstämman färgar neråt och ger karraktär åt underliggande stämmor. Lägger man trumpeten/saxen i en understämma istället får man inte alls samma effekt och resultatet blir inte alls lika organiskt. Överstämmor färgar neråt och "stjäl" toppfrekvenser från underliggande stämmor. Allt givetvis beroende på hur låten är arrad och hur spridda stämmorna är. Men lite intressant är det tycker jag.basmartin skrev:Håller man sig borta från plektrum, slap och stallmick så brukar ju de "ickiga" frekvenserna försvinna rätt bra ändå i groovesoppan, även med rounds.f-bass skrev:Jag får för mej att det har mer med avsaknad av ickiga frekvenser att göra än insvängningstid (whatever that is!!;-)) rörande hur man smälter in i den övriga groovesoppan. ELLER nåt...
//J
Märker det mest med "måndagsbandet" och då ligger jag nog sällan före beatetbasmartin skrev:Kanske, jag upplever det tvärtom, att flats är mer förlåtande för timingen, iaf för min del. Verkar som att flats har något längre insvängningstid än rounds, så om man brukar ligga före beatet, så kommer inte det märkas lika tydligt. Har man tvärtom ett kliniskt sound, så måste man nog spela kliniskt för att det ska fungera.Janne skrev:Visst kräver det lite mer av ens timing när man spelar med flats (eller med lite sustain öht)? Lättare att gömma sig bakom sustainljudet, märks inte riktigt lika väl om man är lite off. Kanske bara är som jag inbillar mig men det är jäkligt jobbigt med flats när man har en dålig dag. Å andra sidan är det wunderbar när man har en bra dagf-bass skrev:Skojen sie bitte nicht!dereborn skrev: Dessutom raljerade jag lite med saker som väldigt många basister uppfattar som viktiga, sustain och brillians t.ex.
Detta för att visa på att enligt mig så går det utmärkt att spela FANTASTISKT bra bas UTAN dessa parametrar.
Det kan till och med vara så att bägge parametrar till och med är lätt skadliga för den viktigaste av parametrar: Sväng.
Har förresten just den låten på repertoaren med ett av banden jag spelar med. Vi repar måndagsmornar. 8.30 till 11.00. Ganska många rep som känns som en dålig dag där...

- GandhiMK2
- Medlem++
Om Jamerson hade haft sånt här sound hade vi aldrig lärt känna honom tror jag....eller spel för den delen men vem kan konkurrera?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TUW1moD3NmU[/youtube]
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
men man får ge killen poäng för att han liksom håller ihop konceptet!f-bass skrev:Om Jamerson hade haft sånt här sound hade vi aldrig lärt känna honom tror jag....eller spel för den delen men vem kan konkurrera?
Soundet, spelstilen och looken på instrumentet - ingen tvekan där!
- GandhiMK2
- Medlem++