Neumann TLM 103, är det värt det?
- macahan
- Medlem+++
Neumann TLM 103, är det värt det?
Vi kollar på att köpa nu sångmick och Neumanns TLM 103 ligger högt upp på favoritlistan. Någon som har erfarenheter av den? Är den värd pengarna? Har den några nackdelar förutom priset? Det är sång som i första hand är i åtanke.. men fungerar den till annat är man ju inte ledsen.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Neumann TLM 103, är det värt det?
Den är inte alls dålig men för dom pengarna skulle jag titta lite på Gefell M930 också. Samma pengar ungefär men jag tycker att Microtech Gefell gör mer prisvärdiga mickar. M930:an är hyffsat snarlik en TLM 103 men jag gillar Gefell micken mer personligen. Bättre headroom och mindre i storlek vilket sångare som har texten på ett notställ framför sig brukar uppskatta.macahan skrev:Vi kollar på att köpa nu sångmick och Neumanns TLM 103 ligger högt upp på favoritlistan. Någon som har erfarenheter av den? Är den värd pengarna? Har den några nackdelar förutom priset? Det är sång som i första hand är i åtanke.. men fungerar den till annat är man ju inte ledsen.
http://www.soundonsound.com/sos/jan04/a ... gefell.htm
Gefell säljs i Sverige av Mikrofonen i Molkom. Ring och prata med Håkan Lindberg. Han är fantastiskt dedikerad. Han har nyligen plockat fram världens bästa puffskydd också. Jag ska beställa ett gäng.
http://www.mikrofonen.se/
Om jag vore dig skulle jag kolla lite på Gefell också. TLM 103:an är kanon men jag tycker att M930:an är bättre. Om du har vägarna förbi Stockholm får du gärna komma förbi och prova den jag har. Jag är mer än nöjd.
MVH//Jan
- macahan
- Medlem+++
fräckt.. molkom är ju lokalt nära studion också... men.. hur fungerar de på karaktärerna mot något basig mansröst respektive kvinnoröst? Det är ju inte direkt enkelt att kolla innan man lägger vantarna på en..
Intressant är ju att man just hör om folk som stött på mickar som inte alls fungerar med deras röster vid inspelning och det vill man ju undvika innan man köper en mick för 9000:-..
Intressant är ju att man just hör om folk som stött på mickar som inte alls fungerar med deras röster vid inspelning och det vill man ju undvika innan man köper en mick för 9000:-..
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har en Neumann M147 och den är besynnerlig. Och dyr. Den låter BÄST på ca 1/3-del av alla manliga sångare som jag använt den på. Fantastisk. Fullständigt oanvändbar på resterande 2/3:e-delar och och jag har inte fått den att funka på en enda sångerska. En så´n mick vill man inte köpa.macahan skrev:fräckt.. molkom är ju lokalt nära studion också... men.. hur fungerar de på karaktärerna mot något basig mansröst respektive kvinnoröst? Det är ju inte direkt enkelt att kolla innan man lägger vantarna på en..
M930:an uppfattar jag som en bra allround mick. Något precad i toppen men annars hyffsat spikrak ner till under 100 Hz. Att välja mikrofon är lite extra svårt vad det gäller sång. Röster skiljer sig åt och ibland så matchar inte mikrofonen alls rösten man ska spela in. Har man möjlighet är det bra att ha fler än en bra mick. Dom stormembrans fet-mickar jag använder mest till sång är M930:an och en Gefell UMT70s. Den sistnämnda ser tämligen oanspråkslös ut men den är riktigt bra. Framförallt på tjejer med lite för jobbiga t-, f- och s-ljud. Båda låter strålande och jag föredrar M930:an över TLM103:an. Alla dessa tre mickar ligger i ungefär samma prisklass. Annars använder jag ofta rörmickar men då blir det dyrare. Men Gefell hör definitivt till favoriterna. Tycker att dom slår nya Neumann mickar på fingrarna hyffsat rejält vad det gäller ljud och byggkvalitet. Och det ofta till ett lägre pris.
Kontakta Håkan. Om ni håller till i krokarna skulle det inte förvåna mig om han lånar ut en mikrofon till er så att ni kan testa. Han är väldigt duktig och väldigt hjälpsam.
MVH//Jan
- macahan
- Medlem+++
Hehe.. det blir ju inte direkt enklare.. min bror som är inblandad i inköpet är ju lite av "sockerpillrig" så fort det är någonting som "ska" vara bättre så hör han att det "är" bättre.. och själv hör jag mindre skillnad än om man drar i eqn..
men det är den där berömda luft och krispigheten vi pratar om... Vi lyssnade på genelecmonitorer idag och det var en sjuk upplevelse vid direkt jämförelse med yamahamonitorerna på samma plats.. Det känns som att man måste lära sig att lyssna mer och läsa mindre just nu...
Ska kolla med håkan vid tillfälle...

- Jan Hellman
- VIP medlem
Ljud är en hel vetenskap och fullt av möjligheter till subjektiva tyckanden.macahan skrev:Hehe.. det blir ju inte direkt enklare.. min bror som är inblandad i inköpet är ju lite av "sockerpillrig" så fort det är någonting som "ska" vara bättre så hör han att det "är" bättre.. och själv hör jag mindre skillnad än om man drar i eqn..men det är den där berömda luft och krispigheten vi pratar om... Vi lyssnade på genelecmonitorer idag och det var en sjuk upplevelse vid direkt jämförelse med yamahamonitorerna på samma plats.. Det känns som att man måste lära sig att lyssna mer och läsa mindre just nu...

//J
- basmartin
- Medlem+++
Ingick inte Telefunken i den soppan också? Ursäkta OT.Hellboy skrev: Som egentligen var samma företag från början innan Jeff Berlin-muren skiljde dom åt.
//J
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
Egentligen inte. U47:an och lite andra prylar såldes under namnen Neumann, Telefunken eller Siemens förr om åren. Olika företag och jag TROR att företaget Neumann tillverkade alla mickar men att dom såldes under olika namn. Lite som att Hagström sålde saker på licens under annat namn. Inte helt 100 säker men jag TROR att det låg till så. Telefunken var ett dotterbolag till Siemens och både Siemens och Telefunken är mycket äldre företag än Neumann. Tror att Siemens funnits sedan mitten av 1800-talet och Telefunken uppstod i början av 1900-talet. George Neumann var bara några år gammal när Telefunken bildades.basmartin skrev:Ingick inte Telefunken i den soppan också? Ursäkta OT.Hellboy skrev: Som egentligen var samma företag från början innan Jeff Berlin-muren skiljde dom åt.
//J
//J
- GandhiMK2
- Medlem++
Jag är inte värst förtjust i tlm-103'an. Massa topp men ingen botten, tycker jag då...
Skulle hellre satsa på ngt annat med både botten och top kanske? =)
gefellen är säkert kanon.
Skulle hellre satsa på ngt annat med både botten och top kanske? =)
gefellen är säkert kanon.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
Vad har du för pre-amp? Fråga till dej också, Macahan, för det spelar ju inte riktigt så stor roll om man har en sjukt bra mik och en skit-pre-....TDHP skrev:Nån som kan föreslå nån hyfsad allround sångmick för runt 3-4000:-?
Stormembran/studio alltså.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- macahan
- Medlem+++
Hmm.. Någon preamp byggd för en tysk radiostation är det vi har.. Jag har ingen aning om vad den heter, men den är grymt bra!
I det här fallet är det sjukt viktigt att sången låter bra, vi har hittills gått igenom 4-5 sångmickar utan att det låtit klockrent.. Vi har ganska basiga röster alla 3.. Men låter det bra åker nog spenderbyxan fram.. Trots att vi inte riktigt kan sjunga..
I det här fallet är det sjukt viktigt att sången låter bra, vi har hittills gått igenom 4-5 sångmickar utan att det låtit klockrent.. Vi har ganska basiga röster alla 3.. Men låter det bra åker nog spenderbyxan fram.. Trots att vi inte riktigt kan sjunga..

- TDHP
- Forumvärd
Ingen alls!f-bass skrev:Vad har du för pre-amp? Fråga till dej också, Macahan, för det spelar ju inte riktigt så stor roll om man har en sjukt bra mik och en skit-pre-....TDHP skrev:Nån som kan föreslå nån hyfsad allround sångmick för runt 3-4000:-?
Dvs, den som sitter i kortet + en rörsimulatorplugg.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
Är den gammal utan en massa rattar och mätare?macahan skrev:Hmm.. Någon preamp byggd för en tysk radiostation är det vi har.. Jag har ingen aning om vad den heter, men den är grymt bra!
//J
- macahan
- Medlem+++
Den har ingenting mer än ett vred.. Det är någon transistorhistoria som byggts in i en rackenhet av den lokala pularen...Hellboy skrev:Är den gammal utan en massa rattar och mätare?macahan skrev:Hmm.. Någon preamp byggd för en tysk radiostation är det vi har.. Jag har ingen aning om vad den heter, men den är grymt bra!
//J
- joachime
- Medlem++
Något ur Siemens V-serie kanske?macahan skrev:Den har ingenting mer än ett vred.. Det är någon transistorhistoria som byggts in i en rackenhet av den lokala pularen...Hellboy skrev:Är den gammal utan en massa rattar och mätare?macahan skrev:Hmm.. Någon preamp byggd för en tysk radiostation är det vi har.. Jag har ingen aning om vad den heter, men den är grymt bra!
//J
Telefunken distribuerade förresten Neumanns produkter utanför Tyskland fram till slutet av 50-talet. När samarbetet upphörde tog Telefunken kontakt med AKG istället och bad dom att utveckla en mikrofon i klass med storsäljande U47. Det blev AKG C12.
Håller med Hellboy om att Gefell har en del intressanta alternativ till TLM103. Jag ägde en TLM103 i många år. Funkade helt okej på ett stort antal röster, men satt aldrig som hand i handske. Något i lägre mellanregister som jag inte riktigt kom överens med. Bäst resultat fick jag på en hes baryton och en manlig speaker.
Jag föredrar förresten M930 Art framför den vanliga M930. Om den fortfarande finns kvar. Det var en jubileumsmodell. Försvann från Gefells hemsida för någon vecka sedan. Håkan kanske har kvar i lager. Snyggare topp.
Kolla också in SE Electronics och ADK. Bra mickar i övre budgetsegmentet (upp till och med 10000 kr). För inte så länge sedan testade jag en ADK som heter CUSTOM SHOP TT47-AU. Ligger över 10 papp i listpris, men jag har förstått att goldenagemusic kör en höst kampanj på bl a ADK-mickar. Möjligt att de har ett bättre pris även på den micken.
Den låter hursomhelst riktigt bra på sång.
Jag gillar även ADKs custom shop Vienna och Hamburg. Vienna är den öppnare av dom båda.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ok. Trodde att det kunde vara en Siemens V72 ett tag. FANTASTISK preamp och man kan ibland hitta dom för hyffsat lite pengar. Satt i gamla broadcast bord förr om åren och många har blivit bortplockade och sitter smått ombyggda i studios nu för tiden. Inte ens en gain ratt initialt men många bygger om dom.macahan skrev:Den har ingenting mer än ett vred.. Det är någon transistorhistoria som byggts in i en rackenhet av den lokala pularen...Hellboy skrev:Är den gammal utan en massa rattar och mätare?macahan skrev:Hmm.. Någon preamp byggd för en tysk radiostation är det vi har.. Jag har ingen aning om vad den heter, men den är grymt bra!
//J
Lokala pulare kan ibland få ihop riktigt bra prylar.
//J
- GandhiMK2
- Medlem++
Köp en sån här:TDHP skrev:Ingen alls!f-bass skrev:Vad har du för pre-amp? Fråga till dej också, Macahan, för det spelar ju inte riktigt så stor roll om man har en sjukt bra mik och en skit-pre-....TDHP skrev:Nån som kan föreslå nån hyfsad allround sångmick för runt 3-4000:-?
Dvs, den som sitter i kortet + en rörsimulatorplugg.
http://jam.se/produkt/Mikrofon-och-till ... yhet-!.jam
Den låter helt ok och kostar ingenting!
Har en som antagligen kommer från samma kinesiska fabrik men heter ngt annat som jag ibland väljer framför min manley för 30-40 ggr priset....men då har jag ju en rätt bra preamp....köp och prova, vettja. Om den inte fiunkar så har du ju inte förlorat ditt livs besparingar.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Har aldrig testat jubileumsmodellen men av vad jag förstår har den en PVC kapsel och den "vanliga" en guldpläterad kapsel. UMT70s har också PVC kapsel fast en M7 vilket nog inte sitter i jubileumsmodellen av vad jag vet. UMT70s låter också snuskigt bra och har en bra botten om man kör den som kula.joachime skrev:Håller med Hellboy om att Gefell har en del intressanta alternativ till TLM103. Jag ägde en TLM103 i många år. Funkade helt okej på ett stort antal röster, men satt aldrig som hand i handske. Något i lägre mellanregister som jag inte riktigt kom överens med. Bäst resultat fick jag på en hes baryton och en manlig speaker.
Jag föredrar förresten M930 Art framför den vanliga M930. Om den fortfarande finns kvar. Det var en jubileumsmodell. Försvann från Gefells hemsida för någon vecka sedan. Håkan kanske har kvar i lager. Snyggare topp.
//J
- joachime
- Medlem++
Stämmer bra det.Hellboy skrev:Har aldrig testat jubileumsmodellen men av vad jag förstår har den en PVC kapsel och den "vanliga" en guldpläterad kapsel. UMT70s har också PVC kapsel fast en M7 vilket nog inte sitter i jubileumsmodellen av vad jag vet.joachime skrev:Jag föredrar förresten M930 Art framför den vanliga M930. Om den fortfarande finns kvar. Det var en jubileumsmodell. Försvann från Gefells hemsida för någon vecka sedan. Håkan kanske har kvar i lager. Snyggare topp.

PVC fast inte M7.
Jobbar på Reason Studios
- Jan Hellman
- VIP medlem
Lite koll har jag i alla fall. Vore kul att testa en jubileumsmikrofon. Den är säkert bra.joachime skrev:Stämmer bra det.Hellboy skrev:Har aldrig testat jubileumsmodellen men av vad jag förstår har den en PVC kapsel och den "vanliga" en guldpläterad kapsel. UMT70s har också PVC kapsel fast en M7 vilket nog inte sitter i jubileumsmodellen av vad jag vet.joachime skrev:Jag föredrar förresten M930 Art framför den vanliga M930. Om den fortfarande finns kvar. Det var en jubileumsmodell. Försvann från Gefells hemsida för någon vecka sedan. Håkan kanske har kvar i lager. Snyggare topp.![]()
PVC fast inte M7.
//J
- Walka
- Kontot är inaktiverat
har haft och sålt en tlm103, är inne på samma spår som figge. Massa topp som är lite harsh och dåligt med botten. Har ingen erfarenhet av gefell, men har mest hört gott.
mickpren som ni har låter som en telefunken, v676, 672 eller v376. Det brukar vara dom man ser för det mesta i rack hos folk. Jag har två 676or själv. Sjukt bra!! En V72 är visserligen ÄNNU fetare, men dom brukar gå för 10-15 ggr så mycket pengar som 676orna...
mickpren som ni har låter som en telefunken, v676, 672 eller v376. Det brukar vara dom man ser för det mesta i rack hos folk. Jag har två 676or själv. Sjukt bra!! En V72 är visserligen ÄNNU fetare, men dom brukar gå för 10-15 ggr så mycket pengar som 676orna...
Medlemspresentation
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
- Walka
- Kontot är inaktiverat
ang mickar och röster så är det marigt. Än så länge har jag bara hittat en mick som låter ok på min röst, och det är JZ Black Hole, det låter lite för mycket "färdigt" på många andra, men på min stämma är den grym. Så det är en chansning med vad man köper...
Medlemspresentation
- Jan Hellman
- VIP medlem