Kan jag göra musik med min iPad?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Kan jag göra musik med min iPad?

Inlägg av inber »

Bild

Efter ganska många månaders väntan, har jag blivit ägare till en iPad. Underbar manick!

Just nu står den och synkar upp sig med omvärlden och får senaste operativsystemet i sig, så därför har jag gott om tid över till att fundera på vad jag egentligen ska ha den till... :D

Är det någon som kan rekommendera en app att spela in musik med? Jag skulle vilja ha något som gör samma sak som GarageBand, som innehåller lite trumloopar och möjligheten att spela in ljudspår. MIDI är inte fel, men i första hand vill jag göra lite simpla gitarrlåtar, inte leka med synthar.

Förslag?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Amplitube iRig, Peavey Ampkit är två appar som innehåller förstärkaremodelleringar och inspelningsmöjligheter.
Annars finns det en uppsjö med rena "recorders", bla Fourtrack och Recordstudio.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Det ryktas om att ett nedbantat Logic ska portas till iPad. DET vore nå´t.

//J
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

På ett annat forum där jag är ibland diskuteras iPad och musik i denna tråden:
http://vstforum.clubcubase.net/viewtopi ... =1&t=23673
Kanske inte så trevligt att hänvisa till ett annat forum så här, men Analog Prophet där är en gammal macare och studioräv sen länge, och har rätt bra koll! :)
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Jag funderar på att på sikt ha en iPad som ersättare för alla noter och pärmar som jag ibland släpar runt med. Hade varit smidigt att ha allt samlat i en pryl!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Går att styra lite mixerbord med den
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

engson skrev:Jag funderar på att på sikt ha en iPad som ersättare för alla noter och pärmar som jag ibland släpar runt med. Hade varit smidigt att ha allt samlat i en pryl!
Jag har just hittat dels en SetList-app (för att hålla ordning på låtar, tonarter och texter), dels en RealBook (med harmisar till det mesta).

Kanske något för dig att kolla på?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

inber skrev:
engson skrev:Jag funderar på att på sikt ha en iPad som ersättare för alla noter och pärmar som jag ibland släpar runt med. Hade varit smidigt att ha allt samlat i en pryl!
Jag har just hittat dels en SetList-app (för att hålla ordning på låtar, tonarter och texter), dels en RealBook (med harmisar till det mesta).

Intressant. Vad heter den där SetList-appen?

Har ni sett iKlip?
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

ReBirth är kanske mer rolig än användbar.
Men rätt ball med en klassiker i paddan, även om den inte går att spela in med.

EDIT: ... och sen såg jag detta ...
inber skrev: i första hand vill jag göra lite simpla gitarrlåtar, inte leka med synthar.
Bild Bild
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Rix skrev:
inber skrev:

Intressant. Vad heter den där SetList-appen?
Det finns flera: Setlist (gratis), My Set List (0.99 USD) och Setlist HD (gratis).
Skriv svar