Funderar på att skaffa ett sjysst litet pedalbord... Tips!!?
- xfredrikx
- Medlem+
Funderar på att skaffa ett sjysst litet pedalbord... Tips!!?
Hej!
Är bra sugen på ett pedalbord med bara två-tre pedaler på.
Behöver lite tips och råd.
En Pitchblack har jag, som självklart ska få plats.
Finns det DI-boxar med true bypass???
Vad för goa DI-boxar finns det som man kan tweaka ljudet ur så det blir lite distat och fylligt? Händer alltför ofta att jag får lajna basen på gig och det låter ju bara skit.. Slave Output'en på orange'n är inte mycket att hänga i granen heller, den gillar verkligen inte ljudteknikerna, verkar det som.
Funderar också på en kompressor. Vad för nytta skulle jag ha av en kompressor? Hur skulle ljudet ändra sig tex? T-Rex kompressor, är den något att ha?
Håller mig gärna till så odigitala grejer som möjligt också.
Strömförsörjning för så få pedaler, finns det? Kanske någon 5-pedalsvariant?
Och pedalbordet då.. Ska vara litet. Smidigt, hardcase. Också ska allt få plats, såklart.
Tips??
Är bra sugen på ett pedalbord med bara två-tre pedaler på.
Behöver lite tips och råd.
En Pitchblack har jag, som självklart ska få plats.
Finns det DI-boxar med true bypass???
Vad för goa DI-boxar finns det som man kan tweaka ljudet ur så det blir lite distat och fylligt? Händer alltför ofta att jag får lajna basen på gig och det låter ju bara skit.. Slave Output'en på orange'n är inte mycket att hänga i granen heller, den gillar verkligen inte ljudteknikerna, verkar det som.
Funderar också på en kompressor. Vad för nytta skulle jag ha av en kompressor? Hur skulle ljudet ändra sig tex? T-Rex kompressor, är den något att ha?
Håller mig gärna till så odigitala grejer som möjligt också.
Strömförsörjning för så få pedaler, finns det? Kanske någon 5-pedalsvariant?
Och pedalbordet då.. Ska vara litet. Smidigt, hardcase. Också ska allt få plats, såklart.
Tips??
- johnne
- Medlem+
MXR Bass DI all the way baby.. suveränt ljud.. kan drivas med fantomen ur mixerbordet.. och är mer eller mindre oumbärlig när man vant sig vid att ha en.. nu kommer iof Sansamp folket säga samma sak.. men ytterst ute är det en smaksak..
testa lite olika.. själv föredrar jag som sagt MXR
[Edit] strömförsörjning.. du har en Korg pitchblack.. köp en daisy chain till den bara..
[Edit] strömförsörjning.. du har en Korg pitchblack.. köp en daisy chain till den bara..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
Spriten räddade mig från sporten
Spriten räddade mig från sporten
- xfredrikx
- Medlem+
Okej. Den verkar lite mindre än Sansampen, det gillar jag. Också var den snyggare, heh.johnne skrev:MXR Bass DI all the way baby.. suveränt ljud.. kan drivas med fantomen ur mixerbordet.. och är mer eller mindre oumbärlig när man vant sig vid att ha en.. nu kommer iof Sansamp folket säga samma sak.. men ytterst ute är det en smaksak..
Den påverkar alltså inte signalen in i stärkaren? Bara DI-ljudet ut i PA't från boxen?
En Daisy Chain? Vad är det?
- xfredrikx
- Medlem+
Annars funderar jag starkt på denna, verkar vara precis vad jag söker: http://www.thomann.de/se/trex_fuel_tank_junior.htm
- Kongo
- Medlem+
Ska du tvunget köpa en sån grunka, köp tyskens egna, harley benton. Har en sån, har inga problem med den. Men sagt va, ska du inte ha fler pedaler, köp en daisy chain:xfredrikx skrev:Annars funderar jag starkt på denna, verkar vara precis vad jag söker: http://www.thomann.de/se/trex_fuel_tank_junior.htm
http://www.thomann.de/se/boss_pcs20a_st ... skabel.htm
eller som vi brukar säga, julgransslinga.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
- johnne
- Medlem+
- Kongo
- Medlem+
- Ahab
- Medlem+
Har båda, de är samma storlek, men bara MXR som har självlysande rattarxfredrikx skrev:Okej. Den verkar lite mindre än Sansampen, det gillar jag. Också var den snyggare, heh.johnne skrev:MXR Bass DI all the way baby.. suveränt ljud.. kan drivas med fantomen ur mixerbordet.. och är mer eller mindre oumbärlig när man vant sig vid att ha en.. nu kommer iof Sansamp folket säga samma sak.. men ytterst ute är det en smaksak..

Smaksak vilken man gillar, Men MXR har mer gain, 3bands-eq och gate.
Sansamp har låtit riktigt bra för mig på inspelning, men använder hellre MXR live.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- Valle
- VIP medlem
- peter_s
- Medlem++
...eller inte är. Det beror på vilken T-Rex-kompressor man väljer.Valle skrev:Köper du en rörkompressor vilket T-rex är [...]

T-Rex Squeezer är en rörkompressor, den billigare Comp-Nova är det inte.
Här är en bongomania-recension av Squeezer, och en av Comp-Nova. Han verkar gillar Comp-Nova bäst, for whatever that's worth.
- Valle
- VIP medlem
peter_s skrev:...eller inte är. Det beror på vilken T-Rex-kompressor man väljer.Valle skrev:Köper du en rörkompressor vilket T-rex är [...]![]()
T-Rex Squeezer är en rörkompressor, den billigare Comp-Nova är det inte.
Här är en bongomania-recension av Squeezer, och en av Comp-Nova. Han verkar gillar Comp-Nova bäst, for whatever that's worth.

- peter_s
- Medlem++
Lätt hänt. Den är nog populärare bland gitarrister, än basister, eftersom den inte är designad specifikt för bas.Valle skrev:Glömde comp-novan.
Jag har inte testat någon av de nämnda, men av vad jag läst så verkar Markbass-kompressorn vara den bättre av de två. Skulle för övrigt vilja läsa några jämförelser mellan den och Retrosonic Squeezebox. De verkar vara ganska likvärdiga, på många sätt.Valle skrev:Squeezern har jag inte provat, men jag har sett den jämföras med min markbass-kompressor och låter den lika bra den så låter den fantastiskt.
- Danne Palm
- Medlem
Våga vägra line. Att inte vilja eller kunna micka upp en baslåda är bara ren lathet eller inkompetens från ljudteknikerns sida. Säg ifrån att ditt ljud är det som kommer ut ur högtalaren, inte nåt som kommer ur nån låda halvvägs. Så slipper du en grej till att hålla ordning påVad för goa DI-boxar finns det som man kan tweaka ljudet ur så det blir lite distat och fylligt? Händer alltför ofta att jag får lajna basen på gig och det låter ju bara skit.. Slave Output'en på orange'n är inte mycket att hänga i granen heller, den gillar verkligen inte ljudteknikerna, verkar det som.

Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
- Valle
- VIP medlem
Jo, det skulle vara grymt roligt att testa Retrospecen. Jag kan inte tänka mig att den kan vara så mycket bättre. Jag läste nånstans att han Ogga bogga kompressorgurun har båda men använder oftare MarkBassen.peter_s skrev:Lätt hänt. Den är nog populärare bland gitarrister, än basister, eftersom den inte är designad specifikt för bas.Valle skrev:Glömde comp-novan.
Jag har inte testat någon av de nämnda, men av vad jag läst så verkar Markbass-kompressorn vara den bättre av de två. Skulle för övrigt vilja läsa några jämförelser mellan den och Retrosonic Squeezebox. De verkar vara ganska likvärdiga, på många sätt.Valle skrev:Squeezern har jag inte provat, men jag har sett den jämföras med min markbass-kompressor och låter den lika bra den så låter den fantastiskt.
- Valle
- VIP medlem
- xfredrikx
- Medlem+
- Kongo
- Medlem+
Om den inte drar för mycket, så slår jag ett slag för Harley Benton Powerplatn, tyskens egna. Jävligt mycket billigare än alternativen, och jag har inte haft några problem öht med den.xfredrikx skrev:Det fixar jag när jag prövat den ordentligt!
Någon som har ett tips på något litet pedalbord?
Vill nog gärna ha en separat strömförsörjning i stil med fuel tank junior just för att Squeezern verkar kräva lite mer mA.
Några tips på sånna också? Gärna i typ samma storlek som fuel tank junior
<b>Diskant?</b>
- xfredrikx
- Medlem+
Såg nu att Squeezern är på 12 v 260mA. Harley bentons power supply är bara på 250mA.Kongo skrev:Om den inte drar för mycket, så slår jag ett slag för Harley Benton Powerplatn, tyskens egna. Jävligt mycket billigare än alternativen, och jag har inte haft några problem öht med den.xfredrikx skrev:Det fixar jag när jag prövat den ordentligt!
Vill nog gärna ha en separat strömförsörjning i stil med fuel tank junior just för att Squeezern verkar kräva lite mer mA.
- xfredrikx
- Medlem+
http://t-rex-effects.com/Default.aspx?I ... VariantID=
denna verkar ju intressant isånnafall
eller denna:
eller denna:
- Valle
- VIP medlem
Harley benetonen är på 250mA i 12V. Det kan funka. Annars funkar alla T-rexadaptrar utom den minsta.xfredrikx skrev:Såg nu att Squeezern är på 12 v 260mA. Harley bentons power supply är bara på 25mA.Kongo skrev:Om den inte drar för mycket, så slår jag ett slag för Harley Benton Powerplatn, tyskens egna. Jävligt mycket billigare än alternativen, och jag har inte haft några problem öht med den.xfredrikx skrev:Det fixar jag när jag prövat den ordentligt!
- Valle
- VIP medlem
Jag har båda och båda funkar guldfisk. Har du inte så många pedaler skulle jag satsa på en CHAMELEON, mångsidig och bra, har dessutom isolerade utag vilket inte CLASSIC har.xfredrikx skrev:http://t-rex-effects.com/Default.aspx?I ... VariantID=
eller denna: