Funderar på att skaffa ett sjysst litet pedalbord... Tips!!?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Funderar på att skaffa ett sjysst litet pedalbord... Tips!!?

Inlägg av xfredrikx »

Hej!

Är bra sugen på ett pedalbord med bara två-tre pedaler på.

Behöver lite tips och råd.

En Pitchblack har jag, som självklart ska få plats.

Finns det DI-boxar med true bypass???

Vad för goa DI-boxar finns det som man kan tweaka ljudet ur så det blir lite distat och fylligt? Händer alltför ofta att jag får lajna basen på gig och det låter ju bara skit.. Slave Output'en på orange'n är inte mycket att hänga i granen heller, den gillar verkligen inte ljudteknikerna, verkar det som.

Funderar också på en kompressor. Vad för nytta skulle jag ha av en kompressor? Hur skulle ljudet ändra sig tex? T-Rex kompressor, är den något att ha?

Håller mig gärna till så odigitala grejer som möjligt också.

Strömförsörjning för så få pedaler, finns det? Kanske någon 5-pedalsvariant?

Och pedalbordet då.. Ska vara litet. Smidigt, hardcase. Också ska allt få plats, såklart.

Tips??
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

MXR Bass DI all the way baby.. suveränt ljud.. kan drivas med fantomen ur mixerbordet.. och är mer eller mindre oumbärlig när man vant sig vid att ha en.. nu kommer iof Sansamp folket säga samma sak.. men ytterst ute är det en smaksak..

testa lite olika.. själv föredrar jag som sagt MXR

[Edit] strömförsörjning.. du har en Korg pitchblack.. köp en daisy chain till den bara..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

johnne skrev:MXR Bass DI all the way baby.. suveränt ljud.. kan drivas med fantomen ur mixerbordet.. och är mer eller mindre oumbärlig när man vant sig vid att ha en.. nu kommer iof Sansamp folket säga samma sak.. men ytterst ute är det en smaksak..

[Edit] strömförsörjning.. du har en Korg pitchblack.. köp en daisy chain till den bara..
Okej. Den verkar lite mindre än Sansampen, det gillar jag. Också var den snyggare, heh.

Den påverkar alltså inte signalen in i stärkaren? Bara DI-ljudet ut i PA't från boxen?

En Daisy Chain? Vad är det?
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Annars funderar jag starkt på denna, verkar vara precis vad jag söker: http://www.thomann.de/se/trex_fuel_tank_junior.htm
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

xfredrikx skrev:Annars funderar jag starkt på denna, verkar vara precis vad jag söker: http://www.thomann.de/se/trex_fuel_tank_junior.htm
Ska du tvunget köpa en sån grunka, köp tyskens egna, harley benton. Har en sån, har inga problem med den. Men sagt va, ska du inte ha fler pedaler, köp en daisy chain:
http://www.thomann.de/se/boss_pcs20a_st ... skabel.htm
eller som vi brukar säga, julgransslinga.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Man kan alltså ha upp till 7 pedaler i en daisy chain?

Vart kopplar man in "grundströmmen", i en vanlig AC-adaptor eller?
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

ja antinen det eller i ac out grejen på din pitchblack.. den driver nog inga 7 pedaler dock.. men 4 - 5 st klarar den nog iaf..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Innan du kopplar, kolla så att alla pedaler har samma volt-krav, polaritet och AC/DC. Vissa har inte samma som de flesta.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

xfredrikx skrev:
johnne skrev:MXR Bass DI all the way baby.. suveränt ljud.. kan drivas med fantomen ur mixerbordet.. och är mer eller mindre oumbärlig när man vant sig vid att ha en.. nu kommer iof Sansamp folket säga samma sak.. men ytterst ute är det en smaksak..

Okej. Den verkar lite mindre än Sansampen, det gillar jag. Också var den snyggare, heh.
Har båda, de är samma storlek, men bara MXR som har självlysande rattar :lol:
Smaksak vilken man gillar, Men MXR har mer gain, 3bands-eq och gate.
Sansamp har låtit riktigt bra för mig på inspelning, men använder hellre MXR live.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Köper du en rörkompressor vilket T-rex är så får du tänka på att den ofta suger hiskeligt med med kräm från en adapter, harley benetons power supply tex. matar bara max 250 mA vilket inte räcker särskilt långt. Min MarkBass-kompressor kräver tex. minst 500 mA.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Valle skrev:Köper du en rörkompressor vilket T-rex är [...]
...eller inte är. Det beror på vilken T-Rex-kompressor man väljer. :)

T-Rex Squeezer är en rörkompressor, den billigare Comp-Nova är det inte.

Här är en bongomania-recension av Squeezer, och en av Comp-Nova. Han verkar gillar Comp-Nova bäst, for whatever that's worth.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

peter_s skrev:
Valle skrev:Köper du en rörkompressor vilket T-rex är [...]
...eller inte är. Det beror på vilken T-Rex-kompressor man väljer. :)

T-Rex Squeezer är en rörkompressor, den billigare Comp-Nova är det inte.

Här är en bongomania-recension av Squeezer, och en av Comp-Nova. Han verkar gillar Comp-Nova bäst, for whatever that's worth.
:oops: Glömde comp-novan. Min gamla gitarrist hade en sån och den lät iaf vansinnigt bra till gura. Squeezern har jag inte provat, men jag har sett den jämföras med min markbass-kompressor och låter den lika bra den så låter den fantastiskt.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Valle skrev::oops: Glömde comp-novan.
Lätt hänt. Den är nog populärare bland gitarrister, än basister, eftersom den inte är designad specifikt för bas.
Valle skrev:Squeezern har jag inte provat, men jag har sett den jämföras med min markbass-kompressor och låter den lika bra den så låter den fantastiskt.
Jag har inte testat någon av de nämnda, men av vad jag läst så verkar Markbass-kompressorn vara den bättre av de två. Skulle för övrigt vilja läsa några jämförelser mellan den och Retrosonic Squeezebox. De verkar vara ganska likvärdiga, på många sätt.
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Vad för goa DI-boxar finns det som man kan tweaka ljudet ur så det blir lite distat och fylligt? Händer alltför ofta att jag får lajna basen på gig och det låter ju bara skit.. Slave Output'en på orange'n är inte mycket att hänga i granen heller, den gillar verkligen inte ljudteknikerna, verkar det som.
Våga vägra line. Att inte vilja eller kunna micka upp en baslåda är bara ren lathet eller inkompetens från ljudteknikerns sida. Säg ifrån att ditt ljud är det som kommer ut ur högtalaren, inte nåt som kommer ur nån låda halvvägs. Så slipper du en grej till att hålla ordning på :-)
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

peter_s skrev:
Valle skrev::oops: Glömde comp-novan.
Lätt hänt. Den är nog populärare bland gitarrister, än basister, eftersom den inte är designad specifikt för bas.
Valle skrev:Squeezern har jag inte provat, men jag har sett den jämföras med min markbass-kompressor och låter den lika bra den så låter den fantastiskt.
Jag har inte testat någon av de nämnda, men av vad jag läst så verkar Markbass-kompressorn vara den bättre av de två. Skulle för övrigt vilja läsa några jämförelser mellan den och Retrosonic Squeezebox. De verkar vara ganska likvärdiga, på många sätt.
Jo, det skulle vara grymt roligt att testa Retrospecen. Jag kan inte tänka mig att den kan vara så mycket bättre. Jag läste nånstans att han Ogga bogga kompressorgurun har båda men använder oftare MarkBassen.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Det blev en T-Rex Squeezer.

Fick en sprillans ny för 2100 på DLX i Sthlm. Superdeal tycker jag! Kostar ju 3000 ny.
Senast redigerad av xfredrikx den sön 05 dec 2010, 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Jo men liksom hur vill du att det ska låta då?
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Bonehead skrev:Jo men liksom hur vill du att det ska låta då?
Haha, va?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

xfredrikx skrev:Det blev en T-Rex Squeezer.

Fick en sprillans ny för 2100 på DLX i Sthlm. Superdeal tycker jag! Kostar ju 3000 ny.
Grattis, du får gärna komma med ett omdöme när du testat ordentligt.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Det fixar jag när jag prövat den ordentligt! :)

Någon som har ett tips på något litet pedalbord?

Vill nog gärna ha en separat strömförsörjning i stil med fuel tank junior just för att Squeezern verkar kräva lite mer mA.

Några tips på sånna också? Gärna i typ samma storlek som fuel tank junior
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

xfredrikx skrev:Det fixar jag när jag prövat den ordentligt! :)

Vill nog gärna ha en separat strömförsörjning i stil med fuel tank junior just för att Squeezern verkar kräva lite mer mA.

Om den inte drar för mycket, så slår jag ett slag för Harley Benton Powerplatn, tyskens egna. Jävligt mycket billigare än alternativen, och jag har inte haft några problem öht med den.
<b>Diskant?</b>

Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Kongo skrev:

Om den inte drar för mycket, så slår jag ett slag för Harley Benton Powerplatn, tyskens egna. Jävligt mycket billigare än alternativen, och jag har inte haft några problem öht med den.
Såg nu att Squeezern är på 12 v 260mA. Harley bentons power supply är bara på 250mA.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

xfredrikx skrev:
Kongo skrev:

Såg nu att Squeezern är på 12 v 260mA. Harley bentons power supply är bara på 25mA.
Harley benetonen är på 250mA i 12V. Det kan funka. Annars funkar alla T-rexadaptrar utom den minsta.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Jag har båda och båda funkar guldfisk. Har du inte så många pedaler skulle jag satsa på en CHAMELEON, mångsidig och bra, har dessutom isolerade utag vilket inte CLASSIC har.
/Johan
Presentation
Skriv svar