Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

kjello skrev:Bild
Grymt bra exponerat. Skitsvårt att få så bra struktur i elden. Jag blåser själv och vi har försökt fota men aldrig kommit i närheten av detta resultat. Hur har du gjort?!?
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
kjello
Medlem

Inlägg av kjello »

O jisses!
Här snackkar vi halsbränna!
Snyggt fångat!
Tackar! hehe jo, det hade nog känts lite i halsen om han skulle börja andas inåt istället
Grymt bra exponerat. Skitsvårt att få så bra struktur i elden. Jag blåser själv och vi har försökt fota men aldrig kommit i närheten av detta resultat. Hur har du gjort?!?
Tackar, kul att du gillar bilden, som pysslar med eld själv! Det var första gången jag försökte mig på att fota eldslukare, det var någon uppvisning här i Umeå

Vad jag försökte göra, var att ta så snabba slutartider som möjligt

En bra grundinställning var:
Bländare: 5,6
ISO: 600
Slutare: 1/1000

I och med att slutaren är så snabb, så fryser sig elden på det där sättet. Grejen är att i stort sett alla bilder jag tog blev jätte mörka. Det gällde helt enkelt att träffa av precis när elden var som störst och på så sätt lagom ljus för min kamera inställning.

I själva efterbehandlingen har jag inte gjort så mycket mer än bara kontrast och färgmättnad.
Jag ritade upp en S-kurva för att få mer kotrast i elden, men den hade då en tendens att bli alldelles för röd/gul, så då drog jag ner dom röda tonerna lite grann med hjälp av Hue/Saturation

Klart!
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Liten nyfiken. Har själv en 400D men saknar att funna filma. Varför valde du 60D istället för 550D? Visst passar ens 400D-objektiv på 60D också?
Johannes skrev:Ny kamera inköpt idag. Canon 60D + 430EX II blixt. Tyvärr så skickade dom med fel minneskort i affären så man kan inte använda den men det är inte så viktigt så länge den är den är snygg att titta på. Precis som med elbasar.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

jannej skrev:Liten nyfiken. Har själv en 400D men saknar att funna filma. Varför valde du 60D istället för 550D? Visst passar ens 400D-objektiv på 60D också?
Johannes skrev:Ny kamera inköpt idag. Canon 60D + 430EX II blixt. Tyvärr så skickade dom med fel minneskort i affären så man kan inte använda den men det är inte så viktigt så länge den är den är snygg att titta på. Precis som med elbasar.
Canons tresiffriga serie (500D osv)är mer amatörkamera än de tvåsiffriga (50D osv).
De kan mer räknas som avancerad amatör.

Proffskamerorna är den ensiffriga serien (ex 5D)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

jannej skrev:Liten nyfiken. Har själv en 400D men saknar att funna filma. Varför valde du 60D istället för 550D? Visst passar ens 400D-objektiv på 60D också?
Tror alla objektiv som passar på den ena kameran också passar på den andra. Jag har ett Canon 24-105/4 och ett Canon 50/1.8 och båda passar på båda kamerorna.

Anledningen till att det blev 60D i stället för 550D (som jag också var inne på) var den vridbara skärmen. Den kan vridas lite hur som helst och just vid filmning så tänkte jag att det kan vara användbart. Bild- och filmtester på nätet visar att kvalitet på filmerna och fotona inte skiljer sig nämnvärt mellan 550D, 60D och 7D. Dom där testerna kanske inte är helt tillförlitliga iofs...
Tänk på att jämföra priser om du skall köpa. Jag betalade 9995 kr för 60D-huset, 430EX II-blixten (2295 kr på Scandinavian Photo idag) och en väska. Samtidigt kostade bara huset 9999 kr hos två andra fotoaffärer. Det verkar variera stort inom enskilda affärer också, ena dagen kan ett objektiv kosta 6000, nästa dag 7500 på samma sajt så invänta rätt deal.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Objektivet jag använder oftast.
Canon 24-105/4

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Detta är ganska konstigt. De två bilderna är tagna från ett hotellfönster i London efter varandra, exakt samma motiv men på den första bilden ligger fokus på en sladd son hänger utanför fönstret och på den andra ligger fokus på soffan nere i trädgården. Hur kan man se genom sladden på bild 2? Man anar att den är där men all info i bakgrunden finns ju med. Det borde ju inte funka? Ser objektivet snett från varsin sida om sladden på något vis och får ihop bakgrunden trots att det hänger saker i vägen?
Bild
Bild
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Guds hand, det är min gissning.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Johannes, sladden syns ju i bilden där fokus ligger på soffan.

EDIT: Men bara efter att man sett bilden med fokis på sladden.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Cuba skrev:Johannes, sladden syns ju i bilden där fokus ligger på soffan.

EDIT: Men bara efter att man sett bilden med fokis på sladden.
Johannes skrev:Man anar att den är där men all info i bakgrunden finns ju med.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Det är väl inget konstigt med det!? Fotonerna böjer av lite runt sladden bara...
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Inte världens bästa bild, men ett bra exempel på hur mycket information som finns kvar i en bild när man fotar i RAW-format =)

Bild

Bild
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Bild

//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Bild
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+

Inlägg av guitarowner »

macahan skrev:Bild
Ball bild
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Canon 60D beställt idag! Främst tänkt att använda den till att filma men kommer nog bli lite mer stillfoto nu också. Någon som har nå tips på billiga användbara objektiv man kan köpa?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Johannes skrev:Objektivet jag använder oftast.
Canon 24-105/4

Bild
Jag kom fram till, så sent som igår, att jag ska nog satsa på ett typ sånt i bra kvalle.
Gärna lite zoomigare, typ 35-150 eller nåt sånt.
Jag går sällan under 35 har jag märkt.

Vad letar man efter till en Nikon D70?
Behöver man VR? Satsar man inte hellre på ljusstark optik för att få ner slutartiderna?

Vi snackar beggat och hyfsat lågbudget, men kom med förslag ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

http://www.japanphoto.se/product/objekt ... cro-nikon/
Är det nåt sånt man letar efter då? Ska man inte stirra sig blind på högsta bländare?

Tjejen är danslärare och jag brukar fota ungarnas framträdande, vilket innebär snabba rörelser i oftast suboptimalt ljus ... ska jag lägga pengar på en blixt istället?

Hur gör man?! :)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Juste, jag drog mig in i fotovärlden helt nu.
Köpte mig en Canon 550D för att kunna fota och filma i fullHD.
Kastar upp bilder när jag har redigerat lite film!
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Folxam skrev:http://www.japanphoto.se/product/objekt ... cro-nikon/
Är det nåt sånt man letar efter då? Ska man inte stirra sig blind på högsta bländare?

Tjejen är danslärare och jag brukar fota ungarnas framträdande, vilket innebär snabba rörelser i oftast suboptimalt ljus ... ska jag lägga pengar på en blixt istället?

Hur gör man?! :)
Om du inte skaffar ett objektiv med bildstabilisator så ta med ett stativ när du fotar dansuppträdanden. Jag upplever det som att man många gånger trots stor bländare ändå måste ha slutartider som är för långa för att fota handhållet. Det är där som bildstabilisatorn är användbar. Dessutom kanske du ibland vill fota med långt skärpedjup och då spelar det ju ingen roll hur ljusstarkt objektiv du har, med t.ex. f/9.0 så blir det ändå oftast svårt att få till en skarp bild inomhus utan stativ eller stabilisator.

Jag är nybörjare när det gäller blixt, jag har precis köpt en 430EX II-blixt men jag har inte hunnit använda den så mycket än. Jag vet inte hur långt en blixt räcker om man plåtar dansuppträdanden men det finns det säkert andra här som kan förklara.

Kolla på denna sidan, där finns en bild som visar skillnaden mellan IS (VR) och inte IS:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=822781#822781

Det finns säkert andra som har betydligt bättre koll på detta än vad jag har så ta det jag skriver med en nypa salt.
Senast redigerad av Gäst den lör 04 dec 2010, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Folxam: Vad har du för kamera?
Robanjo
Medlem+

Inlägg av Robanjo »

Avboka 60D!!! köp nikon d7000 istället! typ samma pris. Men du får myyyycket mer om du köper D7000.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Robanjo skrev:Avboka 60D!!! köp nikon d7000 istället! typ samma pris. Men du får myyyycket mer om du köper D7000.
Närå, jag vill åt möjligheten att justera ljudnivå och den vridbara skärmen.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Johannes : Bildstabbe kommer inte att spela nån roll har jag insett, då jag måste få ner slutartiderna ändå och alltså måste skaffa ett ljusstarkare objektiv.
En blixt är verkligen inte ett alternativ då jag för det första inte vill störa och för det andra blir det inte direkt bäst med blixt heller.

Stativ är heller inget alternativ av samma skäl som bildstabbe.

Macahan: D70.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jadu... Då tror jag det kan vara svårt att få ljuset att räcka till även med 2.8 bländare faktiskt.. Men du måste upp i ljusstyrka om du inte kan fräsa på med ison..
Skriv svar