Hur känner man igen Ebenholtz?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
dustbinday
Medlem

Hur känner man igen Ebenholtz?

Inlägg av dustbinday »

Hur känner man igen Ebenholtz i en greppbräda
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Mörkt, tätt och lite oljigt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

basmartin skrev:Mörkt, tätt och lite oljigt.
Som Alice Bahs rumpa. *snap*
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

knedy skrev:
basmartin skrev:Mörkt, tätt och lite oljigt.
Som Alice Bahs rumpa. *snap*
haha, varför börjar jag plötsligt att tänka på nile city??
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

svart??
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Gamba skrev:svart??
Det kan vara infärgad rosewood. Å andra sidan kan det också lika gärna vara infärgad ebenholz. Ofta väldigt blankt trä. Oljigt som Martin säger.
Användarvisningsbild
MrMingus
Medlem

Inlägg av MrMingus »

om du är osäker så skrapa lite med en kniv på baksidan...blir det lika svart i repan som snövits hår är det ebenholtz
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

MrMingus skrev:om du är osäker så skrapa lite med en kniv på baksidan...blir det lika svart i repan som snövits hår är det ebenholtz
Baksidan av greppbrädan? :shock:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Will skrev:
MrMingus skrev:om du är osäker så skrapa lite med en kniv på baksidan...blir det lika svart i repan som snövits hår är det ebenholtz
Funkar bäst på kontra, tråden ligger ju liksom i kontraforumet :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

Daionsavage skrev:
Will skrev:
Jaha... Kollade bara på nya inlägg :lol:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Will skrev:
Daionsavage skrev:
Will skrev:
Jaha... Kollade bara på nya inlägg :lol:
Jag brukar göra likadant! 8)
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Borde man inte, för den som frågar, också framhålla det mest signifikanta kännetecknet på ebenholts.

Hårdheten!

Ju hårdare träslag desto kompaktare och tätvuxet material. Ett sådant trä saknar i allt väsentligt förmågan att absorbera fuktighet ur luften och på så vis får man också ett material som står sig utan att krokna över tiden.

En greppbräda på en kontrabas skulle inte se rolig ut efter några år om det inte vore för det hårda träslaget. På en jamsession fick jag en gång låna en kontra med björk i greppbrädan. Den hade vita skavsår under tonerna C, F, Bb och Eb

Det finns även brun och ådrad ebenholts men det är inte så snyggt och ger inte den fina kontrasten till allt övrigt trä på instrumentet. Har sett en kontra med brunådrad ebenholts i greppbrädan och det såg mycket konstigt ut när kontrasten till det svarta saknades.

Jag gjorde på kul "under-greppbrädan-testet" som MrMingus föreslog. Ett nog så vasst håljärn kunde inte avverka det minsta. Men när jag tog i utav helvete så lyckades jag få en ynklig liten svart spåna i handen. Yes! Mycket hårdare kan det inte bli. Jo, brasiliansk ipe – men då är vi tillbaka i det bruna.
.
Användarvisningsbild
MrMingus
Medlem

Inlägg av MrMingus »

KontraKurt skrev:Borde man inte, för den som frågar, också framhålla det mest signifikanta kännetecknet på ebenholts.

Hårdheten!

Ju hårdare träslag desto kompaktare och tätvuxet material. Ett sådant trä saknar i allt väsentligt förmågan att absorbera fuktighet ur luften och på så vis får man också ett material som står sig utan att krokna över tiden.

En greppbräda på en kontrabas skulle inte se rolig ut efter några år om det inte vore för det hårda träslaget. På en jamsession fick jag en gång låna en kontra med björk i greppbrädan. Den hade vita skavsår under tonerna C, F, Bb och Eb

Det finns även brun och ådrad ebenholts men det är inte så snyggt och ger inte den fina kontrasten till allt övrigt trä på instrumentet. Har sett en kontra med brunådrad ebenholts i greppbrädan och det såg mycket konstigt ut när kontrasten till det svarta saknades.

Jag gjorde på kul "under-greppbrädan-testet" som MrMingus föreslog. Ett nog så vasst håljärn kunde inte avverka det minsta. Men när jag tog i utav helvete så lyckades jag få en ynklig liten svart spåna i handen. Yes! Mycket hårdare kan det inte bli. Jo, brasiliansk ipe – men då är vi tillbaka i det bruna.
.
:D Låter som du har ett fint greppbräde exemplar...
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

MrMingus skrev:
KontraKurt skrev:Borde man inte, för den som frågar, också framhålla det mest signifikanta kännetecknet på ebenholts.

Hårdheten!

.
:D Låter som du har ett fint greppbräde exemplar...
Greppbrädan har fyllt 28 år och tillverkades av Luin när han hade verkstad i Götgatsbacken. Gott hantverk i ypperligt material. Stallet och stränghållaren som han gjorde samtidigt hänger med i samma goda vigör.
.
Skriv svar