Reaper
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Reaper
Har inte testat och kommer inte testa. En viktig sak att tänka på är att du kommer vara hyffsat okompatibel med Reaper då du kommer vara ganska ensam om att använda det. Åtminstone i Sverige under många år framöver. Och om du behöver hjälp och tips är det också svårare. En av anledningarna till att jag kör Logic på Mac är att det funkar och det är många som kör på det. Så vad det gäller många jag jobbar med är det bara att ta sin hårddisk och kliva iväg till den man ska jobba med och man slipper bounce:a filer och annat tråkigt.
Just vad det gäller det inspelningssystem man ska köra på i sig är kompabiliteten viktig för mig även om jag också ibland jobbar med lite folk som kör andra system och/eller PC. Men det är inte det vanliga bland dom jag jobbar med. Jag skulle personligen ha svårt att skaffa ett inspelningssystem som ingen eller få andra använder. Så resonerar jag.
MVH//Jan
-
- Medlem++
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Det finns ett system som är likt pro tools som är gratis. Men då måste du ha Linux..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ganska lite pengar egentligen om man ser till vad man får. Men man måste ju prioritera. Jag kör på Logic Studio för ca 4.500:- och många andra som jobbar professionellt kör på ProTools system för flera hundra tusen (!!) kronor bara för att det MÅSTE funka i alla lägen. Många av dom kör Logic mot sin ProTools hårdvara för att göra det än dyrare.Indigo skrev:Bra resonerat =) Kompatibilitet är viktigt, det har jag märkt genom åren. Det jobbiga däremot är att billigaste Logic kostar 1800:-, billigaste Pro Tools 2600:-, medan Reaper kostar 300:-. Och ladda ner känns inte speciellt lockande.

Men för att återgå till inspelningsprogram.... 300:- är inga pengar alls och om du känner för det är det ju bara att köpa och testa. Och skriva en recension här på forumet.

Så jag satsar alltid på väl fungerande, säkra, kort för min del. Jag vet att Apple inte kommer lägga ner inom en överskådlig framtid och den stabiliteten behöver jag. Jag orkar inte lära mig ett nytt inspelningsprogram som kanske inte finns kvar inom ett par år och att jag då måste byta och lära mig ett nytt. Så resonerar jag. Ibland kan det bli dyrt och onödigt bökigt att chansa.
Jag vet inte om du kör Mac eller PC men personligen tycker jag att det är fullständigt fantastiskt vad man får för pengarna nu för tiden om man kör Logic Studio/Express och t.ex. ett Apogee Duet på en Mac. Duet har få men OTROLIGT bra da/ad konverters och kostar ca 3.800:- på Thomann. Helt oslagbart paket om man ser till kvalitet och pris. Logic Studio är väldigt komplett och dom mjukvarusyntar och FX pluggar man får med är över lag strålande bra. Framförallt nu när dom fixat iordning kompressorn. Den är kanon och gör att man egentligen inte behöver så himla mycket mer för att kunna göra riktigt bra produktioner. Den gamla kompressorn i Logic var lite svagheten i programmet tidigare men den nya är väldigt, väldigt bra!
//J
- basmartin
- Medlem+++
Jag tänkte på detta senast igår, när jag satt i Logic Studio och mixade, att något måste ha hänt med kompressorn. Nu funkar den ju faktiskt att använda...Hellboy skrev:Den gamla kompressorn i Logic var lite svagheten i programmet tidigare men den nya är väldigt, väldigt bra!
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
Otroligt bra. Kör den i soft clip läge och testa runt lite. Funkar strålande till det mesta. Den gamla lät SKIT!!basmartin skrev:Jag tänkte på detta senast igår, när jag satt i Logic Studio och mixade, att något måste ha hänt med kompressorn. Nu funkar den ju faktiskt att använda...Hellboy skrev:Den gamla kompressorn i Logic var lite svagheten i programmet tidigare men den nya är väldigt, väldigt bra!

//J
- rokker
- Medlem+
- Ale
- Medlem++
- Mark Kung Sthlm
- Medlem+
- Mc Green
- Medlem
Har kört Reaper ett tag och är bara positiv, i begynnelsen så körde jag med Cakewalk, sedan Sonar och senaste åren Cubase SX3. Laddade hem Reaper, lattjade lite och sedan registrerade jag den. Det kostar 500 spänn och är värt varenda krona. Bara pluggarna som följer med måste vara värt hur mycket som helst i jämförelse med kommersiella dito. Jag har inte grejat just nåt med MIDI utan använt den mer som en porta då jag har en 16-kanals FW mixer. Kör inspelningen på en skruttig AMD 1,3 GHz med 1 Gbyte minne mot en "vanlig" SATA hårddisk. Sedan kopierar jag hela låten på ett USB minne och lägger in den på "findatorn" och fortsätter med att mixa. Allting har gått lätt som en plätt och det finns en fet manual att ladda hem gratis.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- inber
- VIP medlem
Är det någon av er som kör Tascam US-144? Med Reaper?
Jag köpte ett Tascam-kort till min dotter och hon slarvade bort CD:n med den bundlade Cubase:n på.
Så nu tänkte jag försöka få igång Reaper och Tascamkortet. Fast det är någon konflikt i datorn (som inte har med Reaper att göra), så det kommer inte ut något ljud. Reaper verkar i övrigt utmärkt, mycket enklare att förstå än Cubase och Logic som jag använt tidigare.
Jag köpte ett Tascam-kort till min dotter och hon slarvade bort CD:n med den bundlade Cubase:n på.

Så nu tänkte jag försöka få igång Reaper och Tascamkortet. Fast det är någon konflikt i datorn (som inte har med Reaper att göra), så det kommer inte ut något ljud. Reaper verkar i övrigt utmärkt, mycket enklare att förstå än Cubase och Logic som jag använt tidigare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- whatawaste
- Medlem++
Laddade ner Reaper för att testa...
Funkar svinbra för det jag ska göra: Lägga bas-spår till färdiga trummor och låtar utan bas... Mitt ljudkort, Tascam FireOne funkade utan problem och en latency på 5ms känns helt ok.
Effekterna har jag inte brytt mig om att testa eftersom jag ska ha "rena" spår för mix senare. Gränssnittet är enkelt att komma igång med om man har hyfsad vana av nåt inspelningsprogram.
Inga biljud vid rendering av ihopklippta spår.
( Hade det problemet tidigare... )
Jag kommer definitivt köra detta då det är smidigt, SNABBT och kostar i stort sett ingenting.
Funkar svinbra för det jag ska göra: Lägga bas-spår till färdiga trummor och låtar utan bas... Mitt ljudkort, Tascam FireOne funkade utan problem och en latency på 5ms känns helt ok.
Effekterna har jag inte brytt mig om att testa eftersom jag ska ha "rena" spår för mix senare. Gränssnittet är enkelt att komma igång med om man har hyfsad vana av nåt inspelningsprogram.
Inga biljud vid rendering av ihopklippta spår.

Jag kommer definitivt köra detta då det är smidigt, SNABBT och kostar i stort sett ingenting.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
-
- Medlem+
Teamet bakom Reaper har mångårig erfarenhet från välprogrammerade och fokuserade småprogram som lyckats gå med vinst i många år (winamp t.ex.), så jag tror nog de klarar av att hålla projektets storlek nere på en lagom nivå. Ser man på storleken på binären så är nog projektets kodbas relativt liten och välunderhållen, med strikta regler och standarder för hur programmeringen ska gå till. Det gör programmet billigt i jämförelse med större projekt.Hellboy skrev:Men för att återgå till inspelningsprogram.... 300:- är inga pengar alls och om du känner för det är det ju bara att köpa och testa. Och skriva en recension här på forumet.Men vis av erfarenhet (och jag har ju även jobbat i musikaffärer och hört en hel del genom åren av agenturerna och på mässor) kan jag ju säga att det troliga är att det inte finns något Reaper program om två år. Om man säljer ett någorlunda komplett inspelningsprogram för så lite pengar innebär det nästan uteslutande att dom inte tjänar några pengar och då kan dom inte uppdatera programmet och då slutar det med att dom lägger ner. Apple, ProTools, Cubase och dom andra lite större vet att dom måste få in pengar för att överleva och då kan man inte ge bort sin produkt mer eller mindre gratis. Kompetenta utvecklare måste få lön och hela företaget måste gå med vinst annars funkar det inte. Det är den bistra sanningen.
Dessutom verkar de ha släppt flera projekt under GPL, vilket nog skulle innebära att Reaper blir ett öppet GPL-projekt om företaget bakom skulle gå i konkurs.
- Mungi
- VIP medlem
Nu har det gått två år och Reaper lever och frodas verkar det sombarium skrev:Teamet bakom Reaper har mångårig erfarenhet från välprogrammerade och fokuserade småprogram som lyckats gå med vinst i många år (winamp t.ex.), så jag tror nog de klarar av att hålla projektets storlek nere på en lagom nivå. Ser man på storleken på binären så är nog projektets kodbas relativt liten och välunderhållen, med strikta regler och standarder för hur programmeringen ska gå till. Det gör programmet billigt i jämförelse med större projekt.Hellboy skrev:Men vis av erfarenhet (och jag har ju även jobbat i musikaffärer och hört en hel del genom åren av agenturerna och på mässor) kan jag ju säga att det troliga är att det inte finns något Reaper program om två år. Om man säljer ett någorlunda komplett inspelningsprogram för så lite pengar innebär det nästan uteslutande att dom inte tjänar några pengar och då kan dom inte uppdatera programmet och då slutar det med att dom lägger ner. Apple, ProTools, Cubase och dom andra lite större vet att dom måste få in pengar för att överleva och då kan man inte ge bort sin produkt mer eller mindre gratis. Kompetenta utvecklare måste få lön och hela företaget måste gå med vinst annars funkar det inte. Det är den bistra sanningen.
Dessutom verkar de ha släppt flera projekt under GPL, vilket nog skulle innebära att Reaper blir ett öppet GPL-projekt om företaget bakom skulle gå i konkurs.

Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- cub
- Medlem++
Ja första Reaper kom 2005 och det finns än så länge i slutet av 2010. Jag har kört det de senaste 4 månaderna, först test och sedan köpte jag det. Det funkar för vad jag vill göra. Visst, skulle jag sitta hos andra och fippla eller byta projekt med andra kanske jag skulle satsa på någon "standard" men så länge jag vill sitta på min kammare och göra allt själv så tycker jag att Reaper duger fint.