Hur fortsätta på låt?
- Blackfingers
- Medlem
- Inlägg: 405
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
- Ort: Köping
Hur fortsätta på låt?
Jag har ett påbörjat intro med en melodisk bas, där gitarrerna får stå åt sidan och bara plinka lite för att höja upp det basen spelar.
Nu är det så att jag skrivit 6 "bars" och det har tagit tvärstopp, så jag behöver idéer och tankesätt för att fortsätta låten.
Jag är så sjukt nöjd med detta att jag inte riktigt vågar fortsätta på den med risk att jag sabbar den totalt.
Musikteoretiska tankesätt, inspirationskällor, vad som helst!
Nu är det så att jag skrivit 6 "bars" och det har tagit tvärstopp, så jag behöver idéer och tankesätt för att fortsätta låten.
Jag är så sjukt nöjd med detta att jag inte riktigt vågar fortsätta på den med risk att jag sabbar den totalt.
Musikteoretiska tankesätt, inspirationskällor, vad som helst!
Fender Vintera 70s Jazz
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
Jo det sammanfattar rätt väl mina begränsningar som låtskrivare ocksåpsykopatsak skrev:Typiskt problem för mig med. Man brukar sakna en melodi och en ackordföljd. Har du en melodi blir allting enklare.

Sorry för trådkapningen...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- MartinB
- Medlem+
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
- Ort: Göteborg
det är ju ett så otroligt vanligt problem.Svensson skrev:Jo det sammanfattar rätt väl mina begränsningar som låtskrivare ocksåpsykopatsak skrev:Typiskt problem för mig med. Man brukar sakna en melodi och en ackordföljd. Har du en melodi blir allting enklare..
Sorry för trådkapningen...

det man har i huvet är ett intro. Trådskaparen har skapat ett fräsigt intro, men har ingen låt i skallen han vill ha ut. Sånt är hopplöst. Jag spelade i ett band ett tag där vi satte ihop låtar i rekordfart genom att alla hade en massa halvfärdiga intron, verser, och stick (!) som alla sedan byggde ut till låtar.
/Martin
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Ett tips , som kanske inte alls funkar men möjligen kan vara värt att testa, är följande: Ponera att den del du har skrivit nu ska bli åtta takter lång. Då har du två takter kvar att fylla ut. Bestäm dig sedan för att nästa parti i låten ska gå i en annan tonart än det partiet du redan håller på med. Då har du alltså två takter att fylla med ackord som på ett snyggt sätt modulerar till den tonart som nästa parti ska gå i.
Detta kanske åtminstone kan ge dig tillräcklig insppiration för att komma vidare en liten bit.
Detta kanske åtminstone kan ge dig tillräcklig insppiration för att komma vidare en liten bit.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- MartinB
- Medlem+
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
- Ort: Göteborg
Grejen är ju att visst kan man lösa sina kreativa problem med lite musikteori, men då börjar man istället vela om man ska ha ett Dm7 till E, eller om man ska sätta dit ett A7 som tillfällig dominant innan E... eller kanske om man vill använda C#m som paralell till E, och kanske kanske en dominantens dominant, d.v.s. ett D7 innan A7, som sedan leder till E.. eller var det C#m vi ville ha?
/Martin
- Will
- Medlem++
- Inlägg: 4065
- Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33
Ta nåt och gå vidare.psykopatsak skrev:Grejen är ju att visst kan man lösa sina kreativa problem med lite musikteori, men då börjar man istället vela om man ska ha ett Dm7 till E, eller om man ska sätta dit ett A7 som tillfällig dominant innan E... eller kanske om man vill använda C#m som paralell till E, och kanske kanske en dominantens dominant, d.v.s. ett D7 innan A7, som sedan leder till E.. eller var det C#m vi ville ha?
Du kan alltid ändra.
Gibson Thunderbird IV
- MartinB
- Medlem+
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
- Ort: Göteborg
Det var ett exempelWill skrev:Ta nåt och gå vidare.psykopatsak skrev:Grejen är ju att visst kan man lösa sina kreativa problem med lite musikteori, men då börjar man istället vela om man ska ha ett Dm7 till E, eller om man ska sätta dit ett A7 som tillfällig dominant innan E... eller kanske om man vill använda C#m som paralell till E, och kanske kanske en dominantens dominant, d.v.s. ett D7 innan A7, som sedan leder till E.. eller var det C#m vi ville ha?
Du kan alltid ändra.

/Martin
- Will
- Medlem++
- Inlägg: 4065
- Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33
Tyckte du skrev nog med exempelpsykopatsak skrev:Det var ett exempelWill skrev:Ta nåt och gå vidare.psykopatsak skrev:Grejen är ju att visst kan man lösa sina kreativa problem med lite musikteori, men då börjar man istället vela om man ska ha ett Dm7 till E, eller om man ska sätta dit ett A7 som tillfällig dominant innan E... eller kanske om man vill använda C#m som paralell till E, och kanske kanske en dominantens dominant, d.v.s. ett D7 innan A7, som sedan leder till E.. eller var det C#m vi ville ha?
Du kan alltid ändra.

Gibson Thunderbird IV