Hur hade ni mixat dom här basspåren i Logic?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Walka skrev:
f-bass skrev:
macahan skrev: men i mina lurar får jag någon känsla av att det saknas något i ljudet.. att det lixom ligger en sub-bas av något slag nästan..
I min värld är det ett 8x10-problem....Jag hajar inte den lådan för det finns en massa hög till låg-mid och sen saknas en del av basen och sen kommer sub....bra om du står långt ifrån lådan men nära....I don't know..not my cup of tea.
Laddade hem basmikarna för att lyssna och just subberiet känns jävligt svårkontrollerat.
Jag skulle vilja skära bort fanskapet men då blir det kanske svårt att hitta fäste...
Precis min upplevelse.
Svårt att få till bra botten utan att det blir subbigt på ett negativt sätt.
Onekligen.
rattade i fem minuter till. Jag är chanslös. =/
Skulle nog velat ha line'n ändå..=) Hade du kört via bord eller nåt, Walka? Bra smak på soundet, liksom.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

f-bass skrev:
Walka skrev:
f-bass skrev:
macahan skrev: men i mina lurar får jag någon känsla av att det saknas något i ljudet.. att det lixom ligger en sub-bas av något slag nästan..
I min värld är det ett 8x10-problem....Jag hajar inte den lådan för det finns en massa hög till låg-mid och sen saknas en del av basen och sen kommer sub....bra om du står långt ifrån lådan men nära....I don't know..not my cup of tea.
Laddade hem basmikarna för att lyssna och just subberiet känns jävligt svårkontrollerat.
Jag skulle vilja skära bort fanskapet men då blir det kanske svårt att hitta fäste...
Precis min upplevelse.
Onekligen.
Skulle nog velat ha line'n ändå..=) Hade du kört via bord eller nåt, Walka? Bra smak på soundet, liksom.
In the box genom mina bose iphone lurar... :)

linen hade räddat upp dagen. Plocka basen från den och karaktären från micklådorna, som lät helt rätt tyckte jag.

Bästa basljud jag har varit med om att krana fram var när robban-på-lagret tog emot mig och ett par muppar till för en "workshop-helg" när oral majority fortfarande låg borta i majorna. Fender Bonerbass ->BSS paralellt med AC30 plus en auxning till sansamp. Sanslöst bra sound!! Jag har försökt återskapa själv sen, men icke...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Precis, G:et eller vad du nu tar är väldigt subbigt, och flera dB starkare än resten. jag körde med Multipressor, och komprimerade just botten skithårt för att kunna kontrollera det. resten fick en mer normal kompression.
/Martin
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Walka skrev:
f-bass skrev:
Walka skrev:
f-bass skrev:
Precis min upplevelse.
Onekligen.
In the box genom mina bose iphone lurar... :)

linen hade räddat upp dagen. Plocka basen från den och karaktären från micklådorna, som lät helt rätt tyckte jag.

Bästa basljud jag har varit med om att krana fram var när robban-på-lagret tog emot mig och ett par muppar till för en "workshop-helg" när oral majority fortfarande låg borta i majorna. Fender Bonerbass ->BSS paralellt med AC30 plus en auxning till sansamp. Sanslöst bra sound!! Jag har försökt återskapa själv sen, men icke...
AC30 låter vettigt.
Dom fiffiga tekniker jag spelat in med har ofta skickat basen in i en liten stärk, typ twin på svag volym eller ngn 12tums combo etc.... Tror inte att "den stora lådan med sin feta bas" är vad man vill ha "på tape"....
basljud är det jag tycker är bökigast att få på rätt plats i en mix om det inte bara faller på plats per automagi... Måste styra upp mitt rum lite för det rumlar sen jag bytte rigg....ulla
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

psykopatsak skrev:Precis, G:et eller vad du nu tar är väldigt subbigt, och flera dB starkare än resten. jag körde med Multipressor, och komprimerade just botten skithårt för att kunna kontrollera det. resten fick en mer normal kompression.
Och när man börjar multibandslimitera så får man fasfel(?) och allt tappar fäste och kärna....GE_ OSS_ LINE ! ;-)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

f-bass skrev:
psykopatsak skrev:Precis, G:et eller vad du nu tar är väldigt subbigt, och flera dB starkare än resten. jag körde med Multipressor, och komprimerade just botten skithårt för att kunna kontrollera det. resten fick en mer normal kompression.
Och när man börjar multibandslimitera så får man fasfel(?) och allt tappar fäste och kärna....GE_ OSS_ LINE ! ;-)
mja, om man gör det på basens huvudbuss så är det nog inte såå farligt med fasen. ;)
/Martin
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Haha! Jag ska ge er linen!!! Men ni får vänta några timmar... :)
Nä, precis det ni säger är det problem jag upplevt inspelningsmässigt tidigare och som jag vill undvika. Så ett bra sätt att lära sig tämja det med linen hade varit jätteintressant! Hold on, som man säget!!

Fast jag kan ju alltid reampa hela skiten igen om det inte går att fixa!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:Haha! Jag ska ge er linen!!! Men ni får vänta några timmar... :)
Nä, precis det ni säger är det problem jag upplevt inspelningsmässigt tidigare och som jag vill undvika. Så ett bra sätt att lära sig tämja det med linen hade varit jätteintressant! Hold on, som man säget!!

Fast jag kan ju alltid reampa hela skiten igen om det inte går att fixa!
Prova att reampa med en liten gitarrstärk på svag volym.
Kan vara tricket.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

psykopatsak skrev:
f-bass skrev:
mja, om man gör det på basens huvudbuss så är det nog inte såå farligt med fasen. ;)
Jag är ingen expert på fasfel men jag snacksr inte om olika ljudkällors fasförhållande till varandra utan om d faktum att d händer saker inom ek och samma ljudkälla när du multibandslimiterar... Eller eq'ar med en "vanlig" eq med,för den delen.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

f-bass skrev:
psykopatsak skrev:
f-bass skrev:
Jag är ingen expert på fasfel men jag snacksr inte om olika ljudkällors fasförhållande till varandra utan om d faktum att d händer saker inom ek och samma ljudkälla när du multibandslimiterar... Eller eq'ar med en "vanlig" eq med,för den delen.
Ja, det kan hända där man minst anar det. men eftersom jag endast labbar med en viss frekvens som endast finns där och inte läcker in någon annanstans, så antar jag att det inte finns mycket som kan fasa ut varandra där... men jag är inte heller någon expert så jag vet ju inte jag heller, jag bara gissar... :roll:
/Martin
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

psykopatsak skrev:
f-bass skrev:
psykopatsak skrev:
f-bass skrev:
Ja, det kan hända där man minst anar det. men eftersom jag endast labbar med en viss frekvens som endast finns där och inte läcker in någon annanstans, så antar jag att det inte finns mycket som kan fasa ut varandra där... men jag är inte heller någon expert så jag vet ju inte jag heller, jag bara gissar... :roll:
Och jag misstänker att du gissar fel. ;-)
Någon sorts fasförskjutning sker så fort du eq'ar med en vanlig eq, till och med.
Nu hittar jag det inte förutom på min egna hd men ikmultimedia släppte en instruktionsvideo som var helt bra till t-racks deluxe där snubben snackar lite om fasfel som uppstår vid eq-ing etc...vet att jag har sett den på youtube men nu hittar jag bara en massa andra videos...ja ja..
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Lekte lite med basmickarna mot trummor opch gitarrer igår. Lyssnade på det igen och slogs av att jag inte gjort så där himla mycket med basljudet. Rattat desto mer på gitarrer och trummor (vilket iofs är rätt dumt med tanke på att det är slaskmixar av båda). Hur som helst, ni kan lyssna på resultatet här.

Jag började med att förskjuta basspåren så att de låg bättre i fas med varandra. Fasvände även 421'an eftersom den bråkade med SM7 som ja tyckte lät bäst.
SM7 komprimerade jag med Logics inbyggda, ställd som opto. Den jobbar mellan 2 och 6 dB.
421'an går genom Logics kompressor ställd i VCA-läge och arbetar ungefär lika mycket den. 2 till 6 dB. Sedan vidare genom Logics Channel EQ där jag skurit i botten och även dippat vid 290 och 530 Hz. Rumsresonanser gissar jag på.
D112 skar jag vid 172 Hz med ett lågpassfilter. Bara botten alltså. Därefter en kompressor i VCA-läge som jobbar mellan 2 och 6 dB.
sE2200 använde jag inte alls.
Mickarna går till en buss där jag dippar ytterligare vid 340 och 465 Hz och boostar en aning vid 3850 Hz. Sedan genom en limiter som jämnar ut klonket i anslagen.

Trummorna dippar jag vid 164 och 540 Hz och gitarrerna vid 500 och 1780 Hz. Det verkar som det är något i rummet kring 500 Hz som gör ljudet grumligt.

Här en skärmdump från Logics mixer.
Bild
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Jag tycker inte man behöver oroa sig för fasförskjutningar i eq och filterdelar i multibandsprocessorer. Jag ser det mer som sound. Vissa filter färgar på ett snyggt sätt, vissa inte. Viss färgning passar medan annan är oönskad.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

joachime skrev:Lekte lite med basmickarna mot trummor opch gitarrer igår. Lyssnade på det igen och slogs av att jag inte gjort så där himla mycket med basljudet. Rattat desto mer på gitarrer och trummor (vilket iofs är rätt dumt med tanke på att det är slaskmixar av båda). Hur som helst, ni kan lyssna på resultatet här.

Jag började med att förskjuta basspåren så att de låg bättre i fas med varandra. Fasvände även 421'an eftersom den bråkade med SM7 som ja tyckte lät bäst.
SM7 komprimerade jag med Logics inbyggda, ställd som opto. Den jobbar mellan 2 och 6 dB.
421'an går genom Logics kompressor ställd i VCA-läge och arbetar ungefär lika mycket den. 2 till 6 dB. Sedan vidare genom Logics Channel EQ där jag skurit i botten och även dippat vid 290 och 530 Hz. Rumsresonanser gissar jag på.
D112 skar jag vid 172 Hz med ett lågpassfilter. Bara botten alltså. Därefter en kompressor i VCA-läge som jobbar mellan 2 och 6 dB.
sE2200 använde jag inte alls.
Mickarna går till en buss där jag dippar ytterligare vid 340 och 465 Hz och boostar en aning vid 3850 Hz. Sedan genom en limiter som jämnar ut klonket i anslagen.

Trummorna dippar jag vid 164 och 540 Hz och gitarrerna vid 500 och 1780 Hz. Det verkar som det är något i rummet kring 500 Hz som gör ljudet grumligt.

Här en skärmdump från Logics mixer.
Bild
Vad är elephant och soniformer för något?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:Jag tycker inte man behöver oroa sig för fasförskjutningar i eq och filterdelar i multibandsprocessorer. Jag ser det mer som sound. Vissa filter färgar på ett snyggt sätt, vissa inte. Viss färgning passar medan annan är oönskad.
Visst är det så men just när man får fasgas som gör att ljudet känns mjöligt...tappar stuns....me no like...upplever det ofta när man använder multibandare och verkligen ANVÄNDER den olika per olika band. Ibland är det ju najs att man får bort lite punch och tydlighet men när man inte vill få bort det....ondska! ;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Joachime. Låter najs MEN den där jävla sub'en.....känns nästan som om man lagt på en sub-generator ....extremt enerverande tycker jag.
Allvarligt talat ...macahan...spelade du sjukt starkt ? Så starkt så att högtalarna verkligen flyttar luft? Kan det vara nåt sånt som gör att man har en helt orimlig subhärva? Puffskydd kanske ? kan mycket väl vara ute och cykla...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

basmartin skrev:Vad är elephant och soniformer för något?
Två pluggar från tillverkaren Voxengo. Soniformer är en allt-i-ett multibandsplugg. Justera dynamiken, stereobredden eller balans över 32 band (!).
Betydligt mer lättjobbad än vad det låter. http://www.voxengo.com/product/soniformer/

Elephant är en brickwall-limiter med en del små finesser. http://www.voxengo.com/product/elephant/
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

f-bass skrev:Joachime. Låter najs MEN den där jävla sub'en.....känns nästan som om man lagt på en sub-generator ....
Håller med om att den låter lite syntetisk.
Och ändå skar jag bas-bussen ganska högt upp. Strax under 60 Hz vill jag minnas. Men det är väl lite av ett sound?
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

f-bass skrev:
joachime skrev:Jag tycker inte man behöver oroa sig för fasförskjutningar i eq och filterdelar i multibandsprocessorer. Jag ser det mer som sound. Vissa filter färgar på ett snyggt sätt, vissa inte. Viss färgning passar medan annan är oönskad.
Visst är det så men just när man får fasgas som gör att ljudet känns mjöligt...tappar stuns....me no like...upplever det ofta när man använder multibandare och verkligen ANVÄNDER den olika per olika band. Ibland är det ju najs att man får bort lite punch och tydlighet men när man inte vill få bort det....ondska! ;-)
Provat denna? http://www.waves.com/Content.aspx?id=209

Linear phase multiband compression.

Varför man ska använda multibandskompressor vet jag inte. De gånger jag testat den i Logic och försökt skruva till något fint, så brukar det låta bättre när bypass-knappen lyser. Vilket förmodligen beror på min inkompetens, men suget av att utforska dess möjligheter är dock minimala.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

basmartin skrev:Provat denna? http://www.waves.com/Content.aspx?id=209

Linear phase multiband compression.

Varför man ska använda multibandskompressor vet jag inte. De gånger jag testat den i Logic och försökt skruva till något fint, så brukar det låta bättre när bypass-knappen lyser. Vilket förmodligen beror på min inkompetens, men suget av att utforska dess möjligheter är dock minimala.
Måttligt använd låter den och flera andra multibandare rätt bra. Gillar även Waves C4/C6, UAD Precision Multiband Compressor och då Voxengo Soniformer.

Man får dock hålla tungan rätt i mun och se till att man enbart justerar det man tänkt justera. Annars är det lätt hänt att det låter bättre utan än med. ;)
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

oo.. här kommer en line: http://www.tiny-design.com/seb/sp/sotr/line.mp3

Nä, jag vet inte om jag tycker att vi spelade in så starkt egentligen.. med det var definitivt inte försiktigt.. rummet var ju helt odämpat förutom allt bös som ligger överallt....
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Men det blir väl till att ta botten från linen för att tajta till och faktiskt bli av med subkänslan som jag inte alls gillar då antar jag :D

Det är precis som det är sagt, 810:an låter ju så där.. men jag vill inte riktigt att det ska låta så inspelat. Gärna karaktären med utan subben.. men när man lirar som vanligt så låter det ju hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ha ha ha!! Jag tog mig tid idag och lyssnade på den mix jag la upp tidigare i tråden som jag gjorde på min Macbook med hjälp av inbyggda högtalare och dåliga lurar....... Den låter ju helt för JÄVLIGT!!! :D :D Ha ha ha!!

Det var nog första och sista gången jag ger mig på att mixa i obefintlig lyssning. Stort tack för er finkänslighet och att ni inte körde ner mixen i halsen på mig. Usch och fy faan vad illa den lät! :D :D Ska försöka hitta lite tid och göra ett försök i studion istället...... :roll: Otroligt roligt. Jag höll på att skratta ihjäl mig. :D

//J
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Hellboy skrev:Ha ha ha!! Jag tog mig tid idag och lyssnade på den mix jag la upp tidigare i tråden som jag gjorde på min Macbook med hjälp av inbyggda högtalare och dåliga lurar....... Den låter ju helt för JÄVLIGT!!! :D :D Ha ha ha!!

Det var nog första och sista gången jag ger mig på att mixa i obefintlig lyssning. Stort tack för er finkänslighet och att ni inte körde ner mixen i halsen på mig. Usch och fy faan vad illa den lät! :D :D Ska försöka hitta lite tid och göra ett försök i studion istället...... :roll: Otroligt roligt. Jag höll på att skratta ihjäl mig. :D

//J
På min gymnasielinje når förstakursarna ska spela upp sina mixar de gjort på skolans egna blilliga AKG lurar i klassrummets två Genelec... allting låter Dubstep/subbas, för ingen har tänkt på vad det är för lurar man mixar på. Själv kommer jag ihåg att jag vart helt förvirrad och kunde inte ens tänka på mixen eftersom jag inte ens tyckte det var samma låt... :lol:
/Martin
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

En reflektion...kan du ha använt en jävla kompressor direkt efter basen?
Laddade hem linen och lyssnade på den och upplever även där att det är en jävla konstig sub som kommer sugandes efter anslag...jävla märkligt....
Skriv svar