Hur hade ni mixat dom här basspåren i Logic?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

f-bass skrev:En reflektion...kan du ha använt en jävla kompressor direkt efter basen?
Laddade hem linen och lyssnade på den och upplever även där att det är en jävla konstig sub som kommer sugandes efter anslag...jävla märkligt....
Nej.. rätt in. Eventuellt kan jag ha fått ut fel fil vid boucen där det är kanske ligger en sidechainpryl på.. Men jag tror att jag bounceade rakt av faktiskt..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:
f-bass skrev:En reflektion...kan du ha använt en jävla kompressor direkt efter basen?
Laddade hem linen och lyssnade på den och upplever även där att det är en jävla konstig sub som kommer sugandes efter anslag...jävla märkligt....
Nej.. rätt in. Eventuellt kan jag ha fått ut fel fil vid boucen där det är kanske ligger en sidechainpryl på.. Men jag tror att jag bounceade rakt av faktiskt..
Jag plockade ju upp prylarna igår i studion som sagt och även om jag inte hann ratta ihop något så är jag inne lite på Figges linje. Det är något som inte är helt optimalt med det som är inspelat. Jag ska försöka hitta lite tid och krana lite dom närmaste dagarna. Men över lag känns det lite som att det redan är lite för komprimerat i filerna och lite "bumligt" på något vis. Endimensionellt. En karaktär som tyvärr ofta är lite svår att få bort. Jag ska ge det ett seriöst försök där INTE MacBook:ens inbyggda högtalare och skitlurar finns med i bilden. :oops:

//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

hehe.. ja.. optimalt är ju ena sidan av myntet. Den andra är att göra det "bästa" (vad det nu kan vara) av det man har. Inspelningen ska inte göras om, eventuellt ska/kan reampningen göras om.

Just den här linen är ju en scpb-51 med DR-strängar hi-beams spelat med plektrum rakt in i preampen på en apogee-duet (som inte är i närheten av att slå över åt något håll) och sedan in i logic utan effekter. Jag upplever också en "duckning" när jag lyssnade på det som inte jag upplevde när vi reampade ut det..

Nu har ni ju iofs väl bara fått mp3orna väl? Det kan ju skilja avsevärt om ni skulle ha de 24bits aiffarna som finns istället..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:hehe.. ja.. optimalt är ju ena sidan av myntet. Den andra är att göra det "bästa" (vad det nu kan vara) av det man har. Inspelningen ska inte göras om, eventuellt ska/kan reampningen göras om.

Just den här linen är ju en scpb-51 med DR-strängar hi-beams spelat med plektrum rakt in i preampen på en apogee-duet (som inte är i närheten av att slå över åt något håll) och sedan in i logic utan effekter. Jag upplever också en "duckning" när jag lyssnade på det som inte jag upplevde när vi reampade ut det..

Nu har ni ju iofs väl bara fått mp3orna väl? Det kan ju skilja avsevärt om ni skulle ha de 24bits aiffarna som finns istället..
Jo mp3:or är definitivt inte optimalt. Jag kollade aldrig vilken upplösning det var på mp3:orna men där kan definitivt en del av komprimeringen och det som jag kallar "endimensionellt" komma ifrån. Vore faktiskt intressant om du kunde göra något liknande det jag gjorde. Liknande filer fast 24-bitars och att du zippar hela Logic arret. Lägg gärna till det helt rena basspåret rätt in i ljudkortet också och inte bara dom reampade! Känns knappt som att det är värt att göra något utan dessa förutsättningar faktiskt.

MVH//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Hellboy skrev:
macahan skrev:hehe.. ja.. optimalt är ju ena sidan av myntet. Den andra är att göra det "bästa" (vad det nu kan vara) av det man har. Inspelningen ska inte göras om, eventuellt ska/kan reampningen göras om.

Jo mp3:or är definitivt inte optimalt. Jag kollade aldrig vilken upplösning det var på mp3:orna men där kan definitivt en del av komprimeringen och det som jag kallar "endimensionellt" komma ifrån. Vore faktiskt intressant om du kunde göra något liknande det jag gjorde. Liknande filer fast 24-bitars och att du zippar hela Logic arret. Lägg gärna till det helt rena basspåret rätt in i ljudkortet också och inte bara dom reampade! Känns knappt som att det är värt att göra något utan dessa förutsättningar faktiskt.

MVH//J
Nä... om man uttrycker det så här: Ni som jobbar med det har lite högre krav än en annan som kanske mer hade fundering på "hur olika" folk hade mixat än att förutsättningarna inte är "optimala" Jag ska mecka om ett arr i helgen, kanske redan ikväll och återkomma.. för det vore väldigt trevligt och oerhört lärorikt att se VAD för resultat olika personer kommer fram till. :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:
Hellboy skrev:

MVH//J
Nä... om man uttrycker det så här: Ni som jobbar med det har lite högre krav än en annan som kanske mer hade fundering på "hur olika" folk hade mixat än att förutsättningarna inte är "optimala" Jag ska mecka om ett arr i helgen, kanske redan ikväll och återkomma.. för det vore väldigt trevligt och oerhört lärorikt att se VAD för resultat olika personer kommer fram till. :D
Det verkar som att jag inte hade högre ställda krav än att jag gav mig på att mixa på MacBook:ens inbyggda högtalare...... :D :D

Nä så är det kanske. Och det går ju definitivt att försöka göra något så bra som möjligt av det som är på mp3:orna. Å andra sidan kanske det kan vara intressant att se vad man kan göra med materialet i ett högre och mer rättvist filformat. Och det är i ärlighetens namn inte helt enkelt att få något att låta bra i ett filformat där nästan 70 % av informationen i originalfilen faktiskt inte finns kvar..... :D

//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Hellboy skrev:... Och det är i ärlighetens namn inte helt enkelt att få något att låta bra i ett filformat där nästan 70 % av informationen i originalfilen faktiskt inte finns kvar..... :D

//J
nä.. visst känns det logiskt att det bör vara så? :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:
Hellboy skrev:... Och det är i ärlighetens namn inte helt enkelt att få något att låta bra i ett filformat där nästan 70 % av informationen i originalfilen faktiskt inte finns kvar..... :D

//J
nä.. visst känns det logiskt att det bör vara så? :D
:D :D :wink:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

haha.. nä, det låg en sidechainad kompressor + eq på.... jag ska packa hela skiten i helgen så får ni mecka på riktigt istället..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

BUMP!

Se första trådinlägget.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:haha.. nä, det låg en sidechainad kompressor + eq på.... jag ska packa hela skiten i helgen så får ni mecka på riktigt istället..
Gah! Jag sa ju det! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Du ser.. det var ett test.. :lol:

Nä, all respekt för de som hör detaljer och nyanser i ljudbilder.. jag är en rejäl sopa på det.. jag hör harmonier istället..

fast ladda ner prylarna istället nu ;)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Amen man har ju Logic 8, och så saknar jag Amp-plugginen som du har på gitarren. Så jag vet inte om jag går på helt fel grejer när jag lekt lite, det kan ju vara så att du vill ha gitarren helt annorlunda....
/Martin
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Men strunt i den på gitarren... Den är irrelevant!
Skriv svar