Pedalernas SKRÄCK!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
daZze_
Medlem

Pedalernas SKRÄCK!

Inlägg av daZze_ »

God afton!

Jag sitter med det mer eller mindre trevliga problemet att ha en för mäktig bas. Så fort den kommer nära några pedaler börjar de dista på sig av skräck. Bokstavligt talat.

Har en Woodo B4, aktiv fyrsträngare med, förmodligen, väldigt hög output. Är långt ifrån erfaren på ljudteknik och PB-forumet och om det finns en likadan tråd som denna, ursäktar jag mig och en länk vore mycket uppskattad.

Frågan lyder: Hur kan jag tämja detta odjur på bästa (och gärna billigaste) sätt?
(Vill alltså kunna plugga in den i alla pedaler som finns därute utan onödig dist)

Tack!
Senast redigerad av daZze_ den lör 11 dec 2010, 01:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+

Inlägg av aleklint »

Har du testat att vrida ner volymratten på basen? :)
Användarvisningsbild
daZze_
Medlem

Inlägg av daZze_ »

O så många gånger.. :P
Janne

Inlägg av Janne »

Du har tonkontrollerna på mittläget och inte fullt klipp på dom? Annars kan du väl skruva ned micken/mickarna en bit.
Användarvisningsbild
daZze_
Medlem

Inlägg av daZze_ »

Tonkontrollerna är i mittläget, yes. Skruva ner mickarna i kroppen, eller hur menar du?
Janne

Inlägg av Janne »

daZze_ skrev:Tonkontrollerna är i mittläget, yes. Skruva ner mickarna i kroppen, eller hur menar du?
Jupp, längre avstånd från strängarna = mindre output.
Användarvisningsbild
daZze_
Medlem

Inlägg av daZze_ »

Mycket sant, ska prova detta genast. :)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Har samma "problem" med en passiv Yamaha BB414, med chromes på. Mickarna så långt bort från strängarna så möjligt, med bibehållen balans såklart. Även om jag drar ner volymen så distar det fortfarande vid anslag (utan att jag slår i micken).
/Martin
Användarvisningsbild
daZze_
Medlem

Inlägg av daZze_ »

Det skulle kunna lösa så att passivläget inte distar så mycket, men jag står fortfarande med en 15dB för högt i aktiv-läget, där jag upplever ett mycket bättre sound i övrigt.

Hur kan man göra om man vill köra i aktivt läge in i pedaler utan -15dB pad eller vad det heter? Linebox?
Användarvisningsbild
daZze_
Medlem

Inlägg av daZze_ »

psykopatsak skrev:Har samma "problem" med en passiv Yamaha BB414, med chromes på. Mickarna så långt bort från strängarna så möjligt, med bibehållen balans såklart. Även om jag drar ner volymen så distar det fortfarande vid anslag (utan att jag slår i micken).
Ogillas! Som i mitt passiv-läge på basen. Har du klurat ut någon lösning till problemet, eller nöjer du dig?
Skriv svar