Tips på kraftfull förstärkare??
-
- Medlem
Tips på kraftfull förstärkare??
Howdy!
Vill höra vad ni som lirar rock'n'roll använder för stärkare. Jag har kört på en EBS Gorm, tror den är på 350W 4ohm 2x10. Men vill ha mer volym och ett mjukare mer oldschool ljud. Har varit inne på om man ska slanta upp och gå på en Ampeg top av något slag med en 4x10 till eller 15" med skrika eller både och? Eller om man ska ha en fetare EBS eller kanske nåt helt annat? Rör eller transistor, ingen aning?
Vi lirar mest på små/medelstora pubar/motorklubbar/fester och liknande och har nästan alltid egen "backline" vilket är ungefär vad de flesta har i replokalen. Alltså är basen aldrig uppmickad. Ofta låter det rätt bra faktiskt, förutom att basen inte går fram riktigt som man vill trots att man slår sig blodig och är strax under rundgångsgränsen...
Vore kalas om det inte vägde så mycket, men är framförallt ute efter det perfekta ljudet....
Kom med förslag. Vad använder ni?
Vill höra vad ni som lirar rock'n'roll använder för stärkare. Jag har kört på en EBS Gorm, tror den är på 350W 4ohm 2x10. Men vill ha mer volym och ett mjukare mer oldschool ljud. Har varit inne på om man ska slanta upp och gå på en Ampeg top av något slag med en 4x10 till eller 15" med skrika eller både och? Eller om man ska ha en fetare EBS eller kanske nåt helt annat? Rör eller transistor, ingen aning?
Vi lirar mest på små/medelstora pubar/motorklubbar/fester och liknande och har nästan alltid egen "backline" vilket är ungefär vad de flesta har i replokalen. Alltså är basen aldrig uppmickad. Ofta låter det rätt bra faktiskt, förutom att basen inte går fram riktigt som man vill trots att man slår sig blodig och är strax under rundgångsgränsen...
Vore kalas om det inte vägde så mycket, men är framförallt ute efter det perfekta ljudet....
Kom med förslag. Vad använder ni?
- Daionsavage
- Medlem++
Jag använder en Tecamp puma 500, en hemmabyggd 4X10 (kopia av någonting som heter "bagend") och en 1X12 EBS Neo. Toppen har en lineutgång och vi har diskuterat att line-a (hur fan skriver man att man kopplar från line out till line in på svenska???) toppen till PA:t för att få ut basen utan att behöva ha snorhögt på scenen, men än så länge har det inte varit nödvändigt.
Ampeg vet jag för lite om för att ha några åsikter om, annat än att jag hellre roddar min topp på 2 kg än en ampeg svt på 35 kg!
Ampeg vet jag för lite om för att ha några åsikter om, annat än att jag hellre roddar min topp på 2 kg än en ampeg svt på 35 kg!

"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
- johnne
- Medlem+
rundare och mera oldschool.. det är ungefär vad jag upplever min rigg som.. en Ampeg svt3 pro och en 2x15 utan skrika.. troligen har det mest att göra med 2x15 lådan men även att svt3 har förstegsrör och drive rör.. bor du i närheten av Sala är du välkommen att prova min rigg.. dessutom är den ganska lätt
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
Spriten räddade mig från sporten
-
- Medlem
Daionsavage: Tecamp'en ser ju grymt smidig ut iaf. Låter den bra och också? Har läst lite och såna hi-tech mini prylar när det varit till salu här men varit skeptisk. Vill ju inte att det ska låta som nån mididator när man är ute efter ett ljud helt åt andra håller... Men det kanske bara är nåt jag fått för mig? Storleken är ju helt klart tilltalande annars 
johnne: Är nåt i den stilen jag funderat på. Men hur går slap'et fram om man inte har skrika? Helt okej om det inte är nåt hårt plastigt "psycho" slap, men det måste höras. Och hur många är ni och roddar en sån bumling? Mina bandpolare är grymt lata vet du så...
engson: Hade du inte bott så jävla långt ner i landet hade jag kunnat tänka mig flera av dina avlagda stärkare och lådor. Du har varit rätt flitig att uppgradera har jag sett, haha
Jag har ingen erfarenhet alls av Eden, men den ser jävligt grym ut på spec'en

johnne: Är nåt i den stilen jag funderat på. Men hur går slap'et fram om man inte har skrika? Helt okej om det inte är nåt hårt plastigt "psycho" slap, men det måste höras. Och hur många är ni och roddar en sån bumling? Mina bandpolare är grymt lata vet du så...
engson: Hade du inte bott så jävla långt ner i landet hade jag kunnat tänka mig flera av dina avlagda stärkare och lådor. Du har varit rätt flitig att uppgradera har jag sett, haha

- Daionsavage
- Medlem++
Jag har inget problem med att ljudet skulle vara "för kliniskt", men jag är inte så djäkla petig heller.Rumbleout skrev:Daionsavage: Tecamp'en ser ju grymt smidig ut iaf. Låter den bra och också? Har läst lite och såna hi-tech mini prylar när det varit till salu här men varit skeptisk. Vill ju inte att det ska låta som nån mididator när man är ute efter ett ljud helt åt andra håller... Men det kanske bara är nåt jag fått för mig? Storleken är ju helt klart tilltalande annars

-Emma Goldman
-Emma Goldman
- johnne
- Medlem+
vi brukar vara 2 för att bära lådan men jag kan bära den själv om det är så.. toppen är ganska smidig och lätt.. jag kan bära in min rigg själv på 2 rundor eller allt på en gång om man är 2.. sen beror det ju lite på hur man är byggd..
slap vet jag inte hur det går fram men det finns ju 2x15 med skrika,.. det e nog vanligast till och med.. sitter en i min låda som är bortkopplad.. jag spelar inte slap utan pumpar mest 8delar i punkpop ala noice..
slap vet jag inte hur det går fram men det finns ju 2x15 med skrika,.. det e nog vanligast till och med.. sitter en i min låda som är bortkopplad.. jag spelar inte slap utan pumpar mest 8delar i punkpop ala noice..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
- Daionsavage
- Medlem++
Öh, Johnne, visst vet du om att han menar Kontraslap?johnne skrev: slap vet jag inte hur det går fram men det finns ju 2x15 med skrika,.. det e nog vanligast till och med.. sitter en i min låda som är bortkopplad.. jag spelar inte slap utan pumpar mest 8delar i punkpop ala noice..

-Emma Goldman
-Emma Goldman
- johnne
- Medlem+
- Daionsavage
- Medlem++
En fråga tillbaks: använder du någon preamp? Jag har hört att den här skall vara bra till kontra: http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm Men det blir ju lite trixigt om man vill få in signalen från både stallmiken och en eventuell slapmik i den..
-Emma Goldman
-Emma Goldman
-
- Medlem
johnne: Haha, ingen fara. Låter säkert kanon med elbas
Lite långt att åka och testa tyvärr... Kan nog låta riktigt bra med kontra också, men dom flesta säger att det krävs skrika.
Daionsavage: Jag har K&K slap special på båda mina basar. Den "blendar" stall och slap signalerna och jag kör ut dom direkt i stärkarn. Det går även att köra ut dom separat om man vill. Men jag vill ha det så enkelt som möjligt med så lite prylar som möjligt.
Skaffade en Sansamp BDDI nyligen som jag inte hunnit testa ännu. Kan hända att det går att ratta till nåt trevligt med den. Men kraften lär nog behövas från en stärkare ändå. Det bästa vore att ha ett kanonljud direkt i stärkarn.

Daionsavage: Jag har K&K slap special på båda mina basar. Den "blendar" stall och slap signalerna och jag kör ut dom direkt i stärkarn. Det går även att köra ut dom separat om man vill. Men jag vill ha det så enkelt som möjligt med så lite prylar som möjligt.
Skaffade en Sansamp BDDI nyligen som jag inte hunnit testa ännu. Kan hända att det går att ratta till nåt trevligt med den. Men kraften lär nog behövas från en stärkare ändå. Det bästa vore att ha ett kanonljud direkt i stärkarn.
- Daionsavage
- Medlem++
Jo, problemet (som jag förstår det) är att de där piezomikarna som vi använder ofta har ganska låg signalnivå så om man inte vill kräma max på toppen kan det vara bra att förförstärka den redan innan den går in i stacken.Rumbleout skrev:johnne: Haha, ingen fara. Låter säkert kanon med elbasLite långt att åka och testa tyvärr... Kan nog låta riktigt bra med kontra också, men dom flesta säger att det krävs skrika.
Men jag håller med dig om att det är bra med så lite krafs som möjligt: för två veckor sedan dog min slapmik under ett gig och sedan började preampen att jävlas, så jag kopplade om från stallmik rakt in i toppen och drog på ganska mycket mer än vanligt. Det fungerade, men slapljudet blev lite luddigt eftersom det kom från stallmiken.
Senast redigerad av Daionsavage den tis 14 dec 2010, 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
-Emma Goldman
-Emma Goldman