PU till stålsträngar

Diskussioner om kontrabasar
Franke
Medlem

PU till stålsträngar

Inlägg av Franke »

Jag har monterat ett par stålsträngar på min kontrabas och då min gamla pickup har gett med sig så behöver jag köpa en ny.
Hur låter det om man använder en vanlig enkel piezo pickup av typen Shadow, Underwood etc. med stålsträngar? Eller måste jag köpa en magnetisk pickup?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

piezo funkar till allt, den tar ju uppvibrationer i träet. Däremot tvärtom så funkar förstås inte en magnetisk mik till strängar som inte innehåller stål.

/Mats D
KontraKurt
Medlem

Re: PU till stålsträngar

Inlägg av KontraKurt »

Franke skrev:Jag har monterat ett par stålsträngar på min kontrabas och då min gamla pickup har gett med sig så behöver jag köpa en ny.
Hur låter det om man använder en vanlig enkel piezo pickup av typen Shadow, Underwood etc. med stålsträngar? Eller måste jag köpa en magnetisk pickup?
Underwood är en pickup som jag använt i nästan 30 år. Den ger en bra ton över hela registret speciellt när jag kör den in i min Acoustic Image amp, vilken ger bättre sound än min tidigare Roland Cube.

Vill du ha en kraftfull ton med pitch så är en pickup placerad nära strängarna eller greppbrädan att föredra.

Är man ute efter ett "woody" sound så kan man tänka i banor av att den pickup som sitter närmast basens kropp, alltså locket, och samtidigt i kontakt med trä ger det efterfrågade soundet. Då borde den tunna pickup som placeras mellan locket och stallets ben vara den optimala lösningen. Personligen har jag aldrig testat en sådan – vilket jag borde, för att se om jag kan överträffa Underwood.

När man valsar runt på olika webbsidor och kollar kommentarer och lovord om den ena pickupen efter den andra så slås man ofta av att en och samma proffsbasists omdömen finns angående flera olika pickuper. Då undrar man om dom byter pickup som man byter skjorta eller om dom bara testar för skojs skull. Men det verkar allt oftast som om just den här specifika pickupen är ett måste. Rufus Reid uttalar sig exempelvis om ett flertal.

I slutändan måste man alltid ha i minnet att ingen bas är den andra lik (kanske de massproducerade – om detta får ni som vet uttala er) och att man därmed aldrig kan ge någon råd av mer exakt art. Det är som med strängar, man måste pröva sig fram – tyvärr - det kostar pengar. Men i stora drag kan man luta sig åt kunskap som låter rimlig för att komma vidare.
.
Användarvisningsbild
john.b
Medlem

Inlägg av john.b »

Jag kör också på Underwood och stålstängar, fungerar fint
Turn on, tune in, drop out
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+

Inlägg av Jooel »

jag kör också med underwood. shadow litar jag inte på, ser för plastigt ut... Bontracasso har ju en mick som man kan klämma fast vart man önskar på stallet, den verkar rätt spännande kan jag tycka.
Skriv svar