Autowah som låter wah!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Bassplaya skrev:
Valle skrev:Nu har Galne Professorn landat och jag har hunnit testa den lite :shock:
Fy fan va bra den är, tidigare envelopefilter jag haft låter som popcorn i jämförelse. Det tog ett tag innan jag hitta sweet-spot men nu jäklar, bara att steloperera rattarna och köra. Om jag orkar nån dag så ska jag spela in nått ljudklipp, jag är så kass på att beskriva ljud.
Låter den wah eller blöt fjärt (envelope)?
Jag tycker den definitivt låter wah men svarar på anslaget som ett envelope, men som sagt, jag ska försöka spela in den nån dag så får du avgöra själv
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Valle skrev:Jag tycker den definitivt låter wah men svarar på anslaget som ett envelope, men som sagt, jag ska försöka spela in den nån dag så får du avgöra själv
Går det att ställa in den så att den s.a.s. sveper automatiskt, i en jämn puls, och utan att svara på anslaget?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

peter_s skrev:
Valle skrev:Jag tycker den definitivt låter wah men svarar på anslaget som ett envelope, men som sagt, jag ska försöka spela in den nån dag så får du avgöra själv
Går det att ställa in den så att den s.a.s. sveper automatiskt, i en jämn puls, och utan att svara på anslaget?
Nix, dessvärre inte... man kan ställa hur snabbt den ska svara men man kan inte får typ tremoloeffekter, det kan man där emot med min octavious squeezer. Föresten, så att du hade en Hi-Watt Wah, är det månne min gamla med plexiskiva och fulmoddad strömkabel??
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Valle skrev:Nix, dessvärre inte... man kan ställa hur snabbt den ska svara men man kan inte får typ tremoloeffekter
Okej, tack för svaret. Det minskar mitt habegär något. Åtminstone för tillfället.
Valle skrev:det kan man där emot med min octavious squeezer.
Aha! Bra att veta. Undras om MarkBass' synthpedal kan göra samma sak...
Valle skrev:Föresten, så att du hade en Hi-Watt Wah, är det månne min gamla med plexiskiva och fulmoddad strömkabel??
Just den är det! (jag svarade på samma fråga i "mesta effekten"-tråden också, men där dunknade nog svaret i mängden. :)) Jag gillar Hiwatt Wahn, men har ännu inte haft så stor användning av den. Hoppas dock på att få det, i ett projekt som vagt börjar ta form i mitt huvud.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Här kommer lite taffliga ljudklipp:

http://www.mediafire.com/?eu5w104coigd83t

P-bas -> P-bas med MP autowah -> P-bas med OS envelope -> Jazzbas -> Jazzbas med MP autowah -> Jazzbas med OS envelope ->

Bonus -> (P-bas med Moollon OD - > P-bas med Catlinbread SFT)

P-basen är strängad med rounds och Jazzbasen med flats, båda direkt lineade in i ett Apogee Duet med nån av Logics mjukvaruförstärkare. Dessvärre låter samtliga pedaler jäkligt mycket bättre i min ampegkombo men jag var för lat för att micka.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Valle skrev:Här kommer lite taffliga ljudklipp:
Tack!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Valle skrev:Här kommer lite ljudklipp:
tack för ljudklippet :thumbsup:
blir ändå svårt att bedöma en jämförelse med andra envelopes
man måste nästan ha dem på plats på golvet för att få en rättvis uppfattning.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

lowfreq skrev:
Valle skrev:Här kommer lite ljudklipp:
tack för ljudklippet :thumbsup:
blir ändå svårt att bedöma en jämförelse med andra envelopes
man måste nästan ha dem på plats på golvet för att få en rättvis uppfattning.
Jo, det jag tycker är att den inte är så vasst i ljudet som jag upplevt många envelopefilter, ganska runt subtilt ljud, extrema inställningar är bara att glömma. Mao, ingen pedal för klassiska hårdfunksolon men underbar för att synta till basljudet något när man kör smutt uddevallafunk. Till hårdfunk funkar agent00funk i octavious squeezern bättre.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

peter_s skrev:
Valle skrev:det kan man där emot med min octavious squeezer.
Aha! Bra att veta. Undras om MarkBass' synthpedal kan göra samma sak...
Inte i grundutförande, men den verkar ju va helt mjukvarubaserad så nog är det möjligt man kan ratta in ett sånt ljud med USBsladden. Octavious Squeezern är ju uppbyggd lite annorlunda med ett analogt envelopefilter (agent 00funk) och en analog fuzz (brown dog), utöver det har den en digital del med octav, Lp-filter, Hp-filter, oscillator, tremoloeffekter osv. Allt detta går ju förståss att mixa till oändlighet vilket medför att man inte sällan rattar bort sig rejält. Behöver man nått fett synthljud till nån låt så går det garanterat att fixa det men det kräver att man sätter sig ner och rattar, bar är iaf att man kan göra det dagen innan och spara det.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Valle skrev:Inte i grundutförande, men den verkar ju va helt mjukvarubaserad så nog är det möjligt man kan ratta in ett sånt ljud med USBsladden. Octavious Squeezern är ju uppbyggd lite annorlunda med ett analogt envelopefilter (agent 00funk) och en analog fuzz (brown dog), utöver det har den en digital del med octav, Lp-filter, Hp-filter, oscillator, tremoloeffekter osv. Allt detta går ju förståss att mixa till oändlighet vilket medför att man inte sällan rattar bort sig rejält. Behöver man nått fett synthljud till nån låt så går det garanterat att fixa det men det kräver att man sätter sig ner och rattar, bar är iaf att man kan göra det dagen innan och spara det.
Spännande. Tack för infon! :)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Har köpt en sån här:
Bild

Får den förhoppningsvis i morgon så jag kan testa den på repet. Återkommer med recension.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Bassplaya skrev:Har köpt en sån här:

Får den förhoppningsvis i morgon så jag kan testa den på repet. Återkommer med recension.
Ser fram emot det, grattis förresten!
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Valle skrev:

Tack. Blir jag inte nöjd med denna så blir det en vanlig wah-wah. Får väl skaffa större pedalbord om så krävs :hmm:
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Bassplaya skrev:
Valle skrev:

Tack. Blir jag inte nöjd med denna så blir det en vanlig wah-wah. Får väl skaffa större pedalbord om så krävs :hmm:
Inget slår the real deal, synd att dom väger fläsk och är skrymmande nånting.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Valle skrev:
Bassplaya skrev:
Valle skrev:

Inget slår the real deal, synd att dom väger fläsk och är skrymmande nånting.
Därav att jag vill ha en autowah. ;)
Skriv svar