Höras eller inte höras-pedalen!
- Liten
- Hedersmedlem
Höras eller inte höras-pedalen!
http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=994
Smart som få.. varför har ingen gjort en sånhär tidigare??
(Nej jag vet inte om den låter bra.. men smart är den i teorin iallafall IMO!)
Smart som få.. varför har ingen gjort en sånhär tidigare??
(Nej jag vet inte om den låter bra.. men smart är den i teorin iallafall IMO!)
- inber
- VIP medlem
Pedal? Jag har en EQ-ratt på basen som knäcker vilken Marshall-stack som helst. Aktiv elektronik, ni vet. 

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
- Valle
- VIP medlem
Jag har en sån, kanon för att fylla hålet i ljudet som man får med sadowskypreampen när det finns behov av det. Den är fin om man vill få den där extra lowmidknorren också, låter väldigt naturligt. Använde tidigare en Boss Eq till detta men jag tycker att BMCn funkar bättre och låter varmare och snyggare. Rekommenderas!
- inber
- VIP medlem
Jisses vilket surr. EWS Bass Mid Control låter ju verkligen som att det handlar om en flanger och/eller en volympedal...groovyjr skrev:Ja eller volympedal kanske!Sunken skrev:Jag trodde det handlade om en flanger.
Flanger av = Höras
Flanger på = Inte höras

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
- inber
- VIP medlem
Jajamän. Född nyfiken!Sunken skrev:Du läser längre än rubriken?inber skrev:Jisses vilket surr. EWS Bass Mid Control låter ju verkligen som att det handlar om en flanger och/eller en volympedal...![]()

- groovyjr
- VIP medlem
Tycker absolut det verkar vara en intressant pedal men frågan är vad den tillför på en P-bas!? Finns inte så många klipp med P-bas för att inte säga inga... Det jag ifrågasätter är hur mycket inverkan den har i det läget, har haft en Sadowsky Pre-Amp i omgångar och den är svinbra till jazz-bas men gör inte så mycket för ljudet i en P-bas, frågan är om det är samma läge här. Iofs så snackar vi mellanregister här så det borde göra en viss skillnad. Skulle vara skoj att prova.
Annars stämmer det som Sunken sa, föregående inlägg syftade på rubriken.

If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
- Valle
- VIP medlem
Där sa du nått... Speciellt till p-bas med Sadowsky gör denna lilla gröna sak underverk, grejen med p-basen är just midpunchen och den urholkar en sadowsky-pre synnerligen effektivt. Boosta mellanregistret lite med BMCn och vips så har du en p-bas på steroider. Jag skulle kunna tänka mig att den är bra om du har en riktigt het hängmattig mick också som t.ex quorter pounder, borde fylla ut bra då. I och med att den är redigt svepbar och har både boost och cut så är den perfekt för det sista lilla finliret som krävs för det perfekta ljudet.groovyjr skrev:Tycker absolut det verkar vara en intressant pedal men frågan är vad den tillför på en P-bas!? Finns inte så många klipp med P-bas för att inte säga inga... Det jag ifrågasätter är hur mycket inverkan den har i det läget, har haft en Sadowsky Pre-Amp i omgångar och den är svinbra till jazz-bas men gör inte så mycket för ljudet i en P-bas, frågan är om det är samma läge här. Iofs så snackar vi mellanregister här så det borde göra en viss skillnad. Skulle vara skoj att prova.
- lowfreq
- Medlem++
- kmo
- Medlem++
Tycker det känns som den borde vara kanon till scoopade jazzbasar. T ex har väl du Liten ultra j?
Jag satte på Dimarzio model j på min AV62 och fick en jazz med härlig punch, men det ser ju inte rätt ut..
Jag satte på Dimarzio model j på min AV62 och fick en jazz med härlig punch, men det ser ju inte rätt ut..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- lowfreq
- Medlem++
Byt till Fender custom shop 60's jazz pickups - så får du fläsk och punch, och riktigt bra ton.kmo skrev:Tycker det känns som den borde vara kanon till scoopade jazzbasar. T ex har väl du Liten ultra j?
OCH, det ser rätt ut.

Don't mess with me, I do not want any treble!
- kmo
- Medlem++
Har dom mer fläsk än original AVmickarna? Dom låter jättebra, men är lite för tillrättalagda och "snygga". Kanon i finstämda sammanhang, men försvinner i ljudbilden när det blir lite brökigt..lowfreq skrev:Byt till Fender custom shop 60's jazz pickups - så får du fläsk och punch, och riktigt bra ton.kmo skrev:Tycker det känns som den borde vara kanon till scoopade jazzbasar. T ex har väl du Liten ultra j?
OCH, det ser rätt ut.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- lowfreq
- Medlem++
CS 60's mickarna har ingen särskilt bump i registret.. utan är jämna och balanserade. Men det är bra growl i dem.kmo skrev:Har dom mer fläsk än original AVmickarna? Dom låter jättebra, men är lite för tillrättalagda och "snygga". Kanon i finstämda sammanhang, men försvinner i ljudbilden när det blir lite brökigt..lowfreq skrev:Byt till Fender custom shop 60's jazz pickups - så får du fläsk och punch, och riktigt bra ton.kmo skrev:Tycker det känns som den borde vara kanon till scoopade jazzbasar. T ex har väl du Liten ultra j?
OCH, det ser rätt ut.
ja, CS 60's har lite mer kött än AV-mickarna tack vare att dom är lite overwound.
jag bytte ut original-mickarna i min CS jazzbas till CS 60's pupsen för att jag ville ha ett fett jazzbas-ljud.
och jag är grymt nöjd. Har dock aldrig testat DiMarzio.. blev lite allergisk mot dem på 80-talet.
men Model J kanske låter kanon.. har inte provat.
Don't mess with me, I do not want any treble!
- Valle
- VIP medlem
Här en liten demo, pedalen i alla ära men fan vad jag GASar på basen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dJe9mo-1k5E[/youtube]
- groovyjr
- VIP medlem
Som jag tolkar det här kör du med både Sadowsky pre-amp och BMC, frågan är då från min sida hur det låter med bara BMC utan Sadowskyn. Kan vara att jag misstolkar dig i föregående inlägg men jag kan säga att jag inte är beredd att spendera de pengarna en Sadowsky pre-amp kostar för att köra den med mina P-basar. Nyfiken på hur det låter bara med BMC och en passiv P-bas. Vill, kan och orkar du spela in något med skillnaderna så hade det varit nice.Valle skrev:Där sa du nått... Speciellt till p-bas med Sadowsky gör denna lilla gröna sak underverk, grejen med p-basen är just midpunchen och den urholkar en sadowsky-pre synnerligen effektivt. Boosta mellanregistret lite med BMCn och vips så har du en p-bas på steroider. Jag skulle kunna tänka mig att den är bra om du har en riktigt het hängmattig mick också som t.ex quorter pounder, borde fylla ut bra då. I och med att den är redigt svepbar och har både boost och cut så är den perfekt för det sista lilla finliret som krävs för det perfekta ljudet.groovyjr skrev:Tycker absolut det verkar vara en intressant pedal men frågan är vad den tillför på en P-bas!? Finns inte så många klipp med P-bas för att inte säga inga... Det jag ifrågasätter är hur mycket inverkan den har i det läget, har haft en Sadowsky Pre-Amp i omgångar och den är svinbra till jazz-bas men gör inte så mycket för ljudet i en P-bas, frågan är om det är samma läge här. Iofs så snackar vi mellanregister här så det borde göra en viss skillnad. Skulle vara skoj att prova.
Senast redigerad av groovyjr den tor 23 dec 2010, 02:22, redigerad totalt 1 gånger.
- groovyjr
- VIP medlem
Menar du hans P-bas eller denna?Valle skrev:Här en liten demo, pedalen i alla ära men fan vad jag GASar på basen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xUPJtAu0oHU[/youtube]
- Valle
- VIP medlem
Nejdå, man behöver inte en Sadowsky för att man ska ha användning av den, den är ju tänkt till att ge en liten extra push i midden där man tycker att det behövs. Den gör tex att du kan välja om du vill ha den där makalösa jazzbasknorren eller inte med en pedaltryckning. Dock har jag suktat efter en midratt till min sadowsky och det var därför jag köpte den. Men den kan som sagt låta kanon med en passiv bas också. Nu har jag dragit till päronen över jul men annars hade jag kunnat spela in lite ljudklipp. Nick har förresten också provat den så det kan ju va intressant att höra vad han tycker...groovyjr skrev:Som jag tolkar det här kör du med både Sadowsky pre-amp och BMC, frågan är då från min sida hur det låter med bara BMC utan Sadowskyn. Kan vara att jag misstolkar dig i föregående inlägg men jag kan säga att jag inte är beredd att spendera de pengarna en Sadowsky pre-amp kostar för att köra den med mina P-basar. Nyfiken på hur det låter bara med BMC och en passiv P-bas. Vill, kan och orkar du spela in något med skillnaderna så hade det varit nice.Valle skrev:Där sa du nått... Speciellt till p-bas med Sadowsky gör denna lilla gröna sak underverk, grejen med p-basen är just midpunchen och den urholkar en sadowsky-pre synnerligen effektivt. Boosta mellanregistret lite med BMCn och vips så har du en p-bas på steroider. Jag skulle kunna tänka mig att den är bra om du har en riktigt het hängmattig mick också som t.ex quorter pounder, borde fylla ut bra då. I och med att den är redigt svepbar och har både boost och cut så är den perfekt för det sista lilla finliret som krävs för det perfekta ljudet.groovyjr skrev:Tycker absolut det verkar vara en intressant pedal men frågan är vad den tillför på en P-bas!? Finns inte så många klipp med P-bas för att inte säga inga... Det jag ifrågasätter är hur mycket inverkan den har i det läget, har haft en Sadowsky Pre-Amp i omgångar och den är svinbra till jazz-bas men gör inte så mycket för ljudet i en P-bas, frågan är om det är samma läge här. Iofs så snackar vi mellanregister här så det borde göra en viss skillnad. Skulle vara skoj att prova.
Basen som jag GASar på är ju förstås Jack Cassadyn, har inte sett många sådana byggda av Gibson.
- Valle
- VIP medlem
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- jonildo
- Medlem+
Blir sugen på att testa. Var köpte du den, Valle?Valle skrev:Ska tilläggas att den är bra mycket billigare i amerika. Fick hem den kring tusenlappen.
Ganska söt är den dessutom...
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
- Valle
- VIP medlem
- Valle
- VIP medlem