Rick Danko
-
- Medlem
Rick Danko
Hej.
Nu har dagen kommit då man ska försöka härma en av de storas sound.
Vi ska helt enkelt lira lite The Band och jag vill låta så likt som möjligt.
Min första tanke var såklart att plocka fram den bandösa, men efter att jag gick igenom deras plattor så insåg jag att jag gillade ljudet på Last walts mer så bandat får det bli.
Nu undrar jag om ni har några bra tipps på hur ja ska uppnå de soundet.
Plektrum och en lite hafsig vänsterhand räcker tyvärr inte...
Nu har dagen kommit då man ska försöka härma en av de storas sound.
Vi ska helt enkelt lira lite The Band och jag vill låta så likt som möjligt.
Min första tanke var såklart att plocka fram den bandösa, men efter att jag gick igenom deras plattor så insåg jag att jag gillade ljudet på Last walts mer så bandat får det bli.
Nu undrar jag om ni har några bra tipps på hur ja ska uppnå de soundet.
Plektrum och en lite hafsig vänsterhand räcker tyvärr inte...
- bootsy
- Medlem+++
Danko använde ganska många olika basar genom åren, Fender jazz och precision på de första skivorna, Ampeg scrollhead och EB3:a senare och Gibson grabber på slutet. Så instrumentet är inte superviktigt för hans sound.
Rick tänkte faktiskt mycket tuba när han spelade bas. Den filosofin ihop med någon sorts nedskalat Motown-sväng sätter ganska mycket fingret på hans stil.
Typ: http://open.spotify.com/track/1DkdhByOBFzrK6kIsfmATd
Och så vill jag tillägga att det du SER på The Last Waltz inte är det du HÖR. Det är pålägg galore på det soundtracket.
Flats och fritt sinne är såklart också bra tips. Även i största allmänhet för basspel.
Rick tänkte faktiskt mycket tuba när han spelade bas. Den filosofin ihop med någon sorts nedskalat Motown-sväng sätter ganska mycket fingret på hans stil.
Typ: http://open.spotify.com/track/1DkdhByOBFzrK6kIsfmATd
Och så vill jag tillägga att det du SER på The Last Waltz inte är det du HÖR. Det är pålägg galore på det soundtracket.
Flats och fritt sinne är såklart också bra tips. Även i största allmänhet för basspel.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- DoggyD
- Medlem++
WTF, jag har ju diggat The Band sedan '69 och har aldrig ens lekt med tanken på att försöka planka Danko, än mindre hans utomjordliga sång. Allt som har med The Band att göra är ta mej fan HELIG MARK (åtminstone) för mej. Danko, Helm och Manuel måste ju vara de lätt bästa sångarna någonsin i ett och samma band. Frågan är väl om det inte var John Simon som lirade Tuba. 

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- bootsy
- Medlem+++
Det var det säkert.DoggyD skrev:WTF, jag har ju diggat The Band sedan '69 och har aldrig ens lekt med tanken på att försöka planka Danko, än mindre hans utomjordliga sång. Allt som har med The Band att göra är ta mej fan HELIG MARK (åtminstone) för mej. Danko, Helm och Manuel måste ju vara de lätt bästa sångarna någonsin i ett och samma band. Frågan är väl om det inte var John Simon som lirade Tuba.
Det jag menade var att Danko var väldigt inspirerad av tubaspel och att det hörs tydligt i hans elbasspel.
- DoggyD
- Medlem++
Jappers, jag snappade att det var det du menade. Få känner väl till hans roll, och ännu färre har väl hört hans egna skivor, lolbootsy skrev:Det var det säkert.DoggyD skrev:WTF, jag har ju diggat The Band sedan '69 och har aldrig ens lekt med tanken på att försöka planka Danko, än mindre hans utomjordliga sång. Allt som har med The Band att göra är ta mej fan HELIG MARK (åtminstone) för mej. Danko, Helm och Manuel måste ju vara de lätt bästa sångarna någonsin i ett och samma band. Frågan är väl om det inte var John Simon som lirade Tuba.
Det jag menade var att Danko var väldigt inspirerad av tubaspel och att det hörs tydligt i hans elbasspel.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
-
- Medlem
Planka Danko
Jag spelar mycket The Band och Dylan. Jag brukar försöka tänka gitarristiskt, spela melodier i basgångarna, lite fills här och där-i durpenta. Dessutom tycker jag ett av Ricks signum är att han ofta struntade i ettan i takten och lämnade bastrumman ensam, särskilt i hans sånglåtar.
-
- Medlem
Planka Danko pt. 2
åsså förstås så lite sustain som möjligt. Flats, trasa under strängarna, plektrum, anslag högt upp på halsen osv.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Rick Danko´s Ampeg AUB-1 ligger uppe till salu på eBay.
Och det verkar ju nästan som att det inte är något fuffens heller utan att det verkligen är den basen.
//J
Och det verkar ju nästan som att det inte är något fuffens heller utan att det verkligen är den basen.

//J
- bootsy
- Medlem+++
Den var ju ej billig.Jan Hellman skrev:Rick Danko´s Ampeg AUB-1 ligger uppe till salu på eBay.
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
Nä det var den ju inte. Den dyraste basen på eBay just nu. KÖÖÖPPPP!!bootsy skrev:Den var ju ej billig.Jan Hellman skrev:Rick Danko´s Ampeg AUB-1 ligger uppe till salu på eBay.
//J

- Ale
- Medlem++
Fet! Danko alltså, vilken jävla MF'er. RIP.Jan Hellman skrev:Rick Danko´s Ampeg AUB-1 ligger uppe till salu på eBay.
//J
Haft en ny Band-period nu i några veckor. Slås som alla gånger av hur jävla vackert det är....
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- Jan Hellman
- VIP medlem
Håller med till fullo. Har haft en the Band-period nu i snart 20 år. Upptäckte dom ganska sent. Vart tvungen att ta mig igenom en Kiss-, en Adré Walter-, en tidig Genesis-, en Talk Talk-, en Japan-, en Kate Bush- och en Peter Gabriel-period först innan jag drattade dit. Väldigt bra band och Rick Danko var fantastisk på alla sätt och vis.Ale skrev:Fet! Danko alltså, vilken jävla MF'er. RIP.Jan Hellman skrev:Rick Danko´s Ampeg AUB-1 ligger uppe till salu på eBay.
//J
Haft en ny Band-period nu i några veckor. Slås som alla gånger av hur jävla fantastisk musik det är....