dynamik i band?
- swahili
- Medlem
- Inlägg: 201
- Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
- Ort: västerås
dynamik i band?
någon som har tips på hur man gör för att förstå dynamik (spela mer dynamiskt), och även för att få bandmedlemmar att förstå dynamik, främst trummisar då.
om någon har några tips på hur man gör för att få ens musik att bli mer dynamisk?
vad ska man tänka på?
vad kan man göra som bassist?
vad kan trummisen göra?
vad kan andra i bandet göra för att förstärka dynamiken? så man verkligen förstärker det "ösiga"
nu är jag dålig på att utrycka mig mest pågrund av brist på sömn och morgonkaffe.
men är det någon som har några roliga och/eller nyttiga tips?
om någon har några tips på hur man gör för att få ens musik att bli mer dynamisk?
vad ska man tänka på?
vad kan man göra som bassist?
vad kan trummisen göra?
vad kan andra i bandet göra för att förstärka dynamiken? så man verkligen förstärker det "ösiga"
nu är jag dålig på att utrycka mig mest pågrund av brist på sömn och morgonkaffe.
men är det någon som har några roliga och/eller nyttiga tips?
-
- Medlem++
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
- Ort: Kumla
få alla att spela lite mjukare partierna innan det riktigt ösiga så framträder det ju ännu mer 
det beror väl på vad man har för trummis, men förklara att för att framhäva öset i ett visst parti måste man dämpa det andra lite, annars om man pumpar på lika bra hela tiden är risken att det försvinner...

det beror väl på vad man har för trummis, men förklara att för att framhäva öset i ett visst parti måste man dämpa det andra lite, annars om man pumpar på lika bra hela tiden är risken att det försvinner...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- swahili
- Medlem
- Inlägg: 201
- Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
- Ort: västerås
jo, lite det problemet vi harHirYoshima skrev:få alla att spela lite mjukare partierna innan det riktigt ösiga så framträder det ju ännu mer
det beror väl på vad man har för trummis, men förklara att för att framhäva öset i ett visst parti måste man dämpa det andra lite, annars om man pumpar på lika bra hela tiden är risken att det försvinner...

hur gör man för att få någon att fatta att dynamik är ett bra verktyg?
att lära att hänga på takten och såntdär
- TDHP
- Forumvärd
- Inlägg: 37768
- Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
- Ort: Norrtälje
Det är antingen jättesvårt eller jättelätt har jag märkt!
Vissa "känner" det direkt, andra fattar inte alls!
Man får försöka få folk att spela så "tajt" som möjligt, utan att det blir mjäkigt.
En grej för att få trummisar att bli mer dynamiska kan vara att övriga får sänka volymen rätt kraftigt. Om trummisen har svårt att höra alla andra börjar han förhoppningsvis per automatik spela svagare. Om sen resten av bandet smackar på hårdare i tex refrängerna så lär trummisen också göra det. Vips - dynamik!
Vissa "känner" det direkt, andra fattar inte alls!
Man får försöka få folk att spela så "tajt" som möjligt, utan att det blir mjäkigt.
En grej för att få trummisar att bli mer dynamiska kan vara att övriga får sänka volymen rätt kraftigt. Om trummisen har svårt att höra alla andra börjar han förhoppningsvis per automatik spela svagare. Om sen resten av bandet smackar på hårdare i tex refrängerna så lär trummisen också göra det. Vips - dynamik!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- swahili
- Medlem
- Inlägg: 201
- Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
- Ort: västerås
jo, vi har försökt det med. har blivit bättre... men fortfarande inte det resultat jag vill ha.TDHP skrev:Det är antingen jättesvårt eller jättelätt har jag märkt!
Vissa "känner" det direkt, andra fattar inte alls!
Man får försöka få folk att spela så "tajt" som möjligt, utan att det blir mjäkigt.
En grej för att få trummisar att bli mer dynamiska kan vara att övriga får sänka volymen rätt kraftigt. Om trummisen har svårt att höra alla andra börjar han förhoppningsvis per automatik spela svagare. Om sen resten av bandet smackar på hårdare i tex refrängerna så lär trummisen också göra det. Vips - dynamik!
för när det är liksom ös så ska det vara ÖS!
men det blir minimal skillnad, tror det har att göra med att han överspelar.
ja, där har jag en fråga till, hur gör man för att få en trummis att fatta att det räcker med att spela lagom?
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
- Inlägg: 3437
- Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
- Ort: Sundsvall
Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...
- swahili
- Medlem
- Inlägg: 201
- Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
- Ort: västerås
jo, men hur gör man för att få någon att första dynamikens roll i musiken, att man kan spela intensivare utan att spela mer?Fernan skrev:Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...
Se ovan.swahili skrev:jo, men hur gör man för att få någon att första dynamikens roll i musiken, att man kan spela intensivare utan att spela mer?Fernan skrev:Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...

- swahili
- Medlem
- Inlägg: 201
- Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
- Ort: västerås
Åh..dereborn skrev:Se ovan.swahili skrev:jo, men hur gör man för att få någon att första dynamikens roll i musiken, att man kan spela intensivare utan att spela mer?Fernan skrev:Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...

- Funkfingers
- Medlem+
- Inlägg: 2247
- Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
- Ort: Göteborg
Det bästa tipset är att sänka volymen från start.
Spela på sådan volym att trumsetet hörs bra.
Problemet brukar vara att gitarristen är den som drar upp volymen.
Det brukar bli att man går från svinhögt till ultrahögt.Då kan dynamiskt spel aldrig hända.
Om alla,från början,utgår ifrån moderat volym så finns det hopp om dynamik.
Det är svårt eftersom "man" vill höra sitt instrument på en viss nivå för att kunna spela på ett "inspirerande sätt".
Många gånger så finns inställningen att : "Bara DU sänker så blir det bra:För JAG ligger redan rätt i mixen".
Men utgår man från att trumsetet SKA höras,med alla de nyanser som en trummis med sitt set kan frambringa,då blir det i alla fall "bättre".
Sedan höjer alla andra i alla fall.Å så är man tillbaka på ruta ett.
Men utgå från att trumsetet ska höras så har ni en bra utgångspunkt.
Prova med att utgå ifrån bas och trummor.Låt sedan resten av musikerna ställa in sina respektive volymer.
Lyssna och prata om hur ni vill att "mixen" ska vara.
Spela på sådan volym att trumsetet hörs bra.
Problemet brukar vara att gitarristen är den som drar upp volymen.
Det brukar bli att man går från svinhögt till ultrahögt.Då kan dynamiskt spel aldrig hända.
Om alla,från början,utgår ifrån moderat volym så finns det hopp om dynamik.
Det är svårt eftersom "man" vill höra sitt instrument på en viss nivå för att kunna spela på ett "inspirerande sätt".
Många gånger så finns inställningen att : "Bara DU sänker så blir det bra:För JAG ligger redan rätt i mixen".
Men utgår man från att trumsetet SKA höras,med alla de nyanser som en trummis med sitt set kan frambringa,då blir det i alla fall "bättre".
Sedan höjer alla andra i alla fall.Å så är man tillbaka på ruta ett.

Men utgå från att trumsetet ska höras så har ni en bra utgångspunkt.
Prova med att utgå ifrån bas och trummor.Låt sedan resten av musikerna ställa in sina respektive volymer.
Lyssna och prata om hur ni vill att "mixen" ska vara.
G-strings are for strippers!
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6606
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Överdriv NERÅT. Ta ner som tusan i verser etc, och känn sen skillnaden och lyftet när alla släpper på i refrängen. Spela in detta på enkelt sätt (mobiltelefon duger) och lyssna sen på resultatet. Vanliga argument som "det känns så mesigt" etc faller ofta när vederbörande får höra resultatet.swahili skrev:ja, jo jag vill överdriva den som sjutton! men hur gör man det?B-Å Åhs skrev:Lyssna och testa olika varianter , börja kanske med att överdriva dynamiken.
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
Ett tips, vissa instrument är helt enkelt tysta i vissa partier/verser/refränger. Typ intro med gitarr och baskagge, basen tyst under verserna, gitarren är tyst under sången etc. lite överdrivet arrat men kan vara lättare att fylla på från det. Det är bra träning, att våga lita på sitt eget och andras instrument, blir mera naket. Det är alltid tryggt att luta sig mot (gömma sig bakom) trummor, "ljudmattekompgitarr" och en pulserande bas.
Ett annat tips, lyssna ordentligt, analyserande på originalinspelningar på de låtar ni ska spela, tycker ofta man upptäcker hur jädrans avskalat det är, alla spelar faktiskt inte hela tiden..
*EDIT*
Tvåa på bollen ser jag...
Ett annat tips, lyssna ordentligt, analyserande på originalinspelningar på de låtar ni ska spela, tycker ofta man upptäcker hur jädrans avskalat det är, alla spelar faktiskt inte hela tiden..
*EDIT*
Tvåa på bollen ser jag...
Senast redigerad av Svensson den tor 09 dec 2010, 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
- Daionsavage
- Medlem++
- Inlägg: 5982
- Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
- Ort: Umeå
Det är ett skolexempel på juste dynamik där man tagit NER versen rejält.dereborn skrev:Överdriv NERÅT. Ta ner som tusan i verser etc, och känn sen skillnaden och lyftet när alla släpper på i refrängen. Spela in detta på enkelt sätt (mobiltelefon duger) och lyssna sen på resultatet. Vanliga argument som "det känns så mesigt" etc faller ofta när vederbörande får höra resultatet.swahili skrev:ja, jo jag vill överdriva den som sjutton! men hur gör man det?B-Å Åhs skrev:Lyssna och testa olika varianter , börja kanske med att överdriva dynamiken.
Den dynamiska förändringen inträffar vid 1 minut

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jzjUjNPYzLg[/youtube]
Tydligen så uppstod det här arret p g a att gitarristen var frusterad över att han inte satte sitt riff, så han manglade på i rena ilskan och vips så hade de en hit!

"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
- Steve
- Medlem
- Inlägg: 347
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
- Ort: Oskarshamn
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
- Inlägg: 3437
- Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
- Ort: Sundsvall
Ja, ungefär sådereborn skrev:Se ovan.swahili skrev:jo, men hur gör man för att få någon att första dynamikens roll i musiken, att man kan spela intensivare utan att spela mer?Fernan skrev:Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...

Om man är på det stadiet i bandet att man är individer som bara gasar på utan att ta hänsyn till helheten så är det rätt kört....att förenkla och få in "luft" i låtarna är svårare än att skapa ljudmattor.
Där är nyckeln till allt musicerande i grupp!Fernan skrev:...individer som bara gasar på utan att ta hänsyn till helheten ...
Alla måste sätta helheten främst. Eat the humble pie.
Om alla fattade detta och färre impades av jotjobpostade soloklipp där folk flashar sina ballaste ensamlicks så skulle världen vara en bättre och svängigare plats!
OBS! Den sista meningen är allmänt formulerad och riktas icke mot någon särskild människa eller instrumentalist.
- Doningen
- Medlem+
- Inlägg: 777
- Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
- Ort: Göteborg
Trea på bollen, men det där tål att plussas på. En mycket duktig och klok trummis (jodå, de finns) som jag spelat med brukar uttrycka det såhär: "Pauser är också musik"!Svensson skrev:Ett tips, vissa instrument är helt enkelt tysta i vissa partier/verser/refränger.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- mackan
- Medlem+
- Inlägg: 1610
- Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
- Ort: Södertälje
- mrbaloo
- Medlem++
- Inlägg: 5344
- Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
- Ort: Ö-vik
- Kontakt:
No Treble hade en artikel om hur man kan får ett band att "bli bra". Jag tycker att det var ganska bra i alla fall: http://www.notreble.com/buzz/2010/03/11 ... reat-band/
mvh
MrBaloo
mvh
MrBaloo
- Sunken
- Medlem++
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
- Ort: Stockholm, Solna
- Kontakt: