Strömförsörjningsfel på Boss FT-2!
- TDHP
- Forumvärd
Strömförsörjningsfel på Boss FT-2!
Har fått nåt mysko fel på min envelopepedal, Boss FT-2.
Den funkar fint med batteri men inte med min Harley-Benton Powerplant.
Alla andra pedaler funkar med den, och den mäter 8,5V på alla utgångar.
Pluggar jag in FT-2:an så glöder lampan knappt synbart när jag slår på den.
Har även testat med en annan adapter som ger ca 9,5V, då får jag aningen mer sken i dioden, men inte fullt. Sätter jag i ett vanligt 9V batteri funkar den perfekt.
Har mätt på kortet med adapter i, och det är inga lödningar som lossnat fram till kortet i alla fall.
Nån som haft nåt liknande fel och vet vad det kan vara?
Den funkar fint med batteri men inte med min Harley-Benton Powerplant.
Alla andra pedaler funkar med den, och den mäter 8,5V på alla utgångar.
Pluggar jag in FT-2:an så glöder lampan knappt synbart när jag slår på den.
Har även testat med en annan adapter som ger ca 9,5V, då får jag aningen mer sken i dioden, men inte fullt. Sätter jag i ett vanligt 9V batteri funkar den perfekt.
Har mätt på kortet med adapter i, och det är inga lödningar som lossnat fram till kortet i alla fall.
Nån som haft nåt liknande fel och vet vad det kan vara?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- mikkejohansson
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
Nope.mikkejohansson skrev:Bara lampan som inte funkar?
Den lyser som sagt som den ska med batteri, sämre med 9,5V adapter och knappt alls med 8,5V adapter. Dessutom blir pedalen tyst när jag sätter i strömkabeln.
TDHP

TDHP
- B-Å Åhs
- Medlem++
Rätt polaritet ?
Du har inte lyckats koppla inden på en AC/AC adapter vilken kan rensa skyddsdioder och dylikt ?
Med schemat och pedalen i hand så borde man kunna mäta sig fram till problemet.
Du har inte lyckats koppla inden på en AC/AC adapter vilken kan rensa skyddsdioder och dylikt ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Mr Spock
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
-Japp, den har funkat med HB´n tidigare.B-Å Åhs skrev:Rätt polaritet ?
-Nä, har bara kört den på batteri och med HB´n.
-Med nödvändig kunskap - ja!

TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Aha!Mr Spock skrev:Kolla med Klopper.
Jag hade motsvarande strul med min Boss-Flanger.
Jag sålde den till Klopper - och han fixade den på fem röda.
Häpp!
Will do!
TDHP

TDHP
- Mr Spock
- Medlem++
Har pm:at dig hans mailadress.TDHP skrev:Aha!Mr Spock skrev:Kolla med Klopper.
Jag hade motsvarande strul med min Boss-Flanger.
Jag sålde den till Klopper - och han fixade den på fem röda.
Häpp!
Will do!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- refug
- Medlem
-
- Medlem+
- TDHP
- Forumvärd
Men min HAR gått med 9V via kabel tills nyligen...Lingonbas skrev:Hade ett liknande bekymmer med en Boss choruspedal då jag läste någonstans här att vissa Bosspedaler vill ha 12V via kabel trots att dom går på 9V med batteri. Sedan dess har jag matat den med 12V och den funkar klockrent.
TDHP

TDHP
-
- Medlem+
Då var det värreTDHP skrev:Men min HAR gått med 9V via kabel tills nyligen...Lingonbas skrev:Hade ett liknande bekymmer med en Boss choruspedal då jag läste någonstans här att vissa Bosspedaler vill ha 12V via kabel trots att dom går på 9V med batteri. Sedan dess har jag matat den med 12V och den funkar klockrent.

-
- Medlem
- Kontakt:
Ytterligare lite långsökt kanske, men du är säker på att den får tillräckligt med ström? Behöver ju inte handla om spänningen, har du testat med någon annan eliminator med rätt specs(V, mA och +/-) Eller testat om det är samma sak från alla utgångarna på själva HB:n?
/Alex
Ibanez SR605, Peavey Foundation 2000(5-str), Line6 Pod x3 Pro, Ashdown Mag 300, Ashdown Mag 410, Laney Hardcore
Ibanez SR605, Peavey Foundation 2000(5-str), Line6 Pod x3 Pro, Ashdown Mag 300, Ashdown Mag 410, Laney Hardcore
-
- Medlem+
Det här schemat är bättre och visar hela kretsen:
http://www.nicosonic.com/schems/BossFT2.pdf
Om det inte är något extremt mysko fel på pedalen, så bör det vara ett fel på minusstiftet på pedalen adapterintag. Minus ligger till jord, så det är samma sak. Kan vara lödningen som har släppt.
Har du en multimeter kan du avfärda eller gå vidare på mitt spår efter några minuters mätningar. Mät mellan kontaktens mittstift och nå'nstans på chassit där du ser att du får jordkontakt. Men man kan inte vara säker på att få riktig kontakt så det bästa är nog trots allt att öppna skiten och löda om det tre stiften på adapterkontakten på vinst eller förlust. Men det kan också vara mittstiftet i själva kontakten som är paj på något sätt så ge inte upp om det inte funkar efter att du kladdat dit nytt lödtenn.
EDIT:
Har du provat att splitta kontakten från powerplanten på två och kollat om den andra pedalen slocknar när du kopplar in FT-2:an?
Skulle ju kunna vara nå'n kortis i adapterkontakten på FT-2:an som inte märks av när du kör på batteri.
http://www.nicosonic.com/schems/BossFT2.pdf
Om det inte är något extremt mysko fel på pedalen, så bör det vara ett fel på minusstiftet på pedalen adapterintag. Minus ligger till jord, så det är samma sak. Kan vara lödningen som har släppt.
Har du en multimeter kan du avfärda eller gå vidare på mitt spår efter några minuters mätningar. Mät mellan kontaktens mittstift och nå'nstans på chassit där du ser att du får jordkontakt. Men man kan inte vara säker på att få riktig kontakt så det bästa är nog trots allt att öppna skiten och löda om det tre stiften på adapterkontakten på vinst eller förlust. Men det kan också vara mittstiftet i själva kontakten som är paj på något sätt så ge inte upp om det inte funkar efter att du kladdat dit nytt lödtenn.
EDIT:
Har du provat att splitta kontakten från powerplanten på två och kollat om den andra pedalen slocknar när du kopplar in FT-2:an?
Skulle ju kunna vara nå'n kortis i adapterkontakten på FT-2:an som inte märks av när du kör på batteri.
- TDHP
- Forumvärd
Jag har mätt 9V på kortet, det är alltså inte den kretsen som är off.
Får plocka isär den igen och mäta åt andra hållet.
HB´n verkar funka som den ska.
Har provat en annan adapter, lampan lyser svagt men inte 100.
Måste vara nån lödning som släppt nånstans så den inte får spänning när man bryter från batteriet.
Måste vara nån lödning som släppt nånstans så den inte får spänning när man bryter från batteriet.
TDHP

TDHP
-
- Medlem+
Jo, men var på kortet har du mätt 9 v, eller rättare sagt, exakt mellan vilka punkter? Minus, som går till jord kan finnas lite varstans.TDHP skrev:Jag har mätt 9V på kortet, det är alltså inte den kretsen som är off.
Batteriet och adapterkontakten går på minussidan (jord) till olika fysiska punkter. Batteriet passerar adapterkontakten som dubblar som brytare för batteriet och landar på samma pluspunkt som adaptern gör.
Kolla kontakten mellan minusstiftet på adapterkontakten och en jordpunkt en bra bit därifrån.
- TDHP
- Forumvärd
Mja, jag har bara mätt vid lödningarna från inputen på kortet, för att kolla att det inte var brott i själva inputen. Får öppna den igen för att komma vidare, men det får bli i veckan!bassplayer skrev:Jo, men var på kortet har du mätt 9 v, eller rättare sagt, exakt mellan vilka punkter? Minus, som går till jord kan finnas lite varstans.TDHP skrev:Jag har mätt 9V på kortet, det är alltså inte den kretsen som är off.
Batteriet och adapterkontakten går på minussidan (jord) till olika fysiska punkter. Batteriet passerar adapterkontakten som dubblar som brytare för batteriet och landar på samma pluspunkt som adaptern gör.
Kolla kontakten mellan minusstiftet på adapterkontakten och en jordpunkt en bra bit därifrån.
TDHP

TDHP