(inser att den här rubriken uppmuntrar till hur många uppmuntrande kommentarer som helst
Finns här fler PBare än jag som kör basen nedstämd?
Om så är fallet -
På vilken bas och med vilka strängar ? Fördelar nackdelar ?
Själv har jag ju min B(ingo)BQV 35" / 24 bands fyra strängad med DR Nickel Sunbeams 0.045-0.105 (mer komprimerad massa i dem) stämd i D-G-C-F (ett helt ned) och tycker att det funkar kanon.
Denna stämning gör det jättebehagligt att spela t.ex F blues "ett helt upp" på halsen och att kunna "fretta" ett lågt E är heller inte fel. Dessutom har det ju den uppenbara ökningen i omfång från högt F (24:e band)ned till lågt D, jämfört med en standardstämd 20 bands fyra.
Kör nedstämt som du (D-G-C-F) på ”snygga” basen. (kolla åt vänster) Ungefär en tredjedel av låtarna vi kör funkar bäst med nedstämt bas. Använder 45-105 Status roundcore stålsträngar (40-100 på normalstämd bas).
Kör ungefär samma som Noelredding Eb-Ab-Db-Gb eller drop Db när jag spelar med mitt hardcoreband. Gitarristerna i bandet ligger i samma stämning
När jag kör med mitt andra projekt (akustisk rock) är det hederlig E A D G samt drop D som gäller.
Har de senaste åren endast kört på Ernie Ball powerslinky 55-75-90-110 som jag fastnat förr tidigare testade jag nya strängar varje gång jag bytte (Vilket inte var så ofta när man var fattig och gick i skolan)
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Jag kör standard med popbandet och "drop-d" med hårdrocksbandet. Om jag får välja så kör jag dock gärna vanlig 440, det känns skönast, kanske för att jag kör rätt tunna strängar. Jag fantiserar lite om en warwick till hårdrocksbandet och då blir det nog lite fetare strängar skulle jag tro.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Kör D G C F just nu på Victoryn, Specialen och Deluxen.
Specialen med GHS Boomers 50 70 90 115 har jag för mig.
Deluxen Blue Steel 50-105 vill jag minnas.
Victoryn minns jag inte, men 45-105 skulle jag tippa iaf.
Warwicken stämd vanligt.
Bara ren lathet som de övriga är nedstämda ett helt, har ju använt alla i bandet och se´n har det inte blivit av att stämma upp dem...
blackparkas skrev:
Får du dem att funka?
Jag fick grymt bra deal på dem på Börsen om jag köpte 6-pack.
De levereras så nämligen. Tror att priset per set skulle blivit en bit under 200 spänn.
Men jag testade ett set och de klingade i ungefär ett halvt rep.
Kan vara rent personligt, givetivs. Men jag har hört flera som säger samma sak.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
blackparkas skrev:
Får du dem att funka?
De levereras så nämligen. Tror att priset per set skulle blivit en bit under 200 spänn.
Men jag testade ett set och de klingade i ungefär ett halvt rep.
Kan vara rent personligt, givetivs. Men jag har hört flera som säger samma sak.
Hörrudu... ja jag vet inte...
Egentligen tror jag de levereras 50 70 95 115.
Dock så hade de inga kompletta set på hylla och inte i lager hos leverantören så det fick bli ihopplock, 95:an fanns inte så det blev 90 istället.
Har knappt hunnit repa med dem, spelade in i studion med dem och se´n har vi inte repat se´n dess och basen de sitter på nu (specialen) har jag inte använt knappt nå´t.
Får återkomma om den saken, kostade fö 325 spänn för ett set.
Geddy_Lee skrev:
kostade fö 325 spänn för ett set.
Då var det ett riktigt bra pris jag fick för 6 paket, mao.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Geddy_Lee skrev:
kostade fö 325 spänn för ett set.
Då var det ett riktigt bra pris jag fick för 6 paket, mao.
Absolut!
No snack about it.
Håller med ang onkel konkel/björn r för den delen...