Stränghöjd på rickenbacker

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Stränghöjd på rickenbacker

Inlägg av xfredrikx »

stränghöjden på min rickenbacker 4003 är ungefär en halv centimeter.. jämfört med min fender där den är typ 0.2-0.3 cm

Personligen tycker jag det är för jävla högt och rätt svårspelat. Har dock lärt mig spela på det men skulle trivas bättre med lägre.

Det borde väl inte vara omöjligt?

Har hört mycket om att rick's har hög stränghöjd osv osv men halsen är ju spikrak på den och det finns gott om utrymme för att sänka sadeln ännu mer.

Den är riktigt skön att spela på förutom att stränghöjden är pinsamt hög, som sagt. Så med lite lägre stränghöjd skulle den vara mums!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Pratar du om 12:e bandet? Kan du alltså inte sänka den mer? Vart skramlar det.
Rick låter bäst med låg stränghöjd, ganska rak hals och lite schysst rassel på band 1-7.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

anli skrev:Pratar du om 12:e bandet? Kan du alltså inte sänka den mer? Vart skramlar det.
Rick låter bäst med låg stränghöjd, ganska rak hals och lite schysst rassel på band 1-7.
Aa på tolvte bandet.

Skramlar precis ingenting alls någonstans.

Vill nog inte sänka det själv tror jag, har inte tillräckligt bra gehör/stämmis för att kunna intonera den sen
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

xfredrikx skrev:
anli skrev:Pratar du om 12:e bandet? Kan du alltså inte sänka den mer? Vart skramlar det.
Aa på tolvte bandet.

Vill nog inte sänka det själv tror jag, har inte tillräckligt bra gehör/stämmis för att kunna intonera den sen
jaha?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

anli skrev:
xfredrikx skrev:
Aa på tolvte bandet.

jaha?

HAhaha.....

Det var inget
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Du kan nog sänka stränghöjden utan att det påverkar intoneringen alltför mycket.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

annars köper du en bra stämapparat och lämnar tillbaks den på öppet köp inom en vecka. då kan du intonera en sträng om dagen och ändå ha tid över.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Visst var d väl rickenbacker som man inte skulle gnaga på dragstången innan man släppt på strängarna? E d lika på både nya & gamla?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Phear skrev:Visst var d väl rickenbacker som man inte skulle gnaga på dragstången innan man släppt på strängarna? E d lika på både nya & gamla?
Släppa på strängar vet jag inte men på äldre ska man efter att man släppt dragstängerna med handkraft böja halsen till önskad böj och sen dra åt igen.
Och på nyare drar man halsen med hjälp av dragstängerna som på dom flesta andra fabrikat..

Har jag fattat för iaf..

Och angående stränghöjd så dra dom två insex skuvarna på vardera sida om stallet medsols (har jag för mig, det syns vartåt det barkar när du skruvar) så sänker du strängarna, det påverkar inte intonering så mycket, det gjorde det iaf inte på min Ric..
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

jimbeam skrev:
Phear skrev:Visst var d väl rickenbacker som man inte skulle gnaga på dragstången innan man släppt på strängarna? E d lika på både nya & gamla?
Släppa på strängar vet jag inte men på äldre ska man efter att man släppt dragstängerna med handkraft böja halsen till önskad böj och sen dra åt igen.
Och på nyare drar man halsen med hjälp av dragstängerna som på dom flesta andra fabrikat..

Har jag fattat för iaf..

Och angående stränghöjd så dra dom två insex skuvarna på vardera sida om stallet medsols (har jag för mig, det syns vartåt det barkar när du skruvar) så sänker du strängarna, det påverkar inte intonering så mycket, det gjorde det iaf inte på min Ric..
Läste nåt om det i Fuzz för många herrans år sen. Många har krökt dragstängerna & en del har t.o.m skallen gått av på, men det kanske bara gäller äldre basar?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem

Inlägg av 4001_cs »

En Rickenbacker är som en gammal engelsk sportbil eller nåt sånt. Den ska vara perfekt justerad, med nya strängar och i bra skick för att man ska få det rätta ljudet & feelingen.

Inte som en gammal Fender P som alltid låter nice, oavsett hur döda strängarna är eller hur dåligt justerad halsen än är.

Dragstångsjusteringen är lite lurig, läs på innan.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Phear skrev:
jimbeam skrev:

Har jag fattat för iaf..

Läste nåt om det i Fuzz för många herrans år sen. Många har krökt dragstängerna & en del har t.o.m skallen gått av på, men det kanske bara gäller äldre basar?
'

Det gäller nya med.
Alltid samma princip på Rickenbacker.

Det har både sina fördelar och nackdelar men är du osäker på hur det ska göras så lämna in den till någon som du vet kan Rickenbacker.
Det finns många gitarrtekniker som också inte riktigt vet hur en Rick fungerar i dragstängerna så det gäller att hitta en bra.

Jag vet ju hur det ska göras men jag kommer nog lämna in min Rick när det blir dags iaf.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

YZZ skrev:
Phear skrev:
jimbeam skrev:

Har jag fattat för iaf..

'

Det gäller nya med.

Det har både sina fördelar och nackdelar men är du osäker på hur det ska göras så lämna in den till någon som du vet kan Rickenbacker.
Det finns många gitarrtekniker som också inte riktigt vet hur en Rick fungerar i dragstängerna så det gäller att hitta en bra.

Jag vet ju hur det ska göras men jag kommer nog lämna in min Rick när det blir dags iaf.
Nu quotar jag min care and maintenance manual till min Rickenbacker.

"Neck adjustment: with the instrument in tune sight the neck for a bow or underbow by resting the body on a level table at an approximate 45 degree angle holdin the top horn near the strap bolt.
Do not hold by the neck or head as doing so will change the position of the neck.

Should adjustment be necessary take the strings out of the nutgrooves to allow room to remove the nameplate from the head of the instrument. after replacing strings to the groove of the nut retune to assure normal tension on the neck.

Repeat the sighting step to confirm the amount of bow or underbow in the neck.
Using 1/4 inch nut driver wrench turn only half a turn at a time.
Turn the nut clockwise to correct an underbow, counterclockwise to straighten an underbow.
Continue this until the disired angle of the neck is obtained.

On instruments produced before September 1 1984 first loosen the trussrod nuts then move the neck manually to the desired position and snug the rod up to hold that position. Do not rely on the rod to provide the bowing force.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

jimbeam skrev:
YZZ skrev:
Phear skrev:
jimbeam skrev:

Har jag fattat för iaf..

'

Det gäller nya med.

Nu quotar jag min care and maintenance manual till min Rickenbacker.

"Neck adjustment: with the instrument in tune sight the neck for a bow or underbow by resting the body on a level table at an approximate 45 degree angle holdin the top horn near the strap bolt.
Do not hold by the neck or head as doing so will change the position of the neck.

Should adjustment be necessary take the strings out of the nutgrooves to allow room to remove the nameplate from the head of the instrument. after replacing strings to the groove of the nut retune to assure normal tension on the neck.

Repeat the sighting step to confirm the amount of bow or underbow in the neck.
Using 1/4 inch nut driver wrench turn only half a turn at a time.
Turn the nut clockwise to correct an underbow, counterclockwise to straighten an underbow.
Continue this until the disired angle of the neck is obtained.

On instruments produced before September 1 1984 first loosen the trussrod nuts then move the neck manually to the desired position and snug the rod up to hold that position. Do not rely on the rod to provide the bowing force.
Ah ja då mindes jag fel.. :D

Men ja där står allt som behövs vetas.

YZZ
Skriv svar