EQ - inspelning

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

EQ - inspelning

Inlägg av Cuba »

Tjo,

Sitter lägger nya basspår på en demo och okunnigheten kommer nu till sin rätt. Jag är helt novis på Cubase och det är nog där problemet ligger, tror jag. Basen jag använder är bandlös med volym- och tonkontroll.

Problemet ligger i ljudet. Basen är otroligt middig, jag får ingen botten alls och vill EQa upp den.

Hur gör jag bäst? Ska man spela in som det är och fixa det i mixningen eller ska jag sätta ett EQ i kedjan någonstans? Ska jag sätta stärkaren (GB Shuttle) emellan? EQ-pedal?

Har kopplat: Bas -> EBS MultiComp -> Focusrite Saffire (Line mode: INST) -> Datorn.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

kör någon form av preamp innan ljudkortet.. vad kör du för plug till basen? är den bara rakt line så kommer den låta rätt tom.. bluetube är ett pluginkit som har rätt bra eq och kompressorer..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Janne

Inlägg av Janne »

Jag skulle ha skippat multicompen också och bara kört in ren signal. Har du den vita saffire? Då kan ju hårdvarueffekterna i den vara lite knasigt inställda, antingen skulle jag ratta fram ett bra ljud via dom eller helt rent och effekter i cubase efteråt.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

johnne skrev:kör någon form av preamp innan ljudkortet.. vad kör du för plug till basen? är den bara rakt line så kommer den låta rätt tom.. bluetube är ett pluginkit som har rätt bra eq och kompressorer..
Vet inte, inget tror jag. Har bara kopplat som jag beskrev tidigare. Inte rört ett enda reglage förutom på ljudkortet där jag ställt in signalstyrkan. Alltså rak line. Kör jag på min preampbestyckade bas så får jag till ljudet med basens preamp... men är det rätt att göra så?
Janne skrev:Jag skulle ha skippat multicompen också och bara kört in ren signal. Har du den vita saffire? Då kan ju hårdvarueffekterna i den vara lite knasigt inställda, antingen skulle jag ratta fram ett bra ljud via dom eller helt rent och effekter i cubase efteråt.
Det är den vita Saffiren. Har försökt ratta lite där men det gick inget vidare. Man kan ju välja en massa olika inställningar där (Bass, Combo, Vocal.... etc.) men allt låter sämre. Får nog läsa på lite mer där.

Det är inget stort projekt. Vi vill lägga upp en simpel demo på en hemsida och visa lite hur vi låter.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Du kan låna min Sansamp BDDI om du vill, bara att slå en signal vettu ;)
Janne

Inlägg av Janne »

Värt att kolla över kompressor, EQ och förstärkarsimulering i kortet då, enklast är väl att ha allt på off och fixa till senare. Fast om du vill ratta i saffiren så kan du ju välja bort de fasta presetsen och ratta själv. Expert settings heter det väl :D
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Janne skrev:Värt att kolla över kompressor, EQ och förstärkarsimulering i kortet då, enklast är väl att ha allt på off och fixa till senare. Fast om du vill ratta i saffiren så kan du ju välja bort de fasta presetsen och ratta själv. Expert settings heter det väl :D
Tilläggas bör att jag sitter med hörlurar och det är väl stort minus kan jag tänka. Jag får helt enkelt ratta runt.
Boom skrev:Du kan låna min Sansamp BDDI om du vill, bara att slå en signal vettu ;)
Det var väl så jag tänkte. Är den som en EBS MBII, den har jag lite koll på ialafall?
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Boom skrev:Du kan låna min Sansamp BDDI om du vill, bara att slå en signal vettu ;)
Mycket bra tips!
Den är bättre än EBS Microbassen när det handlar om att spela in en bas med rätt karraktär direkt i dator.
Den är inte bara bra den är brilljant!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Tack snälla ni för alla tips. :hug: Jag rattar vidare. Tack Boom för utlåningen.... Jag hanske hugger på den.

Låten är Natural Woman http://open.spotify.com/track/2y6iRy18g7nZToTmvT7Lee

Vore det inte lite gött med bandlöst på den??
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Tycker du ska testa min BDDI, det kostar ju ingenting ;)

Om du spelar in Natural Woman med en bandlös bas så kommer jag modifiera din bandlösa bas så att den blir hopfällbar :twisted:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Boom skrev:Tycker du ska testa min BDDI, det kostar ju ingenting ;)

Om du spelar in Natural Woman med en bandlös bas så kommer jag modifiera din bandlösa bas så att den blir hopfällbar :twisted:
Det är helt OK Anders .... för det är inte min bas.... :lol:
Crippa
Medlem

Studio Devil

Inlägg av Crippa »

Testa med pluggen Studio Devil. Får vilken skit som helst att låta gud...
Ampeg. Rickenbacker. Sandberg.
Skriv svar