Härligt forum! Jag har länge haft en kontrabas men aldrig spelat speciellt mycket på den, den har mest stått och dammat! Men nu har jag tagit upp mitt intresse igen och bestämt mig för att bli en god kontrabas-spelare! I tonåren tog jag några lektioner men tappade intresset för det ganska snabbt och körde själv hemma istället. Nötte in låtar på gehör, mycket roligare att spela ett svängigt boogie-woogie stycke istället för petronellas paraply, know what i mean?

1.Min bas är inte den största, tror med största sannolikhet att det är en 3/4. Men när jag har stackeln fullt utdragen (ca 25cm) kommer sadeln i höjd med min nästipp (jag är 178). Är min bas för liten? Spelar det så stor roll? I övrigt tycker jag den känns ganska bra rent ergonomiskt.
2. Jag kör pizzicato men känns inte riktigt som att min bas är specifikt lämpad för det, men jag kanske är ute och cyklar. Den har stålsträngar, mellan 1-2 fingrar mellan brädan och strängarna. Jag vill spela rockabilly och vill inom snar framtid lära mig olika slap-tekniker. När jag spelar har jag svårt för vänsterhanden, bövelens hårda strängar och jag måste trycka väldigt hårt! Finns det sätt att göra det lättare eller är det bara för mig att bli starkare? Givetvist förstår jag att jag borde träna men jag har lite bråttom

3. Några i göteborg som vill hänga?

Tack på förhand!