Jag hade glädjen att spela in hos Johan Dereborn i helgen. Vi spelade in kontran på 2 kanaler med D Gage-Soundclip på ena och en Kondensatormik på andra kanalen.
Resultatet blev ett stort,fylligt, tydligt och träigt sound ( t.o.m. lite funky !)där Soundclipen tog hand om sträng och anslag och kondingen skötte kroppsljudet
Förmodligen en CM3 (CM2 är väl för övrigt bara en äldre version av samma mik som inte tillverkas längre). Jag spelade själv in ett snabbt testklipp med en sån hemma vid datorn bara för att kolla hur den lät och blev förbluffad över hur bra den funkade till kontra. Fick förstås med en del trist rumsakustik och datorsurr och sånt och mitt lir är ju inte på högsta nivån men man kan ändå höra mikens potential tycker jag. Postade länken då men här är den igen för skojs skull:
dereborn skrev:Det var en cm2!
Vi använde även en tredje kanal. Soundclip:en genom MESA Walkabout scout. Line out. Lite adderad rörvärme bara. Fint som snus!
Ja den där Mesan lät för jävla bra och gav en oanständigt skön knuff som liveljud i studion även på kontran.
Du kan du Johan !
MatsD skrev:Förmodligen en CM3 (CM2 är väl för övrigt bara en äldre version av samma mik som inte tillverkas längre). Jag spelade själv in ett snabbt testklipp med en sån hemma vid datorn bara för att kolla hur den lät och blev förbluffad över hur bra den funkade till kontra. Fick förstås med en del trist rumsakustik och datorsurr och sånt och mitt lir är ju inte på högsta nivån men man kan ändå höra mikens potential tycker jag. Postade länken då men här är den igen för skojs skull:
En mik jag kan rekommendera - inte bara till att spela in kontra. Dock lite rundgångskänslig som livemik skulle jag tro. Dyr är den inte heller.
/Mats D
lät bra det där, definitivt en bra mick för det mesta bevisligen.
Skulle du sen frigöra micken från stallet så skulle du minska en del på rundgångskänsligheten och biljud (obs inte billjud ) Generellt mår kondingar bättre av att "hänga" fritt , Tack för klippet MatsD
( PS ! är ljudpinnen limmad ? )
det kommer Jooel , känns inte rätt mot någon att lägga ut råmixar just nu.
Den som väntar på nåt gott osv
Jag kan skicka några solade basfiler till dej, Nisse.
Sen kan du lägga upp det om du vill.
Jag undviker dock att utlova någon specifik tidpunkt för detta....