Ljudkort + dator, usb-mixer, digitalporta?
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ljudkort + dator, usb-mixer, digitalporta?
Hej
Jag sitter med ett väldigt litet ljudkort till min dator (Line 6 Toneport GX). Normalt sett agerar det utljudet från tex Spotify eftersom det är mycket bättre ljud än i datorns (laptop) ljudkort.
Egentligen har jag tröttnat lite på meckandet med dator + ljudkort när jag skall göra enkla inspelningar. Dessutom har GX:en ingen XLR-ingång (alltså heller ingen 48 V-matning).
Nu snart skall jag få hem en bra mikrofon (som kräver 48 V) och därför har jag också börjat snegla på lite alternativ till GX:n. Egentligen skulle det vara ok med ett litet mixerbord och koppla det till GX:n. Men då sitter jag ändå och behöver mecka med dator...
Jag har sneglat lite på USB-mixerbord, men de flesta verka vara tvåkanaliga till/från dator. Tex Alesis MultiMix 4/8 USB har flerkanalig överföring. Det låter fint tycker jag. Men då behöver man ändå mecka med dator för att göra inspelningar...
Givetvis har jag också sneglat på lite nyare USB-ljudkort med fler ingångar och XLR med 48 V. Och då slutar det vars? Jo, i datormeckande vid inspelning...
Mina försök att reda ut vad jag har lust att använda verkar numera sträcka sig mot någon form av digitalporta. Och vips har jag sett att Zoom har en version som heter R16. Den spelar in på SD-kort, hela 8 kanaler samtidigt, klarar 48 V på två kanaler, Hi-Z på en kanal och har två inbyggda mikrofoner. Att den dessutom kan kopplas till dator via USB och agera ljudkort är ju ett plus de gånger jag vill mecka med dator (eller bearbeta inspelningar). Och mer plus är ju att den kan användas som kontroll till inspelningsprogram.
Är Zoom R16 i sitt lilla, nätta format, det jag egentligen behöver? Vad tror ni på PB om det? En portabel enhet till relativt lågt pris och verkar vara mycket flexibel.
Kanske kan man komplettera R16 med en lös och lite bättre mikpreamp senare?
/MrBaloo
Jag sitter med ett väldigt litet ljudkort till min dator (Line 6 Toneport GX). Normalt sett agerar det utljudet från tex Spotify eftersom det är mycket bättre ljud än i datorns (laptop) ljudkort.
Egentligen har jag tröttnat lite på meckandet med dator + ljudkort när jag skall göra enkla inspelningar. Dessutom har GX:en ingen XLR-ingång (alltså heller ingen 48 V-matning).
Nu snart skall jag få hem en bra mikrofon (som kräver 48 V) och därför har jag också börjat snegla på lite alternativ till GX:n. Egentligen skulle det vara ok med ett litet mixerbord och koppla det till GX:n. Men då sitter jag ändå och behöver mecka med dator...
Jag har sneglat lite på USB-mixerbord, men de flesta verka vara tvåkanaliga till/från dator. Tex Alesis MultiMix 4/8 USB har flerkanalig överföring. Det låter fint tycker jag. Men då behöver man ändå mecka med dator för att göra inspelningar...
Givetvis har jag också sneglat på lite nyare USB-ljudkort med fler ingångar och XLR med 48 V. Och då slutar det vars? Jo, i datormeckande vid inspelning...
Mina försök att reda ut vad jag har lust att använda verkar numera sträcka sig mot någon form av digitalporta. Och vips har jag sett att Zoom har en version som heter R16. Den spelar in på SD-kort, hela 8 kanaler samtidigt, klarar 48 V på två kanaler, Hi-Z på en kanal och har två inbyggda mikrofoner. Att den dessutom kan kopplas till dator via USB och agera ljudkort är ju ett plus de gånger jag vill mecka med dator (eller bearbeta inspelningar). Och mer plus är ju att den kan användas som kontroll till inspelningsprogram.
Är Zoom R16 i sitt lilla, nätta format, det jag egentligen behöver? Vad tror ni på PB om det? En portabel enhet till relativt lågt pris och verkar vara mycket flexibel.
Kanske kan man komplettera R16 med en lös och lite bättre mikpreamp senare?
/MrBaloo
- Jan Hellman
- VIP medlem
Det här med inspelning handlar egentligen helt om vart man vill lägga ribban vad det gäller arbetssätt, ekonomi och ljudkvalitet. En digitalporta kan definitivt vara ett enkelt sätt att spela in musik på och ofta slipper man en hel del datastrul. En sångare som jag spelat med spelade in en hel platta på en Zoom H2. Han mixade dock i sin dator med väldigt enkla medel. Så här blev slutresultatet:
http://open.spotify.com/track/6FLo1Q59hfk1ns95ERyzx4
http://open.spotify.com/track/2QmMRePMhYRpA3sGkCzoXF
H2:ans inbyggda mikrofon till allt och mixat i Cubase på hans väldigt enkla PC genom vanliga stereohögtalare. En H2 är betydligt mycket mer begränsad än den Zoom digitalporta du tittat på. Men det mesta funkar om man lär sig prylarna ordentligt och använder öronen. Och kontrollyssnar hemma hos polare......
Ingen aning hur en Zoom R16 funkar när man lägger EQ på kanalerna och hur bra effekterna är. Ingen aning tyvärr. Verkar som att man kan spela in på 24 bitar, 44,1 kHz i alla fall och det är faktiskt hyffsat viktigt. 24-bitarsinspelning gör att man får REJÄLT mycket bättre headroom i jämförelse med 16 bitar. I princip behöver inte en digitalporta vara en dålig idé om man föredrar det sättet att jobba på. Och jag tror nog att man slipper en del strul. Och om man vill kan man ju exportera ljudfilerna och importera dom i ett bättre datorbaserat system om man nu skulle vilja mixa i en lite mer kontrollerad miljö med bättre prylar än vad man själv har.
Skitsvårt att råda. Skulle egentligen råda dig att kliva förbi någon butik och få den demonstrerad för dig. Och om du är nöjd med den, kliv då INTE hem och beställ den på Thomann om dom nu skulle vara några hundringar billigare. Köp den i butiken istället. Det är mer schysst.
Jag personligen föredrar att jobba i dator med ett bra ljudkort. Det känns för min del mer hållbart långsiktigt. Men det är jag. Och gärna en bra preamp innan. Många mickpreamps i ljudkort suger häströv. Framförallt dom lite billigare. Men, som sagt, det handlar helt om vad man har för krav. Och hur man vill jobba.
Ursäkta att jag inte kan ge bättre råd än så.
MVH//Jan
http://open.spotify.com/track/6FLo1Q59hfk1ns95ERyzx4
http://open.spotify.com/track/2QmMRePMhYRpA3sGkCzoXF
H2:ans inbyggda mikrofon till allt och mixat i Cubase på hans väldigt enkla PC genom vanliga stereohögtalare. En H2 är betydligt mycket mer begränsad än den Zoom digitalporta du tittat på. Men det mesta funkar om man lär sig prylarna ordentligt och använder öronen. Och kontrollyssnar hemma hos polare......
Ingen aning hur en Zoom R16 funkar när man lägger EQ på kanalerna och hur bra effekterna är. Ingen aning tyvärr. Verkar som att man kan spela in på 24 bitar, 44,1 kHz i alla fall och det är faktiskt hyffsat viktigt. 24-bitarsinspelning gör att man får REJÄLT mycket bättre headroom i jämförelse med 16 bitar. I princip behöver inte en digitalporta vara en dålig idé om man föredrar det sättet att jobba på. Och jag tror nog att man slipper en del strul. Och om man vill kan man ju exportera ljudfilerna och importera dom i ett bättre datorbaserat system om man nu skulle vilja mixa i en lite mer kontrollerad miljö med bättre prylar än vad man själv har.
Skitsvårt att råda. Skulle egentligen råda dig att kliva förbi någon butik och få den demonstrerad för dig. Och om du är nöjd med den, kliv då INTE hem och beställ den på Thomann om dom nu skulle vara några hundringar billigare. Köp den i butiken istället. Det är mer schysst.
Jag personligen föredrar att jobba i dator med ett bra ljudkort. Det känns för min del mer hållbart långsiktigt. Men det är jag. Och gärna en bra preamp innan. Många mickpreamps i ljudkort suger häströv. Framförallt dom lite billigare. Men, som sagt, det handlar helt om vad man har för krav. Och hur man vill jobba.
Ursäkta att jag inte kan ge bättre råd än så.
MVH//Jan
- GandhiMK2
- Medlem++
Om den är billigare på thomann så kan du nämna det för dom i affären och se om dom kanske kan närma sej det priset. En stor musikaffär i sthlm sa ja, dom där priserna kan vi tyvärr inte konkurrera med! Köp på Thomann. Då handlade d om 1300 kr ellller 2200...
Han i affären ringde sen generalagenten och påpekade det helt orimliga i prisskillnaden och att han blivit tvungen att be mej gå till tysken...
Han i affären ringde sen generalagenten och påpekade det helt orimliga i prisskillnaden och att han blivit tvungen att be mej gå till tysken...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jasså. Det var du.f-bass skrev:Om den är billigare på thomann så kan du nämna det för dom i affären och se om dom kanske kan närma sej det priset. En stor musikaffär i sthlm sa ja, dom där priserna kan vi tyvärr inte konkurrera med! Köp på Thomann. Då handlade d om 1300 kr ellller 2200...

Ska så man givetvis göra. Affärerna gör allt för att konkurrera med Thomann men tyvärr premierar vissa tillverkare Thomann och säljer billigare till dom då dom ofta beställer en hyffsat stor mängd av varje vara i ett bräde. Men problemet är att agenturerna i andra länder och musikaffärerna i dessa länder blir rejält lidande. Och nu försöker agenturerna och affärerna sätta hårt mot hårt och pressa priserna gentemot tillverkarna för att ha en möjlighet att kunna konkurrera på hyffsat samma villkor som Thomann. Så säger man till att Thomann säljer en vara för ett visst pris så gör ofta affärerna sitt bästa för att matcha detta pris. Men jag tycker att det är god hyffs att ge butikerna en chans. Det är inte helt schysst att gå och klämma på saker i butikerna och sen beställa på Thomann. Åtminstone inte utan att först ha gett butiken i fråga en chans. Annars utarmas dom lokala butikerna och det kommer straffa sig rejält långsiktigt. BÅDE för kund, butik, agentur OCH tillverkaren. Ge butikerna en chans. Det är viktigt.
MVH//Jan
- Assar
- Medlem+
Instämmer till fullo. Det vore jäkligt synd om butikerna försvann.JanTheWhite skrev: / ... Men jag tycker att det är god hyffs att ge butikerna en chans. Det är inte helt schysst att gå och klämma på saker i butikerna och sen beställa på Thomann. Åtminstone inte utan att först ha gett butiken i fråga en chans. Annars utarmas dom lokala butikerna och det kommer straffa sig rejält långsiktigt. BÅDE för kund, butik, agentur OCH tillverkaren. Ge butikerna en chans. Det är viktigt.
Men det är inte helt lätt ibland. Jag har just beställt en obasförstärkare hos Engländaren. Jag var inne på några av butikerna här i stan, men ingen kom ens i närheten av Engländarens pris.
Självklart testade jag förstärkaren i butiken. Min intention var faktiskt att köpa lokalt även om det skulle bli något dyrare. Jag tycker det är värt flera hundralappar för möjligheten att testa innan köp. Men när Engländaren tar 4800 kr och det sänkta priset hos butiken är 7100 kr (ordinarie 7800 kr) så är prisskillnaden för stor. Det handlar om en prissänkning på 32%!
Kanske ser framtiden ut så att alla handlar på postorder, och enda stället man kan testa är hos bekanta som redan köpt prylen. Det blir en strålande framtid för Glanshammarsträffar!
- MartinB
- Medlem+
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ja, jag förstår att vi har olika mål med inspelning. Du har en proffessionell studio och jag har just nu *bara* möjlighet att få musik in i datorn.JanTheWhite skrev:Det här med inspelning handlar egentligen helt om vart man vill lägga ribban vad det gäller arbetssätt, ekonomi och ljudkvalitet. En digitalporta kan definitivt vara ett enkelt sätt att spela in musik på och ofta slipper man en hel del datastrul.
...
Men det mesta funkar om man lär sig prylarna ordentligt och använder öronen. Och kontrollyssnar hemma hos polare......
...
Verkar som att man kan spela in på 24 bitar, 44,1 kHz i alla fall och det är faktiskt hyffsat viktigt. 24-bitarsinspelning gör att man får REJÄLT mycket bättre headroom i jämförelse med 16 bitar. I princip behöver inte en digitalporta vara en dålig idé om man föredrar det sättet att jobba på. Och jag tror nog att man slipper en del strul. Och om man vill kan man ju exportera ljudfilerna och importera dom i ett bättre datorbaserat system om man nu skulle vilja mixa i en lite mer kontrollerad miljö med bättre prylar än vad man själv har.
...
Jag personligen föredrar att jobba i dator med ett bra ljudkort.
...
Mina enda studioerfarenheter baseras på två inspelade "fullängdsprojekt" som blev dels en kassett och en cd. Det spelades in i på en 16-kanals rullbandare på den tiden det mesta var analogt.
Det känns som om jag fashineras av att kunna spela in musik direkt på ett "analogt" vis. Gärna nära en live-aktig session med bandpolare. Kanske även med kören som jag har fått äran att vara stadigvarande bassist i. Rtt relativt lågt "allt i ett"-pris känns faktiskt ganska viktigt efterom det är inspelning på högst hobbybaserad nivå som det handlar om. Men att ha en bra grund till ev. fortsättning med överflyttning av audio-filer till datorn för färdigställande är ju jättebra med tex R16:en.
Du har även väldigt rätt i att det viktigaste är att man lär sig använda de redskap man har. Ex. vis kan texteditorn Notepad i Windows vara ett bättre verktyg att skriva en teknisk rapport i om man inte behärskar Word (eller likanande WYSIWYG-verktyg).
Bra poäng med 16- respektive 24-bitars upplösning. Det tänkte jag kanske inte mycket på mer än att det ser bra ut med 24-bit "på pappret". Egentligen tycker jag inte att datorinspelning är struligt. Jag är en datavän ut i fingerspetsarna och det är sällan en dator går dåligt i mina händer (ok, ta inte det som någon form av skryt bara). Det jag känner med att sitta vid en dator och försöka spela in något är mer att min dator inte är installerad i rummet så att man får plats med gitarr, bas eller dyligt bredvid skrivbordet. Men det går ju iofs att praktiskt lösa.
Ja, ett dedikerat ljudkort blir förmodligen det bästa alternativet om man vill prioriter ljudkvalitet. Just nu känns det som om enkelt och portabelt är högt på min priolista. Men jag funderar nog vidare på alternativen.
mvh
MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Lite OT och bidrag till trådkapningen:
Ja, det är ju trist att lokala butiker inte alltid kan konkurrera prismässigt med tysken.
Det som en butik kan konkurrera med är service: beställa hem det man vill köpa till ett bra och rimligt pris och med snabb leverans. Det är bra service vid köptillfället. Dessutom är kompetent och bra råd av personalen helt fantastiskt att få. Även om man tror sig veta vad man vill ha så kanske de har bättre alternativ att erbjuda. Dvs. någon att diskuteras med.
Mvh
MrBaloo

Ja, det är ju trist att lokala butiker inte alltid kan konkurrera prismässigt med tysken.
Det som en butik kan konkurrera med är service: beställa hem det man vill köpa till ett bra och rimligt pris och med snabb leverans. Det är bra service vid köptillfället. Dessutom är kompetent och bra råd av personalen helt fantastiskt att få. Även om man tror sig veta vad man vill ha så kanske de har bättre alternativ att erbjuda. Dvs. någon att diskuteras med.
Mvh
MrBaloo
- Doningen
- Medlem+
Jag var i princip i samma läge som du, hade ett ljudkort, mixer och mick för hemmainspelningar. Men lessnade på att alltid behöva sätta på datorn för att få ngt gjort. Så jag köpte en Zoom H4n, och den har jag använt jättemycket. Det lustiga är att jag använder datorn mer nu också, när det är läge att börja mixa.
Tror att H4n, R16 och storebror R24 i princip har samma effekter och teknik i övrigt. Effekterna kunde väl låtit roligare, men det kan man ju fixa med bra gratispluggar i datorn. Så, mitt råd om du vill ha en enklare lösning för att spela in: köp någon av Zooms grunkor och testa!
Tror att H4n, R16 och storebror R24 i princip har samma effekter och teknik i övrigt. Effekterna kunde väl låtit roligare, men det kan man ju fixa med bra gratispluggar i datorn. Så, mitt råd om du vill ha en enklare lösning för att spela in: köp någon av Zooms grunkor och testa!
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- MartinB
- Medlem+
Bara en fråga: du måste alltså spela in på en stationär dator? för att spela in på laptop med externt ljudkort är ganska smidigt. men själv har jag ju tillgång till skolans studio en termin till, så än behöver jag bara ett USB minne när jag ska spela in. Hursomhelst, så många alternativ till bra analog inspelning verkar inte finnas särskillt lättillgängligt... så jag rekommenderar digital inspelning. T.ex Digidesigns M-box finns det folk med blandade relationer till. Många älskar dem, några hatar dem ännu mer, med bortsett från subtila saker ger de dig bra ljud in i datorn och Pro Tools LE medföljer. Liknande varianter finns lite varstans. har inte järnkoll på marknaden...
/Martin
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
TDHP skrev:Tja, vill du köpa en bra digitalporta så avbryter jag mitt lotteri!

Tack så mycket för erbjudandet. Men jag tror nog att du kan fortsätta lotteriet. Än så länge har jag nog inte helt kommit fram till vad som jag vill ha och behöver. Så ev. inköp kommer nog lite längre fram. Annars verkar Fostex:en ju vara en riktigt bra "arbetskompis" vid inspelande.
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Njae, jag och familjen har en bra laptop. Men den är faktiskt stationär med en massa tillbehör inikopplade (skrivare, scanner, högtalare, ljudkort, extern hårddisk, kamera, bankdosor, nätaggregat, osv). Så det blir ju lite kablar och tillbehör att koppla varje gång man behöver flytta "steken" + att övriga familjen inte kan använda den om den används som inspelningsbox.psykopatsak skrev:Bara en fråga: du måste alltså spela in på en stationär dator?
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ja, en poäng är ju att kunna spela in "lika enkelt" som att koppla in basen i förstärkaren och vara igång...Doningen skrev:Jag var i princip i samma läge som du, hade ett ljudkort, mixer och mick för hemmainspelningar. Men lessnade på att alltid behöva sätta på datorn för att få ngt gjort. Så jag köpte en Zoom H4n, och den har jag använt jättemycket. Det lustiga är att jag använder datorn mer nu också, när det är läge att börja mixa.
De flesta user reviews av Zooms inspelningsgrunkor är ju rätt positiva, så fler än du verkar ha mycket glädje/nytta av dessa produkter.
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ok, nu sitter jag här med en Zoom R24. Än har jag bara packat upp den ur kartongen, installerat drivrutiner och Cubase 5 LE i datorn. Jag har dock hunnit provat göra några ytterst enkla testinspelningar med R24:an som stand-alone-maskin: akustisk gitarr med de två inbyggda mickarna i apparaten samt linead Cirrus-bas. Lyssnar jag på resultatet i hörlurar med lite reverb på gitarren är jag riktigt imponerad av ljudet. Gittarren låter mycket autentiskt och det känns overkligt att ingen spelar på gitarren runt mitt huvud. Basen låter också väldigt bra i mixen av dessa tre spår (2x gitarr + bas). Jag råkade dessutom få med någon som pratade när jag spelade in gitarren. Varje gång jag lyssnar på inspelningen är det som om samma person står bakom ryggen på mig och snackar.
Just det, detta var mina första stapplande intryck. Dessutom är R24:an väldigt lättmanövererad. Nu skall jag bara läsa in mig på manualen så att apparaten kommer till sitt fulla bruk. Idag på spelningen med "min" kör fick jag nästan lite abstinens efter min R24. Det skulle vara smutt att spela in de sjönsjungande körmedlemmarna tillsammans med kompet i en flerspårstagning.
R24:an kommer jag få mycket nytta av.
/MrBaloo
Just det, detta var mina första stapplande intryck. Dessutom är R24:an väldigt lättmanövererad. Nu skall jag bara läsa in mig på manualen så att apparaten kommer till sitt fulla bruk. Idag på spelningen med "min" kör fick jag nästan lite abstinens efter min R24. Det skulle vara smutt att spela in de sjönsjungande körmedlemmarna tillsammans med kompet i en flerspårstagning.
R24:an kommer jag få mycket nytta av.
/MrBaloo
- Doningen
- Medlem+
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Jo, egentligen tänkte jag skaffa en R16, men de extra finesserna och 8 kanaler till övervägde prisskillnaden till R24:an. Speciellt med hela 6 st kanaler med fantommatning.
Provade igår för första gången att koppla in mikrofoner till R24:an. Dels en kondensatormick (Milab DC-96C) driven med fantommatning och en dynamisk mick (AKG P5) utan fantommatning. Ja, med hörlurar lät det alldeles utmärkt vad jag kunde höra. Inget brus eller så.
Idag har jag suttit och labbat med lite stålsträngad gitarr + bas + inbyggd trummaskinsloop. Arret blev till sist riktigt snyggt med lite sendeffekter (reverb och chorus) som jag börjar förstå hur det hänger ihop. Ok, gitarrspelet kanske behöver mer finlir, men att höra sig själv spela bas är lite festligt ("är det verkligen jag som spelar?").
Helt underbart att kunna mixa med reglar.
Jag ser fram emot fortsättningen då jag skall koppla ihop den med Cubase 5 LE.
/MrBaloo
Provade igår för första gången att koppla in mikrofoner till R24:an. Dels en kondensatormick (Milab DC-96C) driven med fantommatning och en dynamisk mick (AKG P5) utan fantommatning. Ja, med hörlurar lät det alldeles utmärkt vad jag kunde höra. Inget brus eller så.
Idag har jag suttit och labbat med lite stålsträngad gitarr + bas + inbyggd trummaskinsloop. Arret blev till sist riktigt snyggt med lite sendeffekter (reverb och chorus) som jag börjar förstå hur det hänger ihop. Ok, gitarrspelet kanske behöver mer finlir, men att höra sig själv spela bas är lite festligt ("är det verkligen jag som spelar?").
Helt underbart att kunna mixa med reglar.
Jag ser fram emot fortsättningen då jag skall koppla ihop den med Cubase 5 LE.
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Hej igen
Nu har jag haft lite mer riktig erfarenhet av R24:an. Fortfarande är mina slutsatser: det är en superprodukt...
I helgen spelade min frus son tillsammans med en polare, in en låt helt själva. Lite grundtips på hur R24:an fungerade så var de igång direkt. Hela nio kanaler hann det bli innan lördagen var till ända. Bas (givetvis), två akustiska gitarrkanaler, två kanaler sång (lead + stämma), två kanaler rytminstrument och två mikrofonkanaler mot det inbyggda Lesliet på vår orgel. Helt suveränt resultat för att vara första gången som de gör en sådan inspelningssession. Visst lite smådings i form av puffar i micken och kanske någon punch-in/out som hörs, men annars mycket bra.
Nu har jag suttit och mixat/"mastrat" inspelningen och justerat pan, eq, reverb + ev. chorus på kanalerna samt lagt på en masteringeffekt vid nedmixning till 2-stereokanaler på masterbussen. Allt i R24:an!
Jag måste också tillägga att Milab DC-96C-micken gör stor nytta för ljudkvaliteten.
Förresten, jag har också lyckats koppla ihop R24:an med Cubase 5 LE. Där styr man respektive mixkanal och sätter solo, mute eller rec per kanal samt transportknapparna. Superenkelt!
Däremot har jag något vajs med datorns ljudsystem, knäppningar emellanåt och ibland latency på upp mot 10 s (!). Detta är ju i och för sig inte speciellt nytt (förutom latencyn) då motsvarande hände med mitt gamla Line 6 TonePort GX-ljudkort. Knäppningarna har jag även när jag kör Windows Mediaplayer ibland (på vanliga inbyggda ljudkortet). Så jag vågar påstå att det inte har att göra med R24:an. Detta skall jag lösa, det brukar gå när man väl sätter igång med att lösa problemet.
Over and out!
/MrBaloo - Supernöjd med R24:an
Nu har jag haft lite mer riktig erfarenhet av R24:an. Fortfarande är mina slutsatser: det är en superprodukt...
I helgen spelade min frus son tillsammans med en polare, in en låt helt själva. Lite grundtips på hur R24:an fungerade så var de igång direkt. Hela nio kanaler hann det bli innan lördagen var till ända. Bas (givetvis), två akustiska gitarrkanaler, två kanaler sång (lead + stämma), två kanaler rytminstrument och två mikrofonkanaler mot det inbyggda Lesliet på vår orgel. Helt suveränt resultat för att vara första gången som de gör en sådan inspelningssession. Visst lite smådings i form av puffar i micken och kanske någon punch-in/out som hörs, men annars mycket bra.
Nu har jag suttit och mixat/"mastrat" inspelningen och justerat pan, eq, reverb + ev. chorus på kanalerna samt lagt på en masteringeffekt vid nedmixning till 2-stereokanaler på masterbussen. Allt i R24:an!
Jag måste också tillägga att Milab DC-96C-micken gör stor nytta för ljudkvaliteten.
Förresten, jag har också lyckats koppla ihop R24:an med Cubase 5 LE. Där styr man respektive mixkanal och sätter solo, mute eller rec per kanal samt transportknapparna. Superenkelt!
Däremot har jag något vajs med datorns ljudsystem, knäppningar emellanåt och ibland latency på upp mot 10 s (!). Detta är ju i och för sig inte speciellt nytt (förutom latencyn) då motsvarande hände med mitt gamla Line 6 TonePort GX-ljudkort. Knäppningarna har jag även när jag kör Windows Mediaplayer ibland (på vanliga inbyggda ljudkortet). Så jag vågar påstå att det inte har att göra med R24:an. Detta skall jag lösa, det brukar gå när man väl sätter igång med att lösa problemet.
Over and out!
/MrBaloo - Supernöjd med R24:an
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Hej igen
Nu har jag faktiskt låtit R24:an få göra ett "eldprov". I söndags spelade jag in ett ungdomsrockband på 8 kanaler: sång, elgitarr, elgitarr/akustisk gitarr, synth, bas, digitaltrummor (stereo) + ambiens.
Det fungerade riktigt bra. Jag bara stoppade inspelningen mellan låtarna och satte en "marker" så att det skulle vara enkelt att hitta tillbaka. Dock märkte jag att efter några låtar blev stereospåret lite tidsförskjutet... Men det måste ha varit lite otur i arbetet, för alla låtar från början blev perfekta.
Först gjorde jag en mastermix direkt i Zoomen. Och nu har jag även kopplat ihop R24:an och datorn för lite mer seriös nedmixning i Cubase. Då var det enkelt att synkronisera trumspåret igen med övrig musik.
Dessutom hittade jag felet till den oerhörda latencyn: Cubase hade av misstag hittat ASIO DirectX i stället för Zoom ASIO. Nu fungerar det perfekt med både ljud och programstyrning...
Over and out!
/MrBaloo
Nu har jag faktiskt låtit R24:an få göra ett "eldprov". I söndags spelade jag in ett ungdomsrockband på 8 kanaler: sång, elgitarr, elgitarr/akustisk gitarr, synth, bas, digitaltrummor (stereo) + ambiens.
Det fungerade riktigt bra. Jag bara stoppade inspelningen mellan låtarna och satte en "marker" så att det skulle vara enkelt att hitta tillbaka. Dock märkte jag att efter några låtar blev stereospåret lite tidsförskjutet... Men det måste ha varit lite otur i arbetet, för alla låtar från början blev perfekta.
Först gjorde jag en mastermix direkt i Zoomen. Och nu har jag även kopplat ihop R24:an och datorn för lite mer seriös nedmixning i Cubase. Då var det enkelt att synkronisera trumspåret igen med övrig musik.
Dessutom hittade jag felet till den oerhörda latencyn: Cubase hade av misstag hittat ASIO DirectX i stället för Zoom ASIO. Nu fungerar det perfekt med både ljud och programstyrning...
Over and out!
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Lite mer uppdatering i ämnet...
Under helgens gig använde jag min R24 till att göra en grovinspelning. Jag lät alltså R24 ligga på en stol ganska nära scenen med en 20 man star kör på ena sidan (+ ev. solist) samt kompbandet (däribland jag) på andra sidan. Kompbandet bestod av pianist (spelande på en flygel), jag på bas, gitarrist samt trummis bakom plexi.
Allt spelades in med R24 i batteridriftsmod och de inbyggda mikrofonerna. Jag måste säga att det blev en riktigt lyckad inspelning av "hur vi lät" med bra balans mellan samtliga instrument och all sånginsats. Kul att dokumentera och lära sig hur man låter...
På återseende!
/MrBaloo
Under helgens gig använde jag min R24 till att göra en grovinspelning. Jag lät alltså R24 ligga på en stol ganska nära scenen med en 20 man star kör på ena sidan (+ ev. solist) samt kompbandet (däribland jag) på andra sidan. Kompbandet bestod av pianist (spelande på en flygel), jag på bas, gitarrist samt trummis bakom plexi.
Allt spelades in med R24 i batteridriftsmod och de inbyggda mikrofonerna. Jag måste säga att det blev en riktigt lyckad inspelning av "hur vi lät" med bra balans mellan samtliga instrument och all sånginsats. Kul att dokumentera och lära sig hur man låter...
På återseende!
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ohoj!
Nu har Zoom kommit med en uppdatering till R24:ans firmware. Version 1.12 är det numera. Tyvärr har jag svårt att få nedladdning från Japan fungera. Men det är bra att Zoom jobbar på sina produkter.
Förresten, i helgen gjorde jag en inspelning på samma sätt som tidiare, dvs. batteridrift och inbyggda mickar. Super!
/MrBaloo
Nu har Zoom kommit med en uppdatering till R24:ans firmware. Version 1.12 är det numera. Tyvärr har jag svårt att få nedladdning från Japan fungera. Men det är bra att Zoom jobbar på sina produkter.
Förresten, i helgen gjorde jag en inspelning på samma sätt som tidiare, dvs. batteridrift och inbyggda mickar. Super!
/MrBaloo