Lite mer om ljudkort

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Crippa
Medlem

Lite mer om ljudkort

Inlägg av Crippa »

Nu börjar jag närma mig nåt åt detta hållet.

Jag sitter med IMac, Logic 9, vill spela in full orkester(!) behöver minst 12 kanaler.

Äger bra rackkompressorer (DBX 160 osv.).

Skall jag köra med Mackie Onyx 1640i
eller
Motu 896 mk 3 http://www.motu.com/products/motuaudio/896mk3/
+ Motu 8pre

ungefär samma pris
men två helt olika lägen.

Det ena med mixer och inserts för mina kompressorer..

det andra mer digitalt om man kan säga så..

Vad tycker ni?
Ampeg. Rickenbacker. Sandberg.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Lite mer om ljudkort

Inlägg av Jan Hellman »

Crippa skrev:Nu börjar jag närma mig nåt åt detta hållet.

Jag sitter med IMac, Logic 9, vill spela in full orkester(!) behöver minst 12 kanaler.

Äger bra rackkompressorer (DBX 160 osv.).

Skall jag köra med Mackie Onyx 1640i
eller
Motu 896 mk 3 http://www.motu.com/products/motuaudio/896mk3/
+ Motu 8pre

ungefär samma pris
men två helt olika lägen.

Det ena med mixer och inserts för mina kompressorer..

det andra mer digitalt om man kan säga så..

Vad tycker ni?
För kvaliteten på ljudkorten skulle jag nog säga MOTU om det är dessa två alternativ du funderar på. Men det kan nog vara bra om du kan beskriva vad du menar när du skrivet "full orkester". Om jag skulle spela in något som kan beskrivas som "full orkester" skulle jag nog gärna ha tillgång till fler kanaler än 12..... Men, som sagt, "full orkester" kan innebära en hel massa saker.

Om det handlar om en mer klassisk orkesterinspelning brukar jag ofta strunta i kompressorer vid inspelning. Spela in så rakt och rent som möjligt. Och om du spelar in på 24 bitar, vilket du säkert kommer göra, så håll igen på inspelningssignalen. Vid 24-bits inspelningar vill man hålla sig LÅNGT från 0:an.......Väldigt långt.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Mackien är oerhört smidig. Har använt den en gång. Tveksamt om det blir lika bra ljudkvalité som med Motu. Motu har riktigt bra mickampar och helt ok A/D-omvandlare. Men, mickar och framförande gör större skillnad än preamps och A/D-omvandlare, så köp det som verkar smidigast. Kolla upp drivrutiner osv. Har hört att Mackie har haft problem med sitt firewireprotokoll, men det är säkert löst sedan länge.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har inte jobbat med Mackien själv mrn jag vet att Lasse Andersson, svinmusikalisk producent och multimusiker jävlar, använder ett och hans grejor låter obehagligt bra....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

Mackien är kanon!
dereborn

Inlägg av dereborn »

JanTheWhite skrev:...om du spelar in på 24 bitar, vilket du säkert kommer göra, så håll igen på inspelningssignalen. Vid 24-bits inspelningar vill man hålla sig LÅNGT från 0:an.......Väldigt långt.

MVH//Jan
Utveckla...nu blir jag nyfiken!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
JanTheWhite skrev:...om du spelar in på 24 bitar, vilket du säkert kommer göra, så håll igen på inspelningssignalen. Vid 24-bits inspelningar vill man hålla sig LÅNGT från 0:an.......Väldigt långt.

MVH//Jan
Utveckla...nu blir jag nyfiken!
Om man spelar in på 16 bitar får man bättre dynamik om man håller sig nära 0:an då du i och med det använder så många som möjligt av dom tillgängliga 16 bitarna. Du får ett större bitdjup. Vid 24-bits inspelning är det bättre att hålla igen på nivåerna av flera anledningar. Tvärt om mot analogbandartänket. Dom extra 8 bitarna i skillnad mellan 16 och 24 bitar skapar otroligt mycket mer headroom och dom flesta brukar propagera för att inte köra över -12 eller -10 dB peak vid 24-bitars inspelning eller mixning för bättre dynamik. Transienterna kan åka på stryk om man kommer i närheten av att maxa konvertrarna. Man har MER dynamik även om man spelar in på - 48 dB på 24 bitar (då ser man knappt att mätarna rör sig i inspelningsprogrammet) än om du spelar in maxat på 16 bitar. Massivt headroom i jämförelse. Hör man någon skillnad om man spelar in hårdrock? Inte nödvändigtvis. Hör man någon skillnad om man spelar in jazz eller klassiskt? Jepp. Och mastringstekniker med koll brukar bli glada. Testa och jämför själv. Intressant experiment. Många är fast i att hålla sig nära 0:an. Mest på grund av gammal vana.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Janne, det finns väl inget NEGATIVT med att vara nära nollan förutom att emuleringspluggarna inte kommer till sin rätt om man gasar in -0.8 db i dom?
Sen finns ingen anledning till att behandla en 24bitars insp miljö som en bandare, nej....
Hämtade fö nyss en helt ny symphony I/O med ett 8 analogt I/O och ett 16 Analoga in. Blir nog bra det!

Ngn som behöver en rosetta 800? =)

//Figge
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

JanTheWhite skrev: Om man spelar in på 16 bitar får man bättre dynamik om man håller sig nära 0:an då du i och med det använder så många som möjligt av dom tillgängliga 16 bitarna. Du får ett större bitdjup. Vid 24-bits inspelning är det bättre att hålla igen på nivåerna av flera anledningar. Tvärt om mot analogbandartänket. Dom extra 8 bitarna i skillnad mellan 16 och 24 bitar skapar otroligt mycket mer headroom och dom flesta brukar propagera för att inte köra över -12 eller -10 dB peak vid 24-bitars inspelning eller mixning för bättre dynamik. Transienterna kan åka på stryk om man kommer i närheten av att maxa konvertrarna. Man har MER dynamik även om man spelar in på - 48 dB på 24 bitar (då ser man knappt att mätarna rör sig i inspelningsprogrammet) än om du spelar in maxat på 16 bitar. Massivt headroom i jämförelse. Hör man någon skillnad om man spelar in hårdrock? Inte nödvändigtvis. Hör man någon skillnad om man spelar in jazz eller klassiskt? Jepp. Och mastringstekniker med koll brukar bli glada. Testa och jämför själv. Intressant experiment. Många är fast i att hålla sig nära 0:an. Mest på grund av gammal vana.

//J
Intressant. Ska testas.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Janne, det finns väl inget NEGATIVT med att vara nära nollan förutom att emuleringspluggarna inte kommer till sin rätt om man gasar in -0.8 db i dom?
Sen finns ingen anledning till att behandla en 24bitars insp miljö som en bandare, nej....
Hämtade fö nyss en helt ny symphony I/O med ett 8 analogt I/O och ett 16 Analoga in. Blir nog bra det!

Ngn som behöver en rosetta 800? =)

//Figge
Det har med snabbheten på omvandlarna och transienterna att göra på något jävla vis. Ledsen för att jag inte är bättre på att förklara detta men det verkar som att dom flesta är överens om att man ska hålla sig borta från 0:an vid 24 bitars inspelning. Vi har haft uppe detta till diskussion i ljudteknikerföreningen och där finns det med en hel del tunga snubbar. Över lag är den allmänna åsikten att det är dumt att vara i närheten av att mätta omvandlarna. Peaknivå runt -12/-10 dB är någon form av grundregel. MEN man har fortfarande högre bitdjup runt -48 dB än om man maxar vid 16 bitars inspelning. Kanske bra att känna till hur som...... Man behöver INTE vara rädd för låga signalnivåer in när man spelar in på 24 bitar. Och detsamma gäller även vid uppspelning vid 24 bitar.

Jag ska se om jag hittar någon välformulerad definition angående detta. Återkommer i ärendet.

"Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tjugofyyyyrraaa bitar......"!

//J
Crippa
Medlem

Inlägg av Crippa »

Tack , men vad hände med ljudkortssnacket? :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Crippa skrev:Tack , men vad hände med ljudkortssnacket? :wink:
Köp Mackien! Alla är överens! :)

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:
Japp!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev:
basmartin skrev:
Japp!
Amen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
dereborn skrev:
basmartin skrev:
Japp!
Amen
Absolut. Kör på Mackie´n. Säkert något bättre omvandlare i MOTU prylarna vilket troligtvis inte är direkt hörbart men Mackie har alltid gjort bra grejor. Låter kanon. Kör i vind. Smidig setup.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Å andra sidean har jag ju en rosetta 800 till salu...blink blink...;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Å andra sidean har jag ju en rosetta 800 till salu...blink blink...;-)
Fast nu är det ju lite svårt att få in Symphony kortet i en iMac..... Men annars blir det inte bättre än så. Rosetta är löjligt bra.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

JanTheWhite skrev:
f-bass skrev:Å andra sidean har jag ju en rosetta 800 till salu...blink blink...;-)
Fast nu är det ju lite svårt att få in Symphony kortet i en iMac..... Men annars blir det inte bättre än så. Rosetta är löjligt bra.

//J
inga problem! Man stoppar in ett fw-kort i rosettan så år den saken biff!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
JanTheWhite skrev:

//J
inga problem! Man stoppar in ett fw-kort i rosettan så år den saken biff!
Där ser man. Hade ingen aning om att det gick. Man lär sig något nytt varje dag. :D

Då är ju detta definitivt ett alternativ. Bättre omvandlare finns inte. Men Rosetta 800 är 8-kanaligt va? Han eftersökte minst 12 kanaler i första inlägget. Men det där borde någon nappa på. Bra prylar!

//J
Crippa
Medlem

Inlägg av Crippa »

Tack för eran tid o tips! Snart rockar det o jag återkommer med bild när grejerna är på plats..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Crippa skrev:Tack för eran tid o tips! Snart rockar det o jag återkommer med bild när grejerna är på plats..
Bra det! Man ska inte tänka för mycket, bara KÖPA! :D

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Crippa skrev:Tack för eran tid o tips! Snart rockar det o jag återkommer med bild när grejerna är på plats..
Ja bild måste vi ha!! :D

//J
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Den här är kanon. Vi köpte två så vi kan köra in 16 kanaler.
http://www.mackie.com/products/onyxblackbird/
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Skriv svar