köpt, VAN

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Svensson skrev:Om jag var lika usel på bilar som ni tycks vara skulle jag inte köpa en åttionias Dodge, inte nån åttionia överhuvudtaget ;). Ang. förgasare/insprutning, fråga! Ang. soppaförbrukning, fråga och hoppas attsäljaren är hyfsat ärlig annars är det bara att tanka och kolla...
Äsch, jag har fan lyckats byta bensintank, termostat, bromsok å belägg, startmotor, tändstift, soppafilter, luftfilter, olja å filter, gaswire, och spolat rent kylsystemet och grejat bort slamproppar i min folkabuss. Utan nån som helst förkunskap, haynes och google...

Det är ju endå rätt kul att pillra med saker.

Men jag kan ju inte veta hur det ska se ut innan jag har en...:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tripod skrev: Oavsett hur vuxen man är eller vill vara så är det inte kul att stå i vägrenen i Sala när skulle ha soundcheckat i Falun. Men det är mer rock n'roll att ställa in ett gig för att vanen brakade ihop än för att man inte fick barnvakt.
"Jag e så hög men jag blir så trög - när bilen pajar i Ödeshög"
(Mats Ronander, 50/50)
dereborn

Inlägg av dereborn »

saft skrev:...haynes och google...

...
Now THAT'S the spirit!!!!!
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Det största problemet med buss överhuvudtaget tycker jag är att det är svårt att få in allt.
Nu är vi iof bara tre pers, men vi har en Vito ibland och där går precis PA + backline in.
Då har vi bara ett litet PA med 2 små aktiva 12" toppar, 2st 2x15 basar, ett rack, mixer, 3 monitorer, ett kabelcase, två ljusstativ med 8 kannor.
Trummor, basrigg och gitarrcombo.

Gissa hur skönt man sitter i den Viton när alla tre sitter fram? :lol:
Ska vi sen ha med ev. tekniker så skiter det sig i alla fall.
Så för oss är det "billigare" att köra med kärra.
Det enda smolket med det är ju att man bara får köra i 80.
Förlorar kanske en timma från Västerås till Göteborg.
Fast man snittar inte så mycket mer med en van heller, iaf inte om den inte ska dra hela gaget i soppa.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

dereborn skrev:

...
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Glöm allt jag skrev tidigare.
Själv köpte jag ju en gigantisk gamma Chevaambulans som bara hade två fel:
Bakluckan hade inget lås så den knöt man fast från insidan (Hur bra är det när man packar framifrån och bak? :lol: )
Och sen startade den inte. Fick bogseras 15 mil hem.
Men den var jävligt cool, och funkade bra när jag hade meckat lite.
Bara lite kylarslangar, nån termostat och elhiss som pajjade.
Coolaste var att sirenen och den gigantiska färskrivaren fanns kvar. 8)
Men när man är 20 bast är inte detta nåt problem.
TVR!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Mike skrev:
dereborn skrev:

...
Bakluckan hade inget lås så den knöt man fast från insidan (Hur bra är det när man packar framifrån och bak? :lol: )
Siren är ju ett klart plus på en turnébulle. Men vad är en färsk-rivare? Har det med morötter att göra?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

saft skrev:
Svensson skrev:Om jag var lika usel på bilar som ni tycks vara skulle jag inte köpa en åttionias Dodge, inte nån åttionia överhuvudtaget ;). Ang. förgasare/insprutning, fråga! Ang. soppaförbrukning, fråga och hoppas attsäljaren är hyfsat ärlig annars är det bara att tanka och kolla...
Äsch, jag har fan lyckats byta bensintank, termostat, bromsok å belägg, startmotor, tändstift, soppafilter, luftfilter, olja å filter, gaswire, och spolat rent kylsystemet och grejat bort slamproppar i min folkabuss. Utan nån som helst förkunskap, haynes och google...

Ok, ville inte måla fan på väggen och du verkar ju inte helt borta med pillrandet ;). Men ett råd kan väl ändå vara att ta med någon lite mer bilkunnig och kolla på kärran, dte är ju trist att köpa på sig nåt som senare visade sig vara skrot! Det som iof. talar för gammalt jänkejärn är att de är byggda för att hålla och betydligt trevligare att åka i än nån gammal folkabuss. Jag vet inget om Dodgar men gamla bensinchevor är otroligt långlivade och driftsäkra.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Tripod skrev:
Mike skrev:
dereborn skrev:

...
Siren är ju ett klart plus på en turnébulle.
Absolut!

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Svensson skrev:
saft skrev:

Ok, ville inte måla fan på väggen och du verkar ju inte helt borta med pillrandet ;). Men ett råd kan väl ändå vara att ta med någon lite mer bilkunnig och kolla på kärran, dte är ju trist att köpa på sig nåt som senare visade sig vara skrot! Det som iof. talar för gammalt jänkejärn är att de är byggda för att hålla och betydligt trevligare att åka i än nån gammal folkabuss. Jag vet inget om Dodgar men gamla bensinchevor är otroligt långlivade och driftsäkra.

Jo nån som kan hade ju varit bra å ha med, men titta på mej, jag har tuppkam....jag känner inga sådana;)

DÄRFÖR JAG FRÅGAR HÄR, för här kan alla allt:D
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Okej, jag antar att jag får lov att skruva bort luftfiltret och kolla under.
Är det ett spjäll så är de förgasare...?

TBI fast på en cheva
http://chevythunder.com/tbi_top_view.jpg
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

kolla hur den går.. den ska vara lugn i motorn och tomgången ska vara låg.. ett vanligt trick att kränga slut amerikanare för var att ställa upp tomgången och dra på fetare blandning i förgasaren.. då gick den ju jämnt o fint men drog 3L kolla styr och broms servo.. och som sagt en Dodge automat som växlar mjukt är på g att gå sönder.. får du en halvsekund uppvarvning och sen segt inlagd nästa växel så slirar den.. den ska hugga i ganska distinkt.. kolla även så kickdown funkar som den ska.

kontrollera vattnet i kylaren.. det ska inte se ut som oboy.. då läcker topp eller topparna utåt.. kolla oljan och känn på den.. är den brunaktig och sträv så är det vatten i tråget.. då är det troligen topp packningar igen fast läckage innåt..

med motorn igång.. dra ur oljestickan.. ryker det ur hålet så går det avgaser via vevhuset..

tänk på att när du köper amerikanskt junk så kommer du få köpa på dig verktyg i Tum..
Kolla däcken.. nya däck till van är svindyra.. om den är LB reggad ska den ha lastgaller.. annars dyker ni på första flygande besiktning..

fjäderbens infestningen fram säger min kamrat att man ska kolla.. tydligen rostar dom som satan där..

det va lite att tänka på iaf
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Om man inte ska ha en USA-van kanske detta kan vara ett alternativ.
Stor som ett as iaf.

Transit
http://www.blocket.se/goteborg/Ford_tra ... m?ca=9&w=3
TVR!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Mike skrev:Om man inte ska ha en USA-van kanske detta kan vara ett alternativ.
Stor som ett as iaf.

Transit
http://www.blocket.se/goteborg/Ford_tra ... m?ca=9&w=3
Kan möjligen vara något. Men två saker att tänka på:
1 KAN också ha för många sittplatser för B-kort. Ganska sannolikt.
2 Ingen moms ingår i priset. Nä, men köper man som privatperson av ett företag så tillkommer ju det i alla fall.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
dereborn

Inlägg av dereborn »

johnne skrev:kolla hur den går.. den ska vara lugn i motorn och tomgången ska vara låg.. ett vanligt trick att kränga slut amerikanare för var att ställa upp tomgången och dra på fetare blandning i förgasaren.. då gick den ju jämnt o fint men drog 3L kolla styr och broms servo.. och som sagt en Dodge automat som växlar mjukt är på g att gå sönder.. får du en halvsekund uppvarvning och sen segt inlagd nästa växel så slirar den.. den ska hugga i ganska distinkt.. kolla även så kickdown funkar som den ska.

kontrollera vattnet i kylaren.. det ska inte se ut som oboy.. då läcker topp eller topparna utåt.. kolla oljan och känn på den.. är den brunaktig och sträv så är det vatten i tråget.. då är det troligen topp packningar igen fast läckage innåt..

med motorn igång.. dra ur oljestickan.. ryker det ur hålet så går det avgaser via vevhuset..

tänk på att när du köper amerikanskt junk så kommer du få köpa på dig verktyg i Tum..
Kolla däcken.. nya däck till van är svindyra.. om den är LB reggad ska den ha lastgaller.. annars dyker ni på första flygande besiktning..

fjäderbens infestningen fram säger min kamrat att man ska kolla.. tydligen rostar dom som satan där..

det va lite att tänka på iaf
Bra tips allihop!
Oljan ska väl helst inte lukta bensin heller? Det gör den troligen om det ryker ur stickans hål...
Och växellådsoljan ska vara åtminstone rödaktig, helst klarröd.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker ni ska åka dit och kika på bilen och om karossen är någorlunda fräsch och den känns hyffsat ok att köra så köp den.

Allting under karossen är billigt till åtminstone Cheva, borde väl vara liknande priser tycker jag till en gammal Dodge.
Man får en fräsch 305:a för typ 5 papp om motorn skulle skära ihop.
Bromsdetaljer och dylikt är inte heller särskilt dyrt.

Köpte en sprillans servopump till min Camaro för 1000-lappen typ...

Synd att Cougar verkar vara offline för det mesta, han jobbar på Osby-skroten och skruvar jänk hela veckorna!

Ang. förgasare/TBI/TPI så borde ju säljaren veta vad det är om inte annat!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

blackparkas skrev:Jag tycker ni ska åka dit och kika på bilen och om karossen är någorlunda fräsch och den känns hyffsat ok att köra så köp den.

Allting under karossen är billigt till åtminstone Cheva, borde väl vara liknande priser tycker jag till en gammal Dodge.
Man får en fräsch 305:a för typ 5 papp om motorn skulle skära ihop.
Bromsdetaljer och dylikt är inte heller särskilt dyrt.

Köpte en sprillans servopump till min Camaro för 1000-lappen typ...

Synd att Cougar verkar vara offline för det mesta, han jobbar på Osby-skroten och skruvar jänk hela veckorna!

Ang. förgasare/TBI/TPI så borde ju säljaren veta vad det är om inte annat!

Nej, han sa att han tyvärr inte visste det och att jag nog hade mer koll än han på det.
Det ger ju mej iförsej en rätt bra position om han tror att jag kan en massa. Tänkte skruva loss luftfiltret å kolla under, då borde tillåmed jag se vad det är.

Åker å kollar i eftermiddag. Önska mej lycka till nu! Och tusen tack för all hjälp.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Lycka till!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja lycka till!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Tack tack! Svängde in i Eskilstuna, ringde upp han å sa att det var jag som hade ringt igår kväll och gjort upp att komma å kolla vid femtiden...

Då har gubbjäveln sålt den.

3timmar hem igen då...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

saft skrev:Tack tack! Svängde in i Eskilstuna, ringde upp han å sa att det var jag som hade ringt igår kväll och gjort upp att komma å kolla vid femtiden...

3timmar hem igen då...
Men vafaaaannnn.......!! :evil: OTROLIGT dålig stil. :thumbsdown:

Tråkigt för dig. Beklagar.

//J
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

saft skrev:Tack tack! Svängde in i Eskilstuna, ringde upp han å sa att det var jag som hade ringt igår kväll och gjort upp att komma å kolla vid femtiden...

3timmar hem igen då...
Så jävla typiskt. Det gäller att vara VÄLDIGT tydlig. Upprepa flera gånger "Jag kommer i morgon vid fem" "Om något skulle ändras måste du ringa mig så jag slipper åka i onödan.." Övertydlighet behövs oftast.

Men ibland hjälper inte det heller. Många har ingen respekt för andra människor och deras tid och pengar.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Helt otroligt...

Nu ska jag inte vara så´n.
Men dra lärdom av detta och se till att ha en backupbil att kika på om liknande skulle hända igen eller om bilen som är nummer ett visar sig vara skräp!

Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

va å kolla på denhär nyss
http://www.blocket.se/gavleborg/Pb_reg_ ... m?ca=6&w=3

Han ska va glad om nån vill ge ens 6000 för den.

Självklart tyckte min trummis att den va skitfin å att vi skulle slå till.....

Stackars killen som skulle sälja den fick inte ens igång den direkt, fick in å pilla på batterikablarna(hemmapulade trasiga små sladdar med silvertejp runt) å batteriet som satt fast med en spännrem innan det hände något.

bakdämparna låg i botten.

sa att de nog inte va nått för oss å åkte därifrån med en sur trummis:D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Att batteriet sitter fast med spännrem är inte så ovanligt i de här kretsarna känns det som.
Många taffliga lösningar på fastsättning av batteriet från fabrik känns det som och bilprovningen älskar att påpeka just den biten, även om de glatt skiter i det mesta andra när man rullar in en jänkare.

Kom in med Camaron som förmodligen borde varit bannlyst för all framtid men det vart grönt ljus.

"Jag öppnar porten lite här jag så det inte luktar så mycket avgaser"

Avgasvärdena på den vill jag inte ens tänka på. Även om det inte är lika kinkigt med en så gammal bil så finns det trots allt gränsvärden även för en sådan... :D

Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Så länge batteriet sitter ordentligt fast är det inget problem om det sitter fast med tvättlina.

Angående spjäll eller inte så har alla bensinmotorer det. Endast moped och en del MC-förgasare har trottel. Däremot så borde man kunna avgöra ganska fort om det är fråga om ett spjällhus eller en förgasare. Storleken (inte på hålet utan på utsidan), och mängden saker på huset skvallrar ganska bra. Sitter det bensinslang och en jäkla massa annat krafs på huset är det med stor sannolikhet en förgasare. Sitter det en gaswire och kanske en eller två vacuumslangar på själva huset så BÖR det vara ett spjällhus (och därmed insprutning).

Dieselmotorer har bara ett stort jävla hål in i motorn och varvtalet styrs med dieselmängden.
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Skriv svar