Line6
- Amadeus
- Medlem
Line6
Har hittat en beg. line6 bass pod xt live. Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av line6 bas effekter. Är multieffektpedaler nåt att ha? Lite sugen då det verkar finnas tonvis med sound att få till.
Sandberg TM4 Hardcore aged Metallic red, Spector NS 2000/5
- Albrecht
- Medlem
linje6...?
Tja, jag har haft en sån i flera år...och min erfarenhet är att det finns BRA ljud i lådan...men att man får jobba HÅRT för att få fram dem! det knepigaste är att ljud som låter bra i hörlurarna hemma låter skit i en live/gig-situation...så ljud man vill använda LIVE måste testas live (o viceversa).
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
- lowfreq
- Medlem++
Re: linje6...?
Men poängen med Line6 Pod ÄR ju att det skall vara "färdiga" ljud ?Albrecht skrev:Tja, jag har haft en sån i flera år...och min erfarenhet är att det finns BRA ljud i lådan...men att man får jobba HÅRT för att få fram dem! det knepigaste är att ljud som låter bra i hörlurarna hemma låter skit i en live/gig-situation...så ljud man vill använda LIVE måste testas live (o viceversa).
Jag har ingen erfarenhet själv av Pod - men vet att många använder dem och är nöjda.
Don't mess with me, I do not want any treble!
- Albrecht
- Medlem
...säger inte att det är nåt fel på dem...
...säger inte att det är nåt fel på dem...bara att ett ljud i replokalen INTE nödvändigtvis låter bra live. man får jobba.
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
- MatsD
- Medlem++
Jag har inte haft liven men väl en vanlig njurformad Bass POD XT. Den är helt OK om man orkar krana lite och tweaka prestesen, men som med alla Line 6-prylar brukar invändningarna vara att ljudet låter bra för sig själva men gärna drunknar lite live, men så kan det ju vara med andra prylar också, att det där superljudet man rattat in på egen hand inte funkar lika bra när hela bandet spelar.
Jag sålde min dock men det var inte för att den lät dålit utan mest för att jag vill ha analoga och enkla prylar, inte en massa digitalt med displayer, undermenyer och skit att hålla på med. Det räcker med att inspelningsmiljön är digitaliserad och datoriserad, och i inspelningssammanhang har jag inget emot att använda pluggar och digitala emuleringar men när jag repar och gigar vill jag slippa allt sånt.
Jag har inte haft nån sån där golvmodell men den vanliga POD.en är i varje fall inte i plast utan i metall, jag har fått uppfattningen att golvmodellerna är i stålplåt men jag kan ju ha fel.
/Mats D
Jag sålde min dock men det var inte för att den lät dålit utan mest för att jag vill ha analoga och enkla prylar, inte en massa digitalt med displayer, undermenyer och skit att hålla på med. Det räcker med att inspelningsmiljön är digitaliserad och datoriserad, och i inspelningssammanhang har jag inget emot att använda pluggar och digitala emuleringar men när jag repar och gigar vill jag slippa allt sånt.
Jag har inte haft nån sån där golvmodell men den vanliga POD.en är i varje fall inte i plast utan i metall, jag har fått uppfattningen att golvmodellerna är i stålplåt men jag kan ju ha fel.
/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
-
- Medlem+
Jag har en Bass Pod XT Live och kvaliteten är det inget fel på tycker jag. Den är ruggigt stadig, men å andra sidan är den inte så himla kul att släpa runt på.
Är den oumbärlig? Nej, men det är kul att krydda ljuden litet ibland.
Det man ska vara medveten om är att stödet från Line6 lämnar en del att önska. När prylar går sönder så skickar de gärna utbyteskomponenter, men de nyare programvarorna (exvis GearBox) funkar inte med bas-poddarna. Istället får man köra ett äldre program som heter Line 6 Edit och det har inte funkat med vista och windows 7 fram till ganska nyligen. Nu funkar det med litet handpåläggning.
Men om det inte spelar någon roll så är det bara att köra.
Är den oumbärlig? Nej, men det är kul att krydda ljuden litet ibland.

Det man ska vara medveten om är att stödet från Line6 lämnar en del att önska. När prylar går sönder så skickar de gärna utbyteskomponenter, men de nyare programvarorna (exvis GearBox) funkar inte med bas-poddarna. Istället får man köra ett äldre program som heter Line 6 Edit och det har inte funkat med vista och windows 7 fram till ganska nyligen. Nu funkar det med litet handpåläggning.
Men om det inte spelar någon roll så är det bara att köra.

- Danko_Jim
- Medlem
Har en vanlig baspod son jag gillar. Använder inte effekterna så mycket, däremot förstärkarsimulatorn används en hel del.
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
- peter_s
- Medlem++
Pod-en är ju främst en förstärkarsimulator, med några effekter som extra bonus, så det förstår jag. Vill man ha en renodlad multieffekt, så är nog Line6 M9, eller M13, ett bättre val.Danko_Jim skrev:Har en vanlig baspod son jag gillar. Använder inte effekterna så mycket, däremot förstärkarsimulatorn används en hel del.
- JPAM
- VIP medlem
Jag har haft och provat en hel del märken och modeller både live och hemma med hörlurar.
Det är lätt att hitta bra inställningar hemma i lurarna med alla märken och modeller.
Men live är det lite knepigare.
Live har jag uteslutet alla pedaler med plast i bottenplattan.
Det märket som har haft bäst "preset""(förinstält) ljud för min smak live är Korg.
Med Line6 bass pod har jag inte hittat det ljud som Korg levererar.
Med Behringer V-amp pro har jag kommit nära Korgen men med en hel del skruvande.
Men alla märken har säkert något som passar någons ljudbild.
Sen om man vill ha golv eller rackmodell, det är en smaksak.
Själv föredrar jag rack.
Jag riggar min anläggning på 2 minuter.
Trådlös sändare i basen - Trådlös mottagare och Basmodul inbyggt i 4 höjdenheters rack - strömkabel och linekabeln ut från racket.
Snabbt och smidigt med minimalt med kablar, endast line out och strömförsörjning till racket.
Så mitt tips är att du provar olika modeller och märken live så att du hittar det som passar dig.
/JPAM
Det är lätt att hitta bra inställningar hemma i lurarna med alla märken och modeller.
Men live är det lite knepigare.
Live har jag uteslutet alla pedaler med plast i bottenplattan.
Det märket som har haft bäst "preset""(förinstält) ljud för min smak live är Korg.
Med Line6 bass pod har jag inte hittat det ljud som Korg levererar.
Med Behringer V-amp pro har jag kommit nära Korgen men med en hel del skruvande.
Men alla märken har säkert något som passar någons ljudbild.
Sen om man vill ha golv eller rackmodell, det är en smaksak.
Själv föredrar jag rack.
Jag riggar min anläggning på 2 minuter.
Trådlös sändare i basen - Trådlös mottagare och Basmodul inbyggt i 4 höjdenheters rack - strömkabel och linekabeln ut från racket.
Snabbt och smidigt med minimalt med kablar, endast line out och strömförsörjning till racket.
Så mitt tips är att du provar olika modeller och märken live så att du hittar det som passar dig.
/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801