Köpa förstärkare
-
- Medlem
Köpa förstärkare
Det börjar bli dags att köpa förstärkare. Jag spelar rockabilly och vill gärna ha en combo eftersom jag tycker att det är smidigare än topp och låda. Jag har sett att många kontrabasister tycker om tior, så min förhoppning är att kunna använda en 2x10 combo, kanske en Fender Bassman250 eller liknande. Har ni några tips?
-
- Kontot är inaktiverat
Re: Köpa förstärkare
Jag är väldigt nöjd med min Markbass CMD 102P.Nick Nail skrev:Det börjar bli dags att köpa förstärkare. Jag spelar rockabilly och vill gärna ha en combo eftersom jag tycker att det är smidigare än topp och låda. Jag har sett att många kontrabasister tycker om tior, så min förhoppning är att kunna använda en 2x10 combo, kanske en Fender Bassman250 eller liknande. Har ni några tips?
En tvåtiacombo med 300(äkta)watt vid 8ohm.
Sen kan man adda en till 8oms låda så har man 500w
att leka med. Den är liten och väger bara 19kg.
Den går dessutom att ställa i 45grader som en monitor.
http://217.64.194.186/products.php?ling ... =3&vedi=39
Kanske inte så mycket oldschool/rörsmuts i soundet,
men jag föredrar ett klart ljud så jag hör vad jag spelar.
Finns dock ganska stor variation på ljudet i eq-delarna.
Senaste gigget körde vi utljudet på basen endast genom min combo.
Lokalen var på ca 300kvm och jag körde volymratten på fyran.
Räckte gott och väl.
Musikaffären i Södertälje har en Markbasshörna som man kan
prova lite olika stärkare. Björn, en av ägarna är en ruskigt
kompetent och kunnig basist som gärna hjälper till om man vill testa.
Är klart värt ett besök. Myycket trevliga killar i butiken, fast den ligger
i Stockholmsregionen.

Edit: Sorry, såg precis att du huserar i Skåne. Långt från Slöddertälje.

Markbass prylar är fantastisk bra och jag fattar egentligen inte
varför inte fler använder dem.
"ONCE YOU GO YELLOW, YOU NEVER GO BACK"
-
- Medlem
Ja, Markbass verkar vara riktigt fina grejor. Jag fick känna lite på en sådan för något år sedan, och minns att jag gillade den. Den gången var det dock med elbas. Och alldeles riktigt så bor jag en bit från Södertälje, men det finns en handlare här i sta´n som har lite Markbass, så möjligheten finns. Tyvärr tjänar bandet inga pengar ännu, så tillsvidare är de nog lite i dyraste laget.
Jag är nog inte så intresserad av rörsmuts, utan vill helst att det låter ungefär som en kontra fast på höre volym.
Några fler tips? Jag är faktiskt nyfiken på Bassman250´n, så om någon har testat den med kontra vore det intressant att höra vad ni tyckte.
Jag är nog inte så intresserad av rörsmuts, utan vill helst att det låter ungefär som en kontra fast på höre volym.
Några fler tips? Jag är faktiskt nyfiken på Bassman250´n, så om någon har testat den med kontra vore det intressant att höra vad ni tyckte.
- MatsD
- Medlem++
Nu lirar ju inte jag rockabilly men om jag gjorde det så skulle jag inte köpa vare sig en Markbass eller en sån där Bassman 250. Det är som att ta Volvon när det är Cadillac meet.
Nej, nåt sånt här ska det förstås vara:
Fender Bassman TV Duo Ten Combo

http://www.fender.com/products/search.p ... 2248400000
/Mats D
Nej, nåt sånt här ska det förstås vara:
Fender Bassman TV Duo Ten Combo

http://www.fender.com/products/search.p ... 2248400000
/Mats D
-
- Medlem
Jaa, MatsD, den där var ju fruktansvärt snygg! En sådan hade jag gärna velat prova.
Finns det andra förslag? Det måste inte nödvändigt vara 210, men combo vill jag nog ha, och den får inte väga över 30kg. GK-stärkarena är ju fantastiskt lätta och fina, så dem är jag väldigt intresserad av att höra synpunkter på.
Finns det andra förslag? Det måste inte nödvändigt vara 210, men combo vill jag nog ha, och den får inte väga över 30kg. GK-stärkarena är ju fantastiskt lätta och fina, så dem är jag väldigt intresserad av att höra synpunkter på.
- Rut66
- Medlem
Mera GK MB-210 och combos i denna tråd:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=8627 ... ht=#862786
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=8627 ... ht=#862786
Sandberg Ida Nielsen 5-Str, Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, "Bojsänket" (Svinbra HPD-jazz), Yamaha BB2000, Yamaha JB500R, Epiphone Zenith, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, TKS1126 x2, Ibanez Promethean
- cougar
- Medlem+
-
- Medlem
Jag har fått erbjudande att köpa en Markbasscombo på 300W med 1x12:a, jag vet inte vad modellen heter just nu -Mini 121 någonting har jag för mig att han sade. På pappret tycker jag att det verkar vara en trevlig liten sak, men hur funkar den till kontra? Jag fick testa Cougars 2x10 Markbasscombo (tack igen, verkligen trevligt) och den lät väldigt bra. Hur låter den här lilla förstärkaren jämfört med en sådan?
- cougar
- Medlem+