dereborn skrev:Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.
Jag är inte så förtjust i "blötlovikavanteövermickarna-inspelningar"!
Hellre möjlighet att filtrera än att försöka få fram nåt som inte finns!
Subkomprimera mera!
Men man kan väl inte komprimera fram en frekvens som inte är inspelad?
Ska vara om man skapar den med en extra preamp eller nåt då?
Såvida det är inte något fel på mickarna, så finns alla krisp kvar. Bara att eq:a fram om man vill ha. Det som händer när man sätter mickarna framför trummorna istället för ovanför, är att trumstocksljudet mot cymbalerna(attacken, så att säga) inte kommer att komma fram lika fint. Men det är en sak som jag skulle kunna leva med, ofta processerar man ju trummorna så att det försvinner ändå, om det inte är jazz och annan lite softare musik.
En liten fotnot, förr i tiden så lågpassade man vid 12 khz, innan man pressade vinylen. Frågan är, hur mycket diskant behöver vi?
Ja, allt är ju en smaksak.
Men min poäng är väl egentligen att jag skulle sätta den ena micken framför setet och den andra ovanför, då har man ALLA möjligheter!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
TDHP skrev:Ja, allt är ju en smaksak.
Men min poäng är väl egentligen att jag skulle sätta den ena micken framför setet och den andra ovanför, då har man ALLA möjligheter!
TDHP skrev:Ja, allt är ju en smaksak.
Men min poäng är väl egentligen att jag skulle sätta den ena micken framför setet och den andra ovanför, då har man ALLA möjligheter!
Utom stereoseparering då..
jävla ninja-dereborn, här får man vara snabb om man vill mästra!
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
TDHP skrev:Ja, allt är ju en smaksak.
Men min poäng är väl egentligen att jag skulle sätta den ena micken framför setet och den andra ovanför, då har man ALLA möjligheter!
Utom stereoseparering då..
jävla ninja-dereborn, här får man vara snabb om man vill mästra!
TDHP skrev:Ja, allt är ju en smaksak.
Men min poäng är väl egentligen att jag skulle sätta den ena micken framför setet och den andra ovanför, då har man ALLA möjligheter!
Utom stereo.
Men med ev fasproblem.
Eller en mick framför trummorna i så fall. Trummor i mono är rätt ballt.
Poncho skrev:Mickar har vi ganska många av varierande slag. Både Shure SM-historier och ett set med trummickar. Men ju fler mickar desto meckigare och rörigare blir det att försöka sätta bra nivåer på mixerbordet.
Gillar Basmartins förslag med 2 mickar framför trummorna. Denna idé kan man ju kombinera med HirYoshimas förslag att lägga på extra kick och snare i efterhand. Kan ju tillämpas även med cowbell mm.
Dereborn, vad menas med att subkomprimera?
Vill ni ha mer fläsk i virvel och baskagge, så går det ju alltid att sample replace:a i efterhand, med hjälp av gate:ar.
Kan du ta det där på svenska?
Om du tar det två inspelade kanalerna och eq:ar, komprimerar+gate:ar rätt så kan du få bara kick & snare att bli kvar. Adda detta på originalspåren, som du redan subkomprimerat lite läckert, så får du troligen ett asbra och fett sound!
Det där låter som en bra och hyfsat enkel lösning. Ska testa.
Tack för all input.
dereborn skrev:Du får inte mindre krisp framför trummorna än ovanför.
Njaaaa...... Beroende på lite......
Man kan gärna prova att höga och sänka mikrofonerna vertikalt och jämföra hur det inspelade materialet (trummorna, i det här fallet) låter om man ambiencemickar eller spelar in med bara två mickar framifrån. Brukar faktiskt bli mer topp om man höjer mikrofonerna och det beror inte enbart på att mickarna kommer längre ifrån bastrumman rent fysiskt. Det finns dom som säger att höga frekvenser stiger och att det är därför man mickar cymbaler ovanifrån. Det finns en liten tanke med att inte bara sätta upp mickarna framför tummorna rätt upp och ner utan prova sig fram lite i vilken höjd där man tycker att trummorna låter bäst.
Jag skulle nog personligen göra som Johan (och Martin?) sagt. Två mickar framifrån och spela in i stereo. Många Mackie bord har en mono-knapp. Använd den för att lyssna efter fasfel. X/Y uppmickning eller Blumlein brukar funka bäst för mig. Blumlein ger en lite bredare och mer ärlig stereobild om man kör mickar som tar upp i 8:a oftast. Annars funkar vilket som.
JanTheWhite skrev:Det finns dom som säger att höga frekvenser stiger och att det är därför man mickar cymbaler ovanifrån.
Det var det konstigaste jag har hört, och jag håller inte med ett skvatt. Fast det är ju bara jag.
Däremot strålar förstås ett trumset, liksom de flesta instrument och i allra högsta grad cymbaler, ljud långt ifrån isotropt. Att mika t.ex en trumpet eller klassisk gitarr uppifrån istället för framifrån är väl visserligen i någon mån nyskapande, men man lär inte få med sig mer användbar diskant... Att mika cymbaler ovanifrån är däremot praktiskt, och det ger en ganska uniform klang oberoende av hur cymbalerna rör sig efter anslaget.