Aktiv bas och distpedaler.

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Aktiv bas och distpedaler.

Inlägg av Bassplaya »

Sen jag gick över till aktiv bas (för tredje gången :D) så har jag börjat stöta på problem med distljudet. De pedaler jag testat är följande:

-MXR BASS DI. Denna låter helt klart bäst och ligger närmast det ljud jag vill åt.
-Ibanex Phat Hed. Lät inte alls bra. För mycket diskant trots att jag drog ner treble-ratten helt.
-Ibanez Basstack. NÄ!
-EBS Multidrive. Låter ok, men avsaknad av gain och eq gör att jag överväger att sälja den.

Som sagt MXR:en låter skitbra, men den använder jag endast till mitt grundljud och disten är alltid på för att få det där sköna morrandet.

Alternativ jag funderat på är att plugga in en rörpreamp innan stärk och i så fall köra MXR:en som ren dist.

MEN!

Pedaler är kul och ju fler pedaler desto roligare.

Så vad säger ni som har erfarenhet av distpedaler ihop med aktiv bas?

Vad rekommenderar ni?

Och ja, jag är fullt medveten om att att det är en massa faktorer som spelar in så som strängar, bas, finger eller plektrumspel (jag lirar för övrigt uteslutande med plektrum) hur mycket handsvett man producerar när man spelar osv. Men det är ju alltid kul att höra vad andra tycker och tänker.
Det är väl därför man spenderar mer tid med att hänga på basforum och leta sound än att faktiskt spela :D
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

aktiv har ju betydligt högre signal den skickar iväg, så om du provar ställa ner gainen lite jämfört med hur du har inställt med passiv så kanske det blir bättre?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Jag brukar sänka volymen rejält på basen när jag använder vissa pedaler, funkar bra med en volympedal först i kedjan oxå

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Okej!

Ska testa att dra ner gainen.
Skriv svar