Det här med effekter, vad ska man ha?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
yak52
Medlem

Inlägg av yak52 »

Danne Palm skrev:För att vara sura gubben i tråden då - Kör så lite pedaler som möjligt!
Jag har Wahwah, dist och flanger, redan det känns som snudd på överkurs.
Rock ska spelas med händerna, inte trixas fram med effekter. Ett bra grundljud ihop med lite attityd i sinne och nävar är värt 100 ggr mer än ett pedalbord fullt av jox.
Jag har blivit inne på en liknande linje. För ett tag sedan köpte jag EBS-pedal efter pedal tills jag hade en hel lång rad. Men efter att jag märkte att jag knappt använde dem så då sålde jag allihop.

Nu har jag förstärkare som låter mycket bra redan från början, men... men, något saknas ändå. Så några pedaler kommer det ändå att bli för mig också, men bara de jag verkligen kommer att använda och det ska vara bra pedaler.

Men visst, jag har sett en del pedalbord som ser väldigt häftiga och imponerande ut, men mest för att det vore kul att prova dem ett tag.

Alla har olika behov och inriktningar, så kan man få låna och prova sig fram så köper man inga onödiga saker och hittar till slut fram till vad man vill ha.

Jag tror att jag landar på: stämapparat, kompressor och chorus, men det är ju bara mitt val.

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+

Inlägg av Lex »

Jaha, här hade jag ju missat en massa inlägg...

Stort tack för alla grymt bra svar!! :)

Precis som med allt annat så är det väldigt många individuella åsikter hehe. Det är ju inte helt billigt med pedaler så det finns inget annat alternativ än att börja i mindre skala ändå.

Min startplan ser ut såhär:

Stämmis - Korg Pitchblack (tämligen poppis här)
OD - EBS Multidrive (har jag redan)
Oktav - MXR M288 Bass octave deluxe (efter tips samt lyssnat på ljudklipp)
Kompressor - EBS Multicomp eller annan
Ev. MXR M82 Bass Envelope filter

När vi snackar kompressor, är det EBS Multicomp som gäller eller finns det fler bra kandidater?
Jag har läst gott om T-rex Squeezer, kan det vara nåt?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Danne Palm skrev:För att vara sura gubben i tråden då - Kör så lite pedaler som möjligt!
Jag har Wahwah, dist och flanger, redan det känns som snudd på överkurs.
Rock ska spelas med händerna, inte trixas fram med effekter. Ett bra grundljud ihop med lite attityd i sinne och nävar är värt 100 ggr mer än ett pedalbord fullt av jox.
Fast man kanske inte vill ha sitt grundljud på alla låtar...

Jag köpte en ebs octabass i fjol. Var med i en spexorkester, och vi skulle bland annat spela Billie Jean. Jag var inte ute efter ett renodlat synthbas ljud, utan bara något som kunde göra mitt grundljud lite fetare på den låten.

Typ 50/50 mellan oktav och grundton, och så spelade jag allt en oktav upp på halsen.

Jag kan inte påstå att jag använder den ofta, men jag är väldigt glad att jag har den. Ibland dyker det upp tillfällen då den passar perfekt!

Har nyligen köpt en dist. Den kommer jag knappast att använda jämt, men jag tror jag kommer få stor användning av den när jag använder den.

Min slutsats. Pedaler är roligt. Men det ersätter inte ett bra grundljud eller en tuff spelstil :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Om du frågar mig - ju färre, desto bättre.

Måste man, tycker jag en bra OD och en kompressor räcker bra. Stämapparat förstås, men det är inte en effekt rent tekniskt :D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Danne Palm skrev:
Ett bra ljud joxar man ihop med goa pedaler
Om du behöver en massa pedaler så har du fel grejer från början. Grundljud = attityd + fingrar + bas + topp + låda. Låter det inte bra redan då så kan inga pedaler i världen rädda dig.
Hmm, på A svarar jag plektrum, på B svarar jag plektrum och på C svarar jag p-bas, rör, dist och en hel hög attityd - svaret är givet!
Instant R'n'R!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+

Inlägg av Lex »

Upprepar min fråga :)
Lex skrev:När vi snackar kompressor, är det EBS Multicomp som gäller eller finns det fler bra kandidater?
Jag har läst gott om T-rex Squeezer, kan det vara nåt?
Sen var jag faktiskt och hälsade på Albin på Moody Sounds idag. Väldigt trevlig kille måste jag säga. Jäkligt kunnig också för den delen. Sen att jag inte fick en syl i vädret eftersom min gitarristkompis bara pladdrade på hör inte till historien. :)
Jag lyckades få en del tips i alla fall.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Enda grundregeln är väl; man ska ha de pedaler man har användning för?

För en del innebär det bara tuner, för andra tre pedalbord fulla (t ex Justin Chancellor i Tool). To each his own...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Stämpedal. Resten är valfritt. Som det ju redan konstaterats i tråden.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Jag är ingen pedalfantast men har insett att för mig är dist- eller fuzzpedal det som är svårast att välja. Det kan låta aggresivt och elakt i vardagsrummet, men när man spelar med hela bandet så låter det kanske som en vilsekommen geting eller så hörs inte disten alls. :roll:

För närvarande har jag en Hjert Müller-dist som jag har svårt att hitta en bra plats för i det nya bandets ljudbild. I och med att vi nu har en keyboardist blir det lite mindre plats över för mig i mellanregistret. Men den används bara på någon enstaka låt.

EBS Octabass (svart, ej True Bypass) har funkat jättebra för mig som mest spelar Precision-fyra. Tyst, driftsäker, ljudet smälter bra in med mitt grundljud.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Alexander skrev:...Det kan låta aggresivt och elakt i vardagsrummet, men när man spelar med hela bandet så låter det kanske som en vilsekommen geting eller så hörs inte disten alls. :roll: ...
+ på den; och det gäller inte bara dist...
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Skriv svar