Funderar på att skaffa mig en inspelningsmodul till repan och såg att tysken hade en ganska billig Zoom H2. Men sen såg jag att dom hade H4:an för 3000:-. är H2:an bara skräp? Är ju inte ute efter skitbra ljud. Någon som har provar H2:an resp. H4:an?
Har en H2, funkar riktigt bra att spela in repor o sånt med tycker jag. En bra grej med H2 är att den har fyra mikrofoner så man kan välja att spela med 360, 120 eller 90 (tror jag) graders mikrofonriktning.
Det handlar mer om att välja funktion än ljudet: Mickarna är (om jag minns rätt) desamma i både H1, H2 och H4, men allra bäst möjligheter till ett snabbt och bra liveljud har man faktiskt med H2:an, eftersom den har två stereomickpar, vilket gör att det är enkelt att ta upp hela rummet i surround utan att koppla in några extra mickar. H4:an (har den själv) har å andra sidan externa mickingångar med fantommatning, fyrkanaligt multitrackläge och inbyggda effekter.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Doningen skrev:H4:an (har den själv) har å andra sidan externa mickingångar med fantommatning, fyrkanaligt multitrackläge och inbyggda effekter.
Vilket innebär att den kan lite mer än H2:an, och det kan ju vara bra om man behöver just de funktionerna. Men om man inte tänker sig använda H4:ans ljudkortsdel, så är H2 ett bra val. Jag har en sådan - som jag mest använt till att göra fältinspelningar med, men också för att spela in halvakustiska hemmarep - och är mycket nöjd. Zoom H2 och H4 är bra prylar. Lite plastiga kanske, men bra.
Wow! "Bassace" låtarna lät över förväntan, trodde det skulle vara mycket sämre ljud
Nu var det lite softare musiken än vad jag kör och jag undrar om H2:an pallar med lite mer distade gitarrer och basigare bas? eller blir det en enda sörja?
Tack för alla svar Lutar mer åt en H2:a eftersom jag inte behöver inbyggda effekter och massa "skräp"
Skepp87 skrev:Nu var det lite softare musiken än vad jag kör och jag undrar om H2:an pallar med lite mer distade gitarrer och basigare bas? eller blir det en enda sörja?
Det är ju ganska detaljerade kondensatormickar, så sänker man gain/inspelningsnivå till rätt läge så borde de kunna klara det alldeles galant.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Skepp87 skrev:Nu var det lite softare musiken än vad jag kör och jag undrar om H2:an pallar med lite mer distade gitarrer och basigare bas? eller blir det en enda sörja?
Det är ju ganska detaljerade kondensatormickar, så sänker man gain/inspelningsnivå till rätt läge så borde de kunna klara det alldeles galant.