Hjälp med framtung Epiphone Explorerbas
-
- Nykomling
Hjälp med framtung Epiphone Explorerbas
Att borra nytt hål och flytta/sätta dit ny remknopp vet jag om, men då undrar jag om det går då halsen är limmad? För han i musikaffären sade att halsen helst skulle vara vara ditskruvad med en silverplatta för bästa resultat, annars visste han inget annat "bot".
Så, funkar det att borra trots att den är limmad och vilket är annars det bästa sättet att fixa framtyngden?
Roger över Roger ut.
Så, funkar det att borra trots att den är limmad och vilket är annars det bästa sättet att fixa framtyngden?
Roger över Roger ut.
- Grafen
- Hedersmedlem
- SUBurban
- Medlem+
Om jag var du skulle jag sedan överväga att flytta bottenknappen med, se tråden om framtung Fender.
Basslab-representant - www.suburban.se
- hitman
- Medlem++
Fast jag tror inte du märker någon förbättring om du sätter skruven vid halsinfästningen.
Explorer och T-birdbasar är notoriskt framtunga. Om du jämför med t.ex. en Fender så går det övre hornet nästan upp till tolfte bandet på halsen, och ändå så vill huvvet dyka ner om man släpper vänsterhanden från halsen.
På din Explorerbas sitter axelbandsknoppen i höjd med 20:e bandet, så balansen blir inge bra Om du flyttar skruven så kommer knoppen hamna nå´nstans kring 17-18:e bandet och det gör nog ingen märkbar skillnad.
Det finns väl två olika metoder att komma runt problemet. Antingen sätter du en lång metallstång där knoppen sitter, så att axelbandet kan fästas längre fram mot huvvet. Eller oxå får du hitta en alternativ spelteknik, om du har basen tillräckligt högt så kan du lägga armen på basens kropp därbak och på så sätt hålla den i rätt läge.
Explorer och T-birdbasar är notoriskt framtunga. Om du jämför med t.ex. en Fender så går det övre hornet nästan upp till tolfte bandet på halsen, och ändå så vill huvvet dyka ner om man släpper vänsterhanden från halsen.
På din Explorerbas sitter axelbandsknoppen i höjd med 20:e bandet, så balansen blir inge bra Om du flyttar skruven så kommer knoppen hamna nå´nstans kring 17-18:e bandet och det gör nog ingen märkbar skillnad.
Det finns väl två olika metoder att komma runt problemet. Antingen sätter du en lång metallstång där knoppen sitter, så att axelbandet kan fästas längre fram mot huvvet. Eller oxå får du hitta en alternativ spelteknik, om du har basen tillräckligt högt så kan du lägga armen på basens kropp därbak och på så sätt hålla den i rätt läge.
- mågis
- Medlem+
- bassace
- Medlem+
- Kontakt:
Heliumballonger i stämskruvarna kanske?
~ banden jag spelar i ~
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
- DeanSwift
- Medlem
Hur skulle de fungera om man borrade några hål i huvudet, för att plocka bort lite vikt? Hur skulle hållfastheten påverkas av det? Är nyfiken på detta för jag har funderat på att göra det på någon av mina framtunga basar.
Basar:
Squier Jazzbass VM, Peavey Cirrus Bolt-On (USA), ESP-LTD B-500, BC Rich Warlock, Cort P-J Bas, Legend P-bas (Första basen)
Effekter:
Darkglass B7K, Sansamp PSA-1
Squier Jazzbass VM, Peavey Cirrus Bolt-On (USA), ESP-LTD B-500, BC Rich Warlock, Cort P-J Bas, Legend P-bas (Första basen)
Effekter:
Darkglass B7K, Sansamp PSA-1
- Klopper
- Hedersmedlem
Det är en metod som jag inte tror ett dugg på.DeanSwift skrev:Hur skulle de fungera om man borrade några hål i huvudet, för att plocka bort lite vikt? Hur skulle hållfastheten påverkas av det? Är nyfiken på detta för jag har funderat på att göra det på någon av mina framtunga basar.
Jag är övertygad om att frånvaron av de ynka gram som spånorna väger inte kommer att märkas alls. Det är stämmisarna som står för större delen av vikten på huvudet.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- Utte
- Medlem+
- Jeff
- Medlem+