Micka artontummare

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Micka artontummare

Inlägg av Kongo »

Har nu som enda låda en JCM800 18". Hur placerar man mickar på en sån här jäkel? Till mitt förfogande har jag en billig baskaggemick, en sm58, samt en Röde NT1A kondensator.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ska du spela in på tre kanaler samtidigt - allihop.
Baskaggemick nära, SM58 halvnära och konding en bit bort skulle jag säga.
Annars får du väl helt enkelt prova dig fram till vad som låter bäst/som du vill att det ska låta.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Re: Micka artontummare

Inlägg av cub »

Kongo skrev:Har nu som enda låda en JCM800 18". Hur placerar man mickar på en sån här jäkel? Till mitt förfogande har jag en billig baskaggemick, en sm58, samt en Röde NT1A kondensator.
Jag mickade min Ampeg 1x18" med en SM58 rakt framifrån, mitt i konen, så nära det gick. Hade vi inte spelat in alla samtidigt hade jag kunnat tänka mig att labba lite med en avståndsmick också.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Prova och använd det som låter bäst?

Närmicka med SM58an eller baskaggemicken. Prova vinkelrätt mot centrum på konen eller experimentera med vinkelrätt "off-axis" eller vinkla 45grader mot sidan av membranet.

Kan säkert låta luftigt med kondensatormik någon meter framför lådan också.. prova!
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Jag gissar att kondensatormicken har den rakaste frekvensgången i det lägre registret av de tre. Testa att placera den framför högtalarelementet. Jag skulle börja i mitten för att få med så mycket höt mellanregister som möjligt.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Tack för tipsen. På mer "normala" lådor brukar jag köra kondingen mitt framför en bit ifrån, och dynamisk nära ungefär i mitten, vinklad ut mot sidan. Blir nog att testa lite olika kombinationer med tre kanaler, the more the merrier...

EDITH: Hehe, sicken slump: tittade lite i grann i pdf:en i den här tråden:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44321, och finner en uppmickad JCM800 18"! Där fick jag ett tips till, som jag nog aldrig hade tänkt på själv: micka basreflexen.

EDITH 2: Och när jag läser vidare ser jag att det står fel i bildtexten. Var visst en 2x15. Men ändå...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Kongo skrev: Där fick jag ett tips till, som jag nog aldrig hade tänkt på själv: micka basreflexen.
Såg också det och tyckte det lät minst sagt udda. Tala om hur det lät när du provat!
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Skriv svar