/Ledsen basist....

Jag har ingen aning faktiskt, tyvärr, har för mig att det kan vara en gewa men jah har inte hittat någon annan på nätet och hittar inget i den eller på den. Men ja de är med en plywood med granlock eller nåt. Jag köpte den ny för snart 2 år sedan.Pelleper skrev: OT: Får man fråga vad det är för bas du har, märke, modell etc? Den ser nämligen exakt ut som min utifrån det lilla jag kan se på bilden och i din avatar. De 2 linjerna på fram- och baksida, färgen etc.
Jag har en 3/4 som ser ut som din men jag vet tyvärr ej vad den heter. Min är i plywood tror jag.
Precis! När mitt stall gick sönder så fick jag en prisuppgift på 3500:- att få ett nytt med justering. Så jag limmade och skruvade ihop det, håller ännu 1 år senare, men som sagt nu har halsen gått avSmygbas skrev:Vad kostar det att göra en sån här lagning?
Det är inte svårt att limma med animaliskt lim, men se till att det är hudlim och inte benlim. Temperaturen på limmet max 45 C, över 45 C bryts kollagen ned och limmet försvagas. Limmet kan med fördel appliceras med sprutor uppvärmda i vattenbadet. Har du en värmluftpistol kan du försiktigt förvärma området som behöver limmas med svag värma innan limningen på börjas.Janne skrev:En så pass stor lagning är väl svår att göra om man inte är van vid benlim, det torkar ju så snabbt när man tar det från vattenbadet. Sen behöver man väl få det i press och det är alltid lurigt på kontra då det gärna vill lossna saker nån annan stans. Fast det kanske bara är för mig det funkar så
Hursomhelst, lämna in låter som en bra idé.
Var bor du i vårt land? 3500 är rätt dyrt för att laga ett stall. Ett nytt kostar ju en bråkdel. Kan tänka mig att laga en sån här skada är dyrt, en bra bit över 3500....mackanbass skrev: Precis! När mitt stall gick sönder så fick jag en prisuppgift på 3500:- att få ett nytt med justering. Så jag limmade och skruvade ihop det, håller ännu 1 år senare, men som sagt nu har halsen gått av :(
Det är inte en jättedyr bas, men den gick ändå på 15000:- så det är ju inte billigaste, billigaste heller.
Hudlim? Anita Matter, hyllad stråkinstrumentreparatör i Harlösa, sa till mig att det måste vara hornlim.Hazzbaz skrev:Det är inte svårt att limma med animaliskt lim, men se till att det är hudlim och inte benlim. Temperaturen på limmet max 45 C, över 45 C bryts kollagen ned och limmet försvagas. Limmet kan med fördel appliceras med sprutor uppvärmda i vattenbadet. Har du en värmluftpistol kan du försiktigt förvärma området som behöver limmas med svag värma innan limningen på börjas.Janne skrev:En så pass stor lagning är väl svår att göra om man inte är van vid benlim, det torkar ju så snabbt när man tar det från vattenbadet. Sen behöver man väl få det i press och det är alltid lurigt på kontra då det gärna vill lossna saker nån annan stans. Fast det kanske bara är för mig det funkar så
Hursomhelst, lämna in låter som en bra idé.
Det viktigaste är egentligen att testa uppspänningen innan limning påbörjas, så du är säker på att allt blir rätt, och om du behöver använda flera tvingar lägg dem i den ordning du behöver sätta på dem, ha dessutom alltid några extra i lämplig storlek nära till hands, man vet aldrig... Använd helst tvingar av typen Klemmsia eller tvingman, men en skruvande tvinga av limknekt typen kan också vara bra ibland...
Ha hela proceduren klar i huvudet (ryggmärgen) innan limningen påbörjas, då är det inget problem att limma med hudlim.
P.S. Benlim är såklart bra att använda var lite svagare limningar är lämpligast.
Men är du osäker tycker jag också att du kanske borde lämna in basen!